חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפול בכעסים – כיצד עושים זאת?

טיפול CBT יאפשר לך למצוא דרכים לשלוט בכעסים, לנווט אותם ולנהל אורח חיים בריא ופרודוקטיבי יותר! כולנו חווים כעס מידי פעם, אך כשהוא בלתי נשלט ובלתי פרופורציונאלי, הוא פוגע בכל תחומי החיים ומזיק הן לנו והן לסביבתנו הקרובה.

סובל מהתקפי כעס וזעם?

מרגיש שהכעס מנהל לך את החיים?

טיפול CBT יאפשר לך למצוא דרכים לשלוט בכעסים, לנווט אותם ולנהל אורח חיים בריא ופרודוקטיבי יותר!

כולנו חווים כעס מידי פעם, אך כשהוא בלתי נשלט ובלתי פרופורציונאלי, הוא פוגע בכל תחומי החיים ומזיק הן לנו והן לסביבתנו הקרובה.

כעס בלתי נשלט עלול להופיע בשני אופנים:

  • התפרצויות זעם חוזרות ונשנות כלפי הסביבה – משפחה, עמיתים לעבודה, חברים, מכרים, נותני שירות וכו'. ההתפרצות הרגשית מתבטאת בצורה מילולית (צעקות חסרות פשר, קללות וכו') ובמקרים קיצוניים גם בצורה פיזית. במקרים כאלו, התפקוד של הסובל מהתקפי הזעם, נפגע באופן ניכר, בכל תחומי החיים: עבודה, יחסים בינאישיים, מעמד חברתי וכו'. בדרך כלל, הסביבה הקרובה אליו, תפעיל עליו לחצים לגשת לטיפול מקצועי.
  • הצטברות כעסים – ישנם אנשים, הבוחרים "להדחיק" את רגשי הכעס, על מנת לא לפגוע ביחסים עם סביבתם הקרובה. הצטברות רגשי כעס, לאורך זמן, עלולה להביא להתפרצות זעם בלתי פרופורציונאלית. יתרה מזו, ההדחקה גורמת לבעיות פיזיות ונפשיות, בקרב האדם הסובל מכעסים.

אנשים הסובלים מכעסים בלתי נשלטים, נוטים להאשים את סביבתם בכל הבעיות האישיות שלהם ובכל הדברים הרעים שמתרחשים בחייהם.

מהם הגורמים להתפרצויות כעס בלתי נשלטות?

  • פגיעה בכבודו של האדם, המלווה בהשפלה או זלזול
  • פגיעה מילולית, פיזית או נפשית באדם או בסביבתו הקרובה
  • ישנם אנשים המייחסים את תגובות הכעס שלהם לכוח ולעוצמה. הם משתמשים, למעשה, בכעס כאמצעי הגנה בזמן ריב או מתקפה
  • ישנם אנשים בעלי אגו מפותח, המשתמשים בכעס כביטוי לחשיבות עצמית יתרה ("אנשים צריכים להתנהג בדרך שלי, לענות לציפיות שלי…" וכו').
  • לעיתים קרובות, כעס מסווה רגשות אחרים, המזינים אותו – קינאה, חוסר ביטחון, דימוי עצמי נמוך, חרדת נטישה, תסכול, בושה, עלבון, חוסר אונים, רגשי נחיתות ועוד. מובן שדרך זו, אינה מסייעת להתמודד עם הבעיות האמיתיות. נהפוך הוא, היא רק מגבירה אותן ויוצרת "כדור שלג" של הימנעות מהתמודדות עם שורש הבעיה.

מהן ההשלכות של התפרצויות הזעם הבלתי פרופורציונאליות?

להתמודדות שגויה עם ניהול כעסים יש השלכות שליליות בתחום הבריאותי, החברתי והסביבתי:

  • התפרצויות זעם חוזרות ונשנות, עלולות לפגוע במערכת החיסונית ולחשוף את האדם הסובל מהן ליותר מחלות. יתרה מכך, התפרצות זעם עלולה להעלות את לחץ הדם, את רמת הכולסטרול ולהגביר את הסיכוי לחלות במחלת לב או סוכרת.
  • כעס בלתי נשלט מוביל, בסופו של דבר, לפגיעה ביחסים המשפחתיים עם בן/בת הזוג ועם הילדים וכן, ביחסים עם החברים והסביבה הרחוקה יותר.
  • אדם הסובל מכעס בלתי נשלט, עלול לפגוע בקשריו עם המנהלים והעמיתים וכך לטרפד את סיכוייו להתקדם לתפקידים בכירים יותר. במקרים קיצוניים, הוא גם עלול לאבד את מקום עבודתו.
  • אדם שלא שולט בכעסיו מעביר ערכי חינוך שליליים לצאצאיו, העלולים לחקות את מעשיו ולהתנהג בצורה לא הולמת גם מחוץ לכותלי הבית.

טיפול בכעסים – טיפול קוגניטיבי התנהגותי:

באמצעות טיפול CBT קצר מועד ומכוון מטרה, ניתן להתגבר על כעסים בלתי נשלטים ולאמץ אורח חיים בריא ומתוקן יותר.
מטרת הטיפול היא להחליף את ההתנהגות האגרסיבית המזיקה בהתנהגות אסרטיבית, פרודוקטיבית וממוקדת מטרה.
הטיפול מתחלק לשני שלבים, המשלימים זה את זה באופן הרמוני:

  • טיפול קוגניטיבי, המתמקד בזיהוי המחשבות הלקויות, שמובילות להתפרצות הכעס ובהחלפתן במחשבות ריאליות ומותאמות לסיטואציה. לדוגמה : במקום המחשבה "הוא חייב לעשות את זה", הוא ילמד לחשוב –  "רצוי שהוא יעשה את זה" (אבל הוא לא חייב…..)
  • טיפול התנהגותי מתמקד בהחלפת דפוסי ההתנהגות. שלב זה כולל תרגול טכניקות פעולה להתמודדות יעילה עם מצבים, שעוררו בעבר כעס אצל המטופל. הטיפול גם כולל טכניקות הרפיה להפחתת רגשות שליליים.

כעסים בלתי נשלטים פוגעים בתפקוד היומיומי ובאיכות החיים, הן של הסובלים מהם והן של סביבתם הקרובה. טיפול קוגניטיבי התנהגותי קצר, יעיל וממוקד, יאפשר התמודדות עם הרגשות השליליים וניווטם לדפוסי התנהגות פרודוקטיביים ומועילים יותר.

שיתוף המאמר:

לפודקאסט "בריא בראש":

אין מטפל קרוב באיזור שלך?

אין לך זמן או כסף להגיע לטיפול פרטי?

לא נוח לך לדבר עם מישהו על הבעיות שלך? 

קורס אינטרנטי בהנחיית ד"ר אוהד הרשקוביץ מלמד אותך להתגבר על החרדות ולשפר את החיים מקצה לקצה

טיפול CBT בסקייפ - דר` אוהד הרשקוביץ - פסיכולוג
דילוג לתוכן