תסמונת טורט (טיקים)

מהי תסמונת טורט?

תסמונת טורט היא הפרעת טיקים שמתחילה בדרך כלל בתקופת הילדות ומאופיינת על ידי תנועות או קולות לא רצוניים וחזרתיים. 

בסרטים ובסדרות טלוויזיה יש ייצוג מאד סטריאוטיפי של תסמונת טורט: לרוב מדובר באדם חסר מזל שבניגוד לרצונו מקלל בגסות או סובל מטיקים עצבניים בפנים.

קיימים שני סוגים של תסמונת טורט, שמאובחנים באופן מסודר:

הסוג הראשון הוא בעיה רפואית הנגרמת מהפרעה נוירולוגית. ההפרעה גורמת לטיקים בלתי נשלטים באיברים שונים בגוף.

הסוג השני מסווג כהפרעה נפשית, אפשר לומר "בת דודה" של משפחת הפרעות ה-OCD. הביטוי של טורט נפשי גם הוא מגיע בדמוי סוגים שונים של טיקים.

לחץ נפשי בעוצמה גבוהה מכניס את הגוף למעין מצב כוננות. רובנו מבטאים ביטויים פיזיים ללחצים נפשיים כמו למשל הקפצת רגל בעצבנות, חיכוך שיניים או כחכוח בגרון. אבל אצל הסובלים מטורט, התוצאה היא פעילות יתר של אזורים מסוימים בגוף, ומתבטאים בטיקים.

על פי ה-CDC (המרכז לבקרת מחלות ומניעתן), 86% מהילדים הסובלים מטורט סובלים גם מבעיה נוספת מנטלית או התפתחותית, כאשר הנפוצות ביניהן הן OCD או ADHD. 

כדאי לדעת כי הניסיון לדכא טיקים לפרק זמן ארוך מוביל לעלייה דרמטית בכמות הטיקים בהמשך. אבל אפשר לטפל בטיקים ובתסמונת טורט – שיטת טיפול CBT יכולה לטפל ולהקל באופן משמעותי על תופעות הטורט הנפשי.

 

סימפטומים נפוצים של טורט

תסמינים של תסמונת טורט

הסימפטום העיקרי המשוייך לתיסמונת טורט הוא הנוכחות של טיקים המופיעים באופן תכוף, לא רצוני או רצוני למחצה ומתבטאים בתנועה או קול. 

הסובלים מהבעיה מדווחים על חוסר נוחות לפני שהם חווים טיק, והסובלים מהתסמונת יחזרו על הטיקים שוב ושוב עד שתחושת הלחץ הנפשי תרגע. 

טיקים מוטוריים

טיקים קוליים או פונטיים

טיפול בתסמונת טורט

איך מטפלים בתסמונת טורט?

כאשר מדברים על הסוג השני של טורט המאובחן כהפרעה שהיא נפשית ומונעת מלחץ, טיפול CBT מוכח בעל אחוזי הצלחה יפים.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), הוא טיפול נפשי קצר טווח שבא לסייע לצמצם או להעלים את תופעות הטורט והטיקים. הטיפול חותר לשלושה סוגי פתרונות בטיפול בטורט:

זיהוי ואבחון הטיקים

פעמים רבות אדם אפילו לא שם לב כשהוא מבצע את הטיקים השונים. הרעיון הוא לעזור לו לאבחן ולהגביר את המודעות אל הטיקים. כאשר רמת המודעות עולה, עולה גם השליטה בטיקים. מטופל יקבל תרגילים מול המראה כדי לראות את הטיקים, או יצלם עצמו בוידאו, מתוך מטרה לאבחן ולשלוט בטיקים השונים.

הורדת עוצמת הלחץ בגוף ובנפש

זיהוי מקור הלחץ והתמקדות בצמצומו ושליטה בו. באמצעות שיחות והכוונה מזהה המטופל את מקורות הלחץ שגורמים לו לרמה כל כך גבוהה של סטרס, הבא לידי ביטוי באותם טיקים בלתי רצוניים. מכירים בלחץ הזה, לומדים לשחרר אותו ולעבוד איתו. במידת הצורך, לומדים לעשות דברים באופן שונה כדי לא להגיע למצבים שבהם הלחץ כל כך גדול שהוא "גולש". לדוגמא: מטופל שלא מנהל נכון את הזמן שלו וכל הזמן חש שהוא 'רודף אחרי הזנב של עצמו', כלומר לא מספיק כלום, מאכזב את עצמו ואת הסביבה וכולי. במקרה כזה ילמד המטופל טכניקות ויתרגל כיצד להתנהל באופן יעיל יותר שיביא לרגיעה ויתר נוחות בחיי היום יום ובפועל יוצא הטיקים יחתו משמעותית או ייעלמו כליל.

ביטוי והוצאת אנרגיית הלחץ באמצעים אחרים (במקום הטיקים)

יחד עם המטופל למצוא דרכים אחרות לשחרור הלחץ האדיר המצטבר בגוף. למשל מציאת ענף ספורט שיהווה מקור לשחרור, פעילות פיזית כלשהי. או דוגמא נוספת היא מציאת חפץ כלשהוא שבאמצעותו משחררים לחץ (כמו לדוגמא "כדור כעס" שמועכים ולשים בידיים). או לחילופין, מציאת ביטוי פיזי לא בולט שיהווה מעין תחליף לטיקים הבולטים הבלתי רצוניים כמו לדוגמא תרגול של נשימות עמוקות וכבדות במקום טיקים ווקאליים או משחק מכוּון עם אצבעות הרגליים במקום הקפצת הגפיים וכן הלאה.

רוצה להתגבר לבד על תסמונת טורט?

קורס טיפול עצמי בשיטת CBT יתן לך את כל הכלים
להתמודדות עם הטיקים ויחזיר לך את השליטה בחייך

קורס CBT לטיפול עצמי
דילוג לתוכן