יתרונות טיפול קוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT) על פני טיפול דינמי

בשנים האחרונות, הולכות ומצטברות הוכחות ועדויות מחקריות לגבי יעילות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT).

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתמקד בשני מישורים:
טיפול קוגניטיבי – זיהוי דפוסי חשיבה טורדניים ומאיימים (המשפיעים על ההתנהגות הלא רצויה) והחלפתם בדפוסי חשיבה רציונאליים ואופטימיים.
טיפול התנהגותי – פיתוח דפוסי התנהגות אדפטיביים, המאפשרים התמודדות יעילה מול מצבים, שנתפסו בעבר כמאיימים.

פסיכותרפיה דינאמית צמחה מתוך הפסיכותרפיה הקלאסית, המבוססת על התיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד. התיאוריה הדינאמית מתמקדת בקשר בין תת המודע למודע ובקונפליקטים שהוא יוצר. באמצעות הקשר שנוצר בין המטפל למטופל, מנתחים את הקונפליקטים ואת הקשר בין ההווה לעבר, על מנת לשקף את הקשיים והאתגרים ולהבין את מידת השפעתם על החולה.

 

לטיפול קוגניטיבי התנהגותי יש מספר יתרונות יחסיים, שהופכים אותו לטיפול אפקטיבי יותר מטיפול דינאמי ומשיטות טיפול פסיכולוגיות אחרות:

  • טיפול ממוקד ומכוון מטרה – בעוד שטיפול דינאמי מותאם לטיפול בבעיות שאין בהן מיקוד ספציפי, הטיפול הקוגניטיבי נבנה, בהתאם לבעיה, ממנה סובל המטופל. מסיבה זו טיפול CBT נחשב ליעיל ביותר לטיפול בחרדות ובפוביות, על כל גווניהן.
  • טיפול קצר מועד – טיפולים פסיכולוגים, כדוגמת פסיכותרפיה דינאמית, הנוברים בעבר ובנבכי הנפש של המטופל, נמשכים, בדרך כלל, מספר שנים. טיפול קוגניטיבי התנהגותי, לעומת זאת, הינו טיפול קצר מועד, הנמשך כשלושה עד שישה חודשים בלבד (שנים עשר עד עשרים מפגשים).
  • טיפול הבעיה מהשורש – מטרת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי היא להתמודד עם שורש הבעיה, במטרה למגר הן את הגורמים לבעיה והן את הסימפטומים הנלווים לה. המטפל מזהה, ביחד עם המטופל, את אותם רגשות ודפוסי חשיבה שליליים, במטרה לשנותם ולהחליפם בדפוסי חשיבה מתאימים.
  • כלים פרקטיים – במהלך הטיפול מקבל המטופל כלים פרקטיים להתמודדות מעשית עם אותן מחשבות שליליות ודפוסי התנהגות מעוותים, שפגעו בו בעבר. כך לדוגמה, אם המטופל סובל מחרדה חברתית, הוא ילמד תרגילי הרפיה וטכניקות תרגול להתמודדות עם דפוסי החשיבה, שגורמים לו להימנע מאינטראקציה חברתית קונסטרוקטיבית. כמו כן, יקבל המטופל כלים להתמודדות בפועל עם סיטואציות חברתיות.
  • תוצאות לטווח רחוק – כאמור, שיטת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מתמקדת במתן תוצאות הן לטווח המיידי והן לטווח הרחוק. המטופל מקבל כלים יישומיים וטכניקות תרגול שיאפשרו לו להתגבר על קשיים ולהתמודד בהצלחה עם בעיות דומות, שתצוצנה בעתיד.
  • אקטיביות המטופל –  במהלך הטיפול, עובר המטופל תהליך אקטיבי של שינוי והגברת המודעות העצמית שלו, ביחס לתפיסה השגויה של המציאות ושל האירועים השונים בחייו. עובדה זו מאפשרת לו להפנים את הטיפול, לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות וגם להעריך במדויק את ההישגים שרכש. המטופל מקבל מהמטפל משימות ושיעורי בית, על מנת שיוכל ליישם את הלמידה, הלכה למעשה, הן בתחום החשיבתי והן בתחום ההתנהגותי.
  • ניתן למדידה ולכימות – אחד היתרונות הדומיננטיים של טיפול קוגניטיבי התנהגותי, בהשוואה לטיפולים פסיכולוגים בכלל ולטיפול דינאמי בפרט, בא לידי ביטוי בעובדה שניתן למדוד ולכמת את תוצאותיו. לדוגמה – בטיפול בחרדות ספציפיות (חרדה ממעלית, מעכבישים וכו') אפשר לספור את הפעמים שהמטופל התמודד בפועל עם הסיטואציה המאיימת (העז להיכנס למעלית, לגעת בעכביש וכו').
    הישגי הטיפול, מעניקים למטופל ביטחון עצמי, שיאפשר לו לשנות את דפוסי החשיבה וההתנהגות, גם בעתיד הרחוק יותר.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הינו טיפול אפקטיבי, קצר מועד ומכוון מטרה. הוא נועד לשבור את מעגל הקסמים של מחשבות לקויות וטורדניות, הגורמות להתנהגות לא רצויה – התנהגות שאינה מקדמת את המטופל, ולעיתים קרובות, אף מונעת ממנו להתקדם בתחומי החיים השונים.

דר' אוהד הרשקוביץיתרונות טיפול קוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT) על פני טיפול דינמי
עוד >>

טיפול התנהגותי – כיצד הוא עובד?

טיפול התנהגותי מתבסס על ההנחה שדפוסי התנהגות שגויים ומעוותים הם, בין היתר, תולדה של הרגלי חיים לא נכונים וחוויות אישיות, רגשיות וסביבתיות מהעבר.
מטרת הטיפול היא לשנות את אותם דפוסי התנהגות, אשר מזיקים ופוגעים באיכות החיים ובתפקוד היומיומי של המטופל.
החלפת דפוסי התנהגות מזיקים בדפוסי התנהגות חדשים, פרודוקטיביים ומותאמים למציאות, נעשית בהדרגה, לפי יכולתו האישית של המטופל.

טיפול התנהגותי פסיכולוגי מבוסס על התיאוריה הביהביוריסטית, המונחית על פי העקרונות של התניה קלאסית והתניה אופרנטית (בהקשר הזה, חשוב להדגיש שהתיאוריה הפסיכולוגית של הטיפול ההתנהגותי, מתאימה את עצמה למציאות המודרנית ולכן היא גמישה יותר מהתיאוריה הביהביוריסטית המקורית).

דר' אוהד הרשקוביץטיפול התנהגותי – כיצד הוא עובד?
עוד >>

אילו סוגי חרדות ישנן, וכיצד ניתן לטפל בהן?

חרדה הינה אחת הבעיות השכיחות ביותר בתחום של בריאות הנפש, הפוגעת בכל שכבות האוכלוסייה, כולל אוכלוסיות בריאות ונורמטיביות. היא מוגדרת כפחד קיצוני ולא רציונאלי, הגורם להימנעות מהתמודדות עם הסיטואציה, הגורם או החפץ, הגורמים לפחד.
החרדה משקפת הקצנה של פחד לגיטימי ואבולוציוני שקיים בכל אדם, עד כדי שיבוש אורח החיים והתפקוד היומיומי. על פי מחקרים שבוצעו בתחום, עולה כי לפחות חמישה אחוז מהאוכלוסייה, סובלים מהפרעות חרדה בעוצמה כזו או אחרת.
עוד עולה כי, רק פחות משליש מהסובלים, בוחרים לפנות לטיפול בחרדות, בשל הסטיגמה הקיימת על הפונים לקבלת סיוע נפשי.

דר' אוהד הרשקוביץאילו סוגי חרדות ישנן, וכיצד ניתן לטפל בהן?
עוד >>

מהם היתרונות של טיפול קוגניטיבי?

פחדים, חרדות ומתחים נפשיים הם חלק בלתי נפרד מאורח החיים של העידן המודרני. קשיים כלכליים וביטחוניים, חתירה מתמדת להישגיות, עבודה אינטנסיבית סביב השעון, תזונה לקויה והיעדר פעילות ספורטיבית מעלים את השכיחות של תופעות החרדה בקרב כל שכבות האוכלוסייה, קטנים וגדולים כאחד.
על פי נתונים סטטיסטיים, לפחות חמישה אחוז מהאוכלוסייה סובלים מהפרעות חרדה, בעוצמה כזו או אחרת.
החרדה גורמת ללוקים בה, לתחושת אובדן שליטה על החיים ולפגיעה ניכרת בתפקוד היומיומי, בהנאה, בכוח הרצון וביוזמה.

דר' אוהד הרשקוביץמהם היתרונות של טיפול קוגניטיבי?
עוד >>

טיפול בחרדה חברתית באמצעות CBT

כל אחד מאיתנו עלול להרגיש מבוכה או בושה בסיטואציות מסוימות בחיים (לפני מבחן גדול ומכריע, לפני ראיון עבודה חשוב וכו') אך כשהרגשות הללו קיימים בעוצמה גבוהה, אשר מובילה לחרדה, הם פוגעים בתפקוד היומיומי ובאורח החיים התקין שלנו.
על פי מחקרים שבוצעו בתחום, עולה כי לפחות חמישה אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מחרדה חברתית (ילדים, נשים וגברים).
הבעיה היא שמרבית האנשים שסובלים מחרדה חברתית "מטפלים" בעצמם על ידי הימנעות מאינטראקציה עם הזולת ואגב כך, פוגעים בסיכוי שלהם לקיים חיים נורמטיביים ולממש את כישרונותיהם הן במישור החברתי, הן במישור המקצועי והן במישור הבינאישי (קשרים תקינים עם בן/בת זוג).
כדור השלג של ההימנעות, כמובן, רק מחמיר את הבעיה ואף עלול לדרדר את הסובלים מפוביה חברתית, למצבים קיצוניים של דיכאון נפשי.
הבשורה הטובה היא שניתן לטפל בחרדה חברתית באופן יעיל, ממוקד ומהיר, באמצעות טיפול CBT – טיפול קוגניטיבי-התנהגותי.

מהם הגורמים להתפתחות חרדה חברתית?

  • גורמים גנטיים/תורשתיים – אמנם עדיין לא קיימת הוכחה חד משמעית להיבט הגנטי, אך מחקרים שבוצעו בתחום, העלו כי לאנשים הסובלים מחרדה חברתית יש, לעיתים קרובות, גם קרובי משפחה (מדרגה ראשונה או שנייה) שסובלים מהתופעה. כמו כן, קיימים ממצאים, התומכים בהשערה כי פוביה חברתית קשורה גם לחוסר איזון של חומר כימי במוח.
  • גורמים פסיכולוגיים – אנשים הסובלים מביטחון ודימוי עצמי נמוך, מנטייה לרגישות יתר או למחשבות טורדניות, נמצאים בקבוצת סיכון לבעיות חברתיות או לחרדה חברתית.
  • גורמים סביבתיים – אירועים שליליים בחיים, שהתרחשו בסיטואציות חברתיות (השפלה בפומבי, חרם חברתי, פגיעה באמון האישי וכו') ודפוסי התנהגות נרכשים מהבית, עלולים לפתח תופעות של חרדה חברתית בעוצמה גבוהה ובלתי נשלטת.

מהם הסימפטומים של חרדה חברתית?

  • פחד קיצוני ומתמשך מסיטואציות חברתיות
  • הימנעות מסיטואציות חברתיות (הימנעות ממפגשים, מסיבות, הליכה למסעדה, לסופר, שיחות עם מכרים וזרים וכו')
  • פגיעה ניכרת בתפקוד היומיומי התקין (בעבודה, בלימודים, ביחסים הבינאישיים ובחיי החברה)
  • חרדה מקדימה, המופיעה זמן רב לפני האירוע החברתי המלחיץ. המחשבות הטורדניות והמפחידות ממשיכות ללוות את האדם, הסובל מפוביה חברתית עד לאירוע וגם לאחר סיומו
  • החרדה החברתית מלווה בתסמינים פיזיים הדומים לחרדה אחרת או להתקף פאניקה: דופק מואץ, רעד בידיים ובקול, הזעת יתר, בחילות, כאבי בטן, שלשולים, הסמקה ותחושת בלבול.
    הופעת הסימפטומים הללו בפומבי,  בסופו של דבר, רק מחמירה את החרדה.
  • במקרים קיצוניים פוביה חברתית עלולה להוביל לדיכאון ולתופעת התמכרות (סמים, אלכוהול וכו').

על מנת לאבחן פוביה חברתית, הסימפטומים אמורים להימשך לפחות חצי שנה (אצל מבוגרים).

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדה חברתית:

הטיפול האידיאלי והאפקטיבי להתמודדות עם חרדה חברתית, הוא CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי). טיפול זה מתמקד בשני תחומים חשובים, המשלימים זה את זה:

  1. שינוי דרכי החשיבה והתמודדות עם המחשבות הטורדניות והפרשנויות השליליות (טיפול קוגניטיבי)
  2. פיתוח דפוסי התנהגות הולמים והסתגלותיים והתמודדות בפועל עם אותן סיטואציות שנתפסות כמאיימות (טיפול התנהגותי)

מטרת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, היא לשנות דפוסי מחשבה מעוותים ולא מציאותיים ("כולם מסתכלים עלי", "כולם חושבים שאני טיפש" וכו') ולחשוף את המטופל בהדרגה להתמודדות מציאותית עם מצבים חברתיים שבחר עד כה להימנע מהם.

מהם היתרונות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי?

  • טיפול CBT הינו טיפול יעיל, ממוקד וקצר מועד (נמשך בין שלושה לשישה חודשים)
  • במקום לנתח אירועים מהעבר, טיפול CBT מאפשר למטופל להתמודד באופן מעשי עם קונפליקטים בחייו
  • המטופל מעורב באופן אקטיבי במהלך הטיפול ויש לו אפשרות להעריך ולכמת את ההישגים.
  • הטיפול מתבצע באופן הדרגתי ובלתי מאיים, בהתאם לקצב והרצון האישי של כל מטופל ומטופל

חרדה חברתית היא תופעה יחסית שכיחה, שפוגעת בדרגה כזו או אחרת, בפוטנציאל, בהתפתחות ובצמיחה האישית. טיפול CBT קצר, יעיל וממוקד, יסייע לכל הסובלים מהתופעה לאמוץ אורח חיים תקין יותר ולגלות עולם חדש, טוב יותר ופחות מנוכר.

דר' אוהד הרשקוביץטיפול בחרדה חברתית באמצעות CBT
עוד >>