ד"ר אוהד הרשקוביץ
פסיכולוג CBT

קורס CBT לטיפול עצמי

קורס CBT באינטרנט לטיפול עצמי

טיפול CBT בקליניקה

פגישה בקליניקה עם מטפל CBT

טיפול פסיכולוגי מקוון

פסיכולוג CBT בסקייפ / ZOOM

טיפול התנהגותי – כיצד הוא עובד?

טיפול התנהגותי מתבסס על ההנחה שדפוסי התנהגות שגויים ומעוותים הם, בין היתר, תולדה של הרגלי חיים לא נכונים וחוויות אישיות, רגשיות וסביבתיות מהעבר. מטרת הטיפול היא לשנות את אותם דפוסי התנהגות, אשר מזיקים ופוגעים באיכות החיים ובתפקוד היומיומי של המטופל.

החלפת דפוסי התנהגות מזיקים בדפוסי התנהגות חדשים, פרודוקטיביים ומותאמים למציאות, נעשית בהדרגה, לפי יכולתו האישית של המטופל.

טיפול התנהגותי פסיכולוגי מבוסס על התיאוריה הביהביוריסטית, המונחית על פי העקרונות של התניה קלאסית והתניה אופרנטית (בהקשר הזה, חשוב להדגיש שהתיאוריה הפסיכולוגית של הטיפול ההתנהגותי, מתאימה את עצמה למציאות המודרנית ולכן היא גמישה יותר מהתיאוריה הביהביוריסטית המקורית).

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT)

סוד ההצלחה של טיפול התנהגותי, טמון בשילוב הייחודי שלו עם טיפול קוגניטיבי.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי, חולש באופן יעיל על שני המישורים, שצריך להתמקד בהם, על מנת להגיע לשינוי חיובי ארוך טווח (המרכיב החשיבתי והמרכיב ההתנהגותי).
היחס בין ההיבט הקוגניטיבי וההיבט ההתנהגותי בטיפול משתנה, בהתאם לאופי הבעיה.

  • טיפול קוגניטיבי – כיוון שדפוסי ההתנהגות שלנו משקפים את מחשבותינו ורגשותינו, הטיפול יתמקד, בשלב הראשון, בשינוי הרגלי החשיבה השגויים והמעוותים.
    מטרת הטיפול היא לזהות את המחשבות הטורדניות וה"מאיימות" ולהחליפן במחשבות ריאליות וחיוביות. במילים אחרות – המטרה היא לשנות את תפיסת המציאות.
  • טיפול התנהגותי – בשלב השני יתמקד הטיפול בשינוי הדרגתי של דפוסי ההתנהגות השגויים והבעייתיים ובתרגול ובאימוץ הרגלי התנהגות חדשים ומועילים.

לדוגמה – מטופל הסובל מפוביה חברתית ופחד קהל.
בשלב הראשון יעבוד המטפל עם המטופל על שינוי דפוסי חשיבה שבבסיס הפחד ("צוחקים עלי", "אני לא מעניין אף אחד" וכו'). לאחר שינוי דפוסי החשיבה הללו והחלפתם בדפוסי חשיבה חדשים, יתבצע תהליך של חשיפה הדרגתית לאותם מצבים, הנתפסים על ידי המטופל, כמאיימים (משימות הכוללות חשיפה הדרגתית למוקד החרדה – במקרה הזה, חשיפה לקהל).

טיפול התנהגותי הוא אקטיבי – המטופל שותף באופן פעיל במהלך הטיפול.

המטופל, כאמור, מקבל משימות פרקטיות להתמודדות עם קונפליקטים ואתגרים, שלא הצליח להתמודד איתם בעבר, עקב הבעיה.
אם פוביה חברתית, מונעת ממטופל ליצור אינטראקציה עם אנשים, הרי שהטיפול יאפשר לו להיחשף לסיטואציות חברתיות, באופן הדרגתי, בהתאם ליכולתו האישית וכמובן, בשיתוף פעולה מלא עמו.
המטופל מקבל מהמטפל לאורך כל הדרך, כלים מעשיים להתמודדות עם מצבים מעוררי חרדה – תרגילי נשימה,  שיטות הרפיה, תרגילי חשיבה ועוד.

טיפול התנהגותי – יתרונות

בניגוד לטיפול פסיכואנליטי, בו המטפל נובר בעברו של המטופל, הטיפול ההתנהגותי מתמקד בהווה, במטרה לשנות את העתיד.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי, מותאם לאדם המודרני והמערבי, המעוניין לפתור את בעיותיו "כאן ועכשיו" באופן מהיר, יעיל וממוקד מטרה.
התפיסה המרכזית בטיפול ההתנהגותי היא שההתנהגות עצמה משפיעה ומכריעה ולא מה שעומד מאחוריה (בטיפול קוגניטיבי התנהגותי יש התייחסות מינורית לאירועים מהעבר, שעצבו את דפוסי החשיבה והרגלי ההתנהגות השגויים).

טיפול התנהגותי – התוצאות מדברות בעד עצמן

טיפול  קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול קצר מועד (נמשך שלושה עד שישה חודשים).

מטרות הטיפול ותוצאותיהן ניתנות למדידה. (לדוגמה – מטופל הסובל מפחד מעליות, יוכל לבדוק כמה פעמים העז להתמודד עם החרדה ולהיכנס למעלית במהלך הטיפול).
הדרגתיות הטיפול וההתמודדות המעשית עם הקונפליקטים, מביאות לתוצאות מהירות וחיוביות.
מחקרים מוכיחים שטיפול קוגניטיבי התנהגותי הינו טיפול יעיל ביותר להתמודדות עם בעיות חרדה, דיכאון, התקפי פאניקה, פוסט טראומה, OCD והפרעות נפשיות נוספות.

אחד היתרונות הדומיננטיים של טיפול התנהגותי, הוא העבודה שהמטופל מסיים את הטיפול כשהוא מצויד בטכניקות מעשיות להתמודדות עם אתגרים, הן בטווח הקצר והן בטווח הרחוק יותר.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי נחשב לטיפול אפקטיבי ביותר לכל שכבות האוכלוסייה, צעירים ומבוגרים כאחד.

שיתוף המאמר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

לפודקאסט "בריא בראש":

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

איך לבחור מטפל CBT

איך לבחור מטפל CBT מתאים?

טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) נחשב, כיום, לטיפול האפקטיבי ביותר להתמודדות עם הפרעות חרדה ודיכאון מסוגים שונים, פוסט טראומה (PTSD), הפרעה אובססיבית כפייתית (OCD), בעיות

למה דווקא לפנות לטיפול CBT על פני טיפולים אחרים?

מטרת טיפול CBT הינה לסגל אמונות ודפוסי חשיבה רציונאליים ומציאותיים שיאפשרו אימוץ התנהגות פונקציונאלית ופרודוקטיבית יותר.
שיטה זו הוכחה מבחינה מחקרית וקלינית כטיפול יעיל להתמודדות עם הפרעות ספציפיות, בהשוואה לשיטת טיפול אחרות, כגון טיפול פסיכו-דינאמי, EMDR וכו'

דילוג לתוכן