10 טיפים שיעזרו לך להתגבר על חוסר ביטחון עצמי

ביטחון עצמי נמוך עוצר אותנו ומונע מאיתנו להתקדם בתחומים רבים בחיים. אנחנו רואים אנשים אחרים מצליחים וחושבים לעצמנו שאם רק היינו מאמינים בעצמנו קצת יותר, ודאי היינו היום במקום אחר לגמרי –  מאושרים יותר, עשירים יותר, מצליחים יותר.

האמת היא שבטחון עצמי אמיתי טמון רק באופן בו אנו מרגישים לגבי עצמנו, והבסיס לשינוי דימוי עצמי נמוך ורכישת בטחון עצמי, תלוי לחלוטין בנו- באופן בו אנו בוחרים לראות את עצמנו ולחשוב על עצמנו, ובציפיות שיש לנו מעצמנו.

ריכזנו עבורך 10 טיפים שיכולים לעזור לך להתגבר על חוסר בטחון עצמי:

עבוד על גיבוש תפיסה עצמית חיובית –  הצעד הבסיסי, ואולי הקשה מכולם, הוא להחליף את הדימוי העצמי הנמוך המתבסס על חוויות מהעבר וביקורת עצמית קשה, במחשבה שאתה נהדר וראוי.

כבד את עצמך – לא משנה איך אתה נראה, כמה אתה מבריק ואיפה אתה נמצא בחייך כרגע, יש בך ייחוד, ויש לך מה להציע לעולם. זכור את זה בכל אינטראקציה עם אנשים. אם לא תכבד את עצמך- גם האחרים לא יכבדו אותך.

החלף את הביקורת העצמית במחשבות חיוביות – למד לעצור את המחשבות השליליות והביקורת, גם אם קורה אירוע שמערער את הביטחון העצמי שלך. בכל פעם שאתה תופס את עצמך חושב מחשבות כמו: "אני לוזר", "לעולם לא אצליח" –
הפסק אותן ותחליף את המחשבה שסוף העולם הגיע, במחשבה שהזדמנות חדשה נקרית בדרכך.

הקף עצמך באנשים חיוביים – אנשים חיוביים תורמים לנו אופטימיות ואמונה לגבי עצמנו, בעוד אנשים שליליים הם ביקורתיים מאוד וקשה לרצותם ולכן, הם  בדרך כלל גורמים לנו להטיל ספק בעצמנו, באחרים ובכלל. דע לוותר על נוכחות האנשים השליליים התורמים לביטחון עצמי נמוך בחייך.

בחר במה אתה רוצה להאמין –  אנשים עלולים לומר לך דברים שליליים על עצמך או לתת לך עצות שלא יקדמו אותך.
אל תיתן להם כל כך הרבה כח. בחר להאמין בדברים החיוביים ואמץ את העצות שמתחברות אליך.

אל תשווה עצמך לאחרים – כולנו מצליחים וכולנו נכשלים. לכל אחד החיים שלו, היתרונות והחסרונות, והבעיות שלו וכל אחד מאיתנו ייחודי. הערך את הייחודיות שבך, והשקע מאמץ בניסיון להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמך.

אל תנסה לרצות אחרים – אל תחשוש לחשוב קודם כל על עצמך ולשים את טובתך במרכז. זה לא הופך אותך לאגואיסט, להיפך. כשאתה שם את טובתם של אחרים לפני זו שלך, אנשים עלולים לנצל ולא להעריך אותך.

מנה הצלחות ודברים חיוביים – הכן רשימה של הצלחות והישגים שצברת, של תכונות חיוביות בעצמך ושל מחמאות שקיבלת מאחרים. עדכן את הרשימה כל הזמן, באופן יומיומי וקרא אותה לעיתים קרובות, או בכל פעם שאתה חש חוסר בטחון עצמי.

נקט צעדים קטנים לבניית ביטחון עצמי–  פעל באופן אקטיבי: קבל החלטות למען עצמך, עשה דברים שגורמים לך להרגיש יכולת, אבל התחל בקטן כדי לא להקשות על עצמך. עם הזמן זה יעשה קל יותר ויהפוך טבעי יותר.

אל תצפה מעצמך לשלמות – הציפייה לשלמות גוררת אחריה אכזבה מתמדת, תסכול ותחושת כשלון. אנחנו אנושיים ולא מושלמים מטבענו-  אנחנו בתהליך למידה מתמשך כל הזמן ולכן, עושים טעויות ונמשיך לעשות. שחרר את עצמך מהצורך להיות מושלם ולא לטעות.

לסיכום, החדשות הטובות והחדשות הרעות הן שהתמודדות עם חוסר בטחון עצמי ודימוי עצמי נמוך תלויה רק בנו.
חדשות טובות כיוון שלכל אחד מאיתנו הכוח לשנות, וחדשות רעות כיוון שזה דורש עבודה עצמית, התבוננות פנימית ואומץ.
הבחירה בידיך!



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץ10 טיפים שיעזרו לך להתגבר על חוסר ביטחון עצמי
עוד >>

לגזור ולשמור: 10 טיפים למניעת התקפי חרדה

כל מי שחווה התקף חרדה יודע כי מדובר ברגעים, קצרים אמנם, שמגיעים משום מקום. אלו רגעים קשים ומפחידים במיוחד, שנדמה כי לעולם לא תצא מהם- הדופק טס, אתה מקשה לנשום, המחשבות מעורפלות, אתה חווה אי שקט וחוסר מנוחה ולא מצליח בשום אופן להירגע, אתה מרגיש כאילו אתה חווה התקף לב ועומד למות או לחלופין, עומד להשתגע.



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץלגזור ולשמור: 10 טיפים למניעת התקפי חרדה
עוד >>

חרדה אצל ילדים – כיצד היא שונה מחרדות בקרב מבוגרים?

הפרעות חרדה קיימות אצל ילדים ומבוגרים כאחד, אבל האם הן באות לידי ביטוי באותו אופן? האם חרדה אצל ילדים שונה מחרדה בקרב מבוגרים? איך מזהים שהילד סובל מהפרעת חרדה ולא מסתם פחד? וכיצד מטפלים בחרדות אצל ילדים?

הפרעת חרדה כללית מאופיינת בדאגה מתמשכת, לא רציונאלית, ומוגזמת לגבי דברים יומיומיים.
ילדים, באופן טבעי, מתמודדים עם פחדים רבים- אנשים חדשים, סיטואציות לא מוכרות שהם נאלצים להסתגל אליהן, מסגרות חדשות שחורגות מהביטחון שמספקים ההורים. פחדים שנובעים מסיטואציות כאלה הם טבעיים לחלוטין אולם,
כאשר הם באים לידי ביטוי בתגובה חריגה ומוגזמת, ביחס לסיטואציות פשוטות שאין בהן כל סכנה אובייקטיבית, כגון: נסיעה במכונית, מפגש עם כלבים וסיטואציות חברתיות-  עולה החשד שאין מדובר בפחדים טבעיים אלא בהפרעת חרדה
הדורשת התערבות מקצועית וטיפול בחרדות.

סימפטומים שעלולים להעיד על הפרעת חרדה אצל ילדים

הילד מסרב ללכת לישון ומושך ככל יכולתו את שעות הערות, או מבקש שההורה יישן איתו, הילד מתעורר פעמים רבות במשך הלילה מסיבות שונות, הילד מרטיב במיטה, הילד מתקשה להתרכז גם בפעילויות מהנות כמו משחק, מפחד מהחושך, מפחד ללכת לחברים או מפחד לשהות לבד. אלו סימפטומים שעלולים להעיד על חרדה אצל ילדים.

ביטויים של הפרעות חרדה אצל ילדים

התקפי פאניקה  הילד עלול לסבול מהתקפים קצרים אך אינטנסיביים אשר מלווים בסימפטומים גופניים עזים: בחילות והקאות, רעידות וצמרמורות, הזעה מוגזמת, כאבי בטן וכאבי ראש.

חרדה חברתית
– כאשר הילד מראה סימנים של פחד מסיטואציות חברתיות יומיומיות כמו: דיבור בכתה או מחוץ לבית בכלל, חשש לאכול בפני אנשים, ביישנות מוגזמת בסיטואציות חברתיות והימנעות ממפגשים חברתיים, סביר כי הילד סובל מחרדה חברתית.

חרדת נטישה
– הילד מגיב באופן מוקצן לסיטואציות של פרידה מההורים או מהבית, עד כדי הפרעה לפעילות הרגילה, סובל מסיוטים או בעיות שינה, או מסימפטומים פיזיים כאשר הוא חווה סיטואציות של פרידה, הדבר עלול להעיד על חרדת נטישה.

התמודדות עם חרדה אצל ילדים

ראשית, יש לזכור כי לא כל סימן לחרדה מעיד על הפרעות חרדה אצל ילדים. ילד שמעדיף את חברת הוריו, מסרב לעיתים ללכת לחברים או מרטיב בלילה בתקופות מסוימות, לא בהכרח סובל מחרדה חברתית או מחרדת נטישה.
אולם, חשוב להיות ערניים, וכאשר מזוהים מצבים של חרדה שפוגעים בתפקוד התקין של הילד ובאורח חייו, מומלץ לנקוט במספר צעדים:
בדקו את עצמכם – אם אתם חרדים בעצמכם, הילד מרגיש בזה ומחקה אתכם.
העניקו לילד תחושת בטחון –  שדרו לילד שמה שהוא מרגיש טבעי לחלוטין וזה יעבור. הוא נוטה לסמוך עליכם.
אל תשדרו לחץ – אם אתם משדרים לחץ כאשר הילד מגלה תסמינים של חרדה, אתם מגבירים את תחושת החרדה שלו.
פנו לטיפול
– אם מדובר בסיטואציה שאתם,כהורים, אינם מצליחים להתמודד איתה, חשוב שתפנו לסיוע מקצועי.
טיפול בחרדה עשוי להיות יעיל מאוד ולסייע לשפר תוך זמן קצר את התמודדות הילד עם הסיטואציות מעוררות החרדה ואת תפקודו.



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץחרדה אצל ילדים – כיצד היא שונה מחרדות בקרב מבוגרים?
עוד >>

10 דרכים לדעת האם יש לי או סי די

המחשבה אם זכרת לסגור את הדלת או לכבות את הגז מטרידה אותך לעיתים קרובות? אתה מתלבט באופן כפייתי לגבי דברים מסוימים בחייך? אתה אובססיבי לניקיון וחייב שהכל סביבך יהיה סימטרי? אתה תוהה האם אתה סתם אובססיבי מעט או שאולי אתה סובל מOCD  ? איך לדעת האם יש לי או סי די?

או סי די, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, נחשבת אמנם לאחת ההפרעות הנפוצות- ההערכות הן כי שני אחוזים מהאוכלוסייה יסבלו ממנה במהלך חייהם ובאמריקה היא נחשבת להפרעה הנפשית השלישית בשכיחותה. עם זאת,
אנשים רבים הסובלים מההפרעה לא מודעים לכך שהם סובלים מאו סי די ואילו אחרים, שסובלים מהפרעות אחרות או בעיות רגשיות שונות מתויגים כסובלים מההפרעה. אי אפשר להפריז בחשיבות הטיפול ב- OCD ולכן, אבחון נכון של ההפרעה חשוב כל כך.



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץ10 דרכים לדעת האם יש לי או סי די
עוד >>

תסמינים של הפרעות חרדה ודרכי טיפול נפוצות

מציאות החיים בחברה המודרנית מספקת לנו שלל סיטואציות מלחיצות, אירועים מאתגרים ומצבים מעוררי חרדה ובהתאם, הפרעות חרדה שכיחות כיום הרבה יותר משהיו בעשורים קודמים ונפוצות בקרב כלל שכבות האוכלוסייה-  הערכות סטטיסטיות מצביעות על כך שכחמישה עד עשרה אחוזים מכלל האוכלוסייה סובלים המפרעות חרדה בעוצמה זו או אחרת ויותר מכך, מרבית האנשים עוברים לאורך חייהם, כחלק מהחוויה האנושית, לפחות תקופה אחת המאופיינת בחרדה גבוהה, גם אם אינה מאובחנת כהפרעת חרדה פורמאלית.  הפרעות חרדה ילוו פעמים רבות גם בהתקפי פאניקה בתדירות וחומרה משתנות.



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץתסמינים של הפרעות חרדה ודרכי טיפול נפוצות
עוד >>