ד"ר אוהד הרשקוביץ
פסיכולוג CBT

קורס CBT לטיפול עצמי

קורס CBT באינטרנט לטיפול עצמי

טיפול CBT בקליניקה

פגישה בקליניקה עם מטפל CBT

טיפול פסיכולוגי מקוון

פסיכולוג CBT בסקייפ / ZOOM

סימפטומים של התקפי חרדה – מאמר ניפוץ המיתוסים הגדול

סימפטומים התקפי חרדה - חרדות קשות

סימפטומים של התקפי חרדה – מאמר ניפוץ המיתוסים הגדול

הפרעות חרדה מוגדרות כתחושות מופרזות של דאגה, פחד או חרדה בלתי רציונאליים ובלתי מציאותיים, מאירועים וממצבים שונים. על פי הערכות סטטיסטיות, שכיחותן באוכלוסייה נעה בין 10% – 5%, כאשר עוצמתן משתנה מחולה לחולה. במאמר זה נספר לכם על הסימפטומים האופייניים להתקפי חרדה ועל דרך הטיפול האפקטיבית בתופעה הטורדנית, הפוגעת באיכות חייהם של שכבות רבות באוכלוסייה

חרדה – סימפטומים

החרדה מורכבת, בדרך כלל, מחרדה קבועה וכרונית ומהתקפי חרדה (המוכרים גם כהתקפי פאניקה) המופיעים באופן פתאומי ובלתי צפוי, ולכאורה, גם בלי סיבה הגיונית נראית לעין.
התקפי החרדה הללו מלווים בתסמינים פיזיים ונפשיים קשים, עד כדי כך שהחולה מגיע למצב של פחד מאיבוד שליטה, שיגעון ואפילו מוות (לא פעם אנשים הסובלים מהתקף חרדה, בטוחים שהם לוקים בהתקף לב).
מסיבות אלו, חשוב ללמוד לזהות ולאבחן את התסמינים של התקף חרדה:

  • דופק מואץ
  • עלייה בלחץ הדם
  • לחץ בחזה
  • רעידות בלתי רצוניות
  • הזעה מוגברת (ידיים לחות)
  • קוצר נשימה/נשימה מהירה, סחרחורות ותחושת בלבול
  • כאבי בטן
  • בחילות
  • שלשול/עצירות
  • חיוורון
  • קשיי ריכוז
  • ראייה מטושטשת
  • קהות חושים

כאמור, התקף פאניקה עלול לקרות בכל מקום וללא טריגר נראה לעין (התסמינים לא יופיעו לאחר טראומה או קבלת בשורות רעות).
כמו כן, משך ההתקף נע בין כמה דקות לשעה, כשהשיא מגיע לאחר 10 דקות.

אדם שחווה התקף פאניקה מפתח, בדרך כלל, פחד מפני התקף נוסף. הוא אף עלול להגיע למעגל קסמים של הימנעות ממקור הפחד, המוביל להסתגרות בבית ולפגיעה ממשית באיכות החיים ובתפקוד היום יומי.

רוצה לבדוק מהי רמת החרדה שלך

טיפול בחרדות – טיפול CBT:

שילוב של שינוי מחשבתי ושינוי התנהגותי יסייע בשבירת מעגל הקסמים של הפחדים הבלתי רציונאליים, המובילים להימנעות ולחוסר תפקוד תקין.
טיפול CBT מתחלק לשני שלבים, המשלימים זה את זה:

  • טיפול קוגניטיבי –הנחת היסוד היא שמחשבה יוצרת רגש.
    כדי לטפל ברגשות השליליים, חשוב, תחילה לזהות את המחשבות השליליות והבלתי רציונאליות ולהחליפן במחשבות מציאותיות, מאוזנות ורציונאליות יותר.
    באמצעות טיפול CBT יעיל וממוקד, מצליח המטופל לשים לב למחשבות שלו (העלאת המחשבות על פיסת נייר, למשל). המודעות העצמית תאפשר לו לזהות את המחשבות המעוותות ולהחליפן במחשבות חיוביות שתתרומנה לרגשות חיוביים יותר.
  • טיפול התנהגותי – כידוע, ההימנעות ממצב מסוים רק מגבירה את עוצמת הפחד. לדוגמה – לאדם הסובל מחרדת נהיגה, ההימנעות מנסיעה על הכביש רק תחזק את תחושת הפחד ממצבי נהיגה.בשלב הזה הטיפול מתמקד בחשיפה הדרגתית של המטופל לסיטואציות מעוררות חרדה. טכניקות הרפיה הנלמדות ומתורגלות במהלך הטיפול מסייעות למטופל להיחשף (בקצב האישי שלו ועל פי צרכיו הייחודיים) לסיטואציות שאיימו עליו בעבר.
    לדוגמה – הסתכלות על תמונות של עכבישים יכולה להיות משימה ראשונה בדרך להתמודדות יעילה עם ארכנופוביה (פחד מעכבישים).

הפרעות חרדה, המלוות בהתקפי פאניקה, פוגעות באיכות החיים ובתפקוד היום יומי של החולה. הבשורה הטובה היא שלא חייבים להמשיך לסבול מהן.
טיפול בחרדות בשיטת CBT  הינו טיפול יסודי וקפדני, המאפשר למטופל להתגבר על ההפרעה ועל הסימפטומים הנלווים לה, הן בטווח המיידי והן בטווח הרחוק יותר.

שיתוף המאמר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

לפודקאסט "בריא בראש":

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

האם חרדה יכולה להשתפר לבד

האם חרדה יכולה להשתפר לבד?

האם חרדה עוברת לבד? לא אחת אני מקבל שאלות בסגנון: האם חרדה יכולה להשתפר מעצמה? האם חייב לטפל בחרדה? האם חרדה יכולה לעבור לבד? ברצוני

דילוג לתוכן