שאלות נפוצות (FAQ) על טיפול CBT שחשוב שתדעו

אין תגובות

בשנים האחרונות הפך טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) לטיפול פסיכולוגי פופולארי ומועדף לקשת רחבה של בעיות פסיכולוגיות והפרעות נפשיות.

מהי שיטת טיפול CBT? כיצד היא התפתחה? מה מייחד אותה? למי מתאים הטיפול וכמה זמן הוא נמשך? כל התשובות לשאלות הכי חשובות והכי שכיחות בתחום.

מהי שיטת טיפול CBT?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתבסס על ההנחה כי הרגשות ודפוסי ההתנהגות שלנו מושפעים מהמחשבות (ומהפרשנות שאנו נותנים להן).
הטיפול מאפשר למטופל לבצע שינוי באיכות חייו באמצעות רכישת כלים קוגניטיביים (המאפשרים זיהוי המחשבות השליליות והטורדניות והחלפתן במחשבות ריאליות וחיוביות) וכלים התנהגותיים (המסייעים ברכישת דפוסי התנהגות חדשים על ידי חשיפה הדרגתית ומבוקרת לסיטואציות מאיימות).

כיצד התפתחה השיטה?


השילוב בין הגישה הקוגניטיבית לגישה ההתנהגותית התפתח בשנות ה- 80 בארה”ב, מתוך הבנה כי האינטגרציה ביניהן תאפשר התמודדות מכוונת מטרה ותכליתית ומיגור הסימפטומים הנלווים לבעיות הנפשיות השונות. מחקרים שבוצעו בתחום, הוכיחו את יעילותה בשיפור איכות חייהם של המטופלים, הן בטווח המיידי והן בטווח הרחוק יותר.
אלברט אליס, נחשב לאבי השיטה (שפותחה בשנות ה-50 של המאה ה-20).

מה מייחד את השיטה?


בטיפול קוגניטיבי התנהגותי (בניגוד לטיפול הפסיכו-דינמי), המטפל אינו נובר בנבכי העבר של המטופל ולא עוסק בשאלה – “למה קרה?”, אלא מתמקד בשינוי דפוסי חשיבה והרגלי חיים לשיפור איכות החיים של המטופל בעתיד.
טיפול CBT הינו טיפול פרו אקטיבי, במסגרתו מתקיים שיתוף פעולה בין המטפל למטופל הן בשלב של זיהוי דפוסי החשיבה השליליים והן בשלב של החשיפה ורכישת טכניקות לאימוץ דפוסי התנהגות סתגלניים ומציאותיים. במהלך הטיפול מקבל המטופל מטלות, המסייעות לו להתמודד עם הסימפטומים לבעיה, הלכה למעשה.

למי מתאים טיפול CBT?


כאמור, טיפול CBT תכליתי וממוקד מהווה פתרון אידיאלי למגוון רחב של הפרעות נפשיות – דיכאון, חרדה (חרדה מכוללת וחרדה מצבית), הפרעות שינה, הפרעות אכילה, חוויות פוסט טראומטיות, או סי די, התמודדות עם ביטחון עצמי נמוך ועוד.
הטיפול מאפשר לכל מטופל ומטופל לרכוש כלים שיאפשרו לו התמודדות טובה ואיכותית יותר עם בעיותיו הנפשיות.
כך למשל, מטופל הסובל מחרדה חברתית יידע להתמודד טוב יותר עם סיטואציות שאיימו עליו בעבר – השתתפות במסיבות ובאירועים חברתיים, דיבור מול קהל וכו’.
הרעיון הוא שגם אם החרדה מתעוררת, הוא יצליח לשכך את עוצמתה באמצעות הטכניקות שרכש.
מובן שהצלחת הטיפול תלויה בטיב המטפל ובמחויבות של המטופל לתכנית הטיפול – הגעה רציפה לטיפולים, הכנת שיעורי הבית ועוד.


כמה זמן נמשך הטיפול?

אחד היתרונות הדומיננטיים של טיפול קוגניטיבי התנהגותי, בא לידי ביטוי בעובדה שהוא קצר וממוקד.
בדרך כלל, הוא נמשך בין שלושה לשישה חודשים (בין 10-20 מפגשים) ולכן הוא נחשב לזול יותר, בהשוואה לסוגי טיפולים אחרים.
בהקשר הזה נציין כי משך הזמן משתנה, בהתאם לסוג הבעיה ולדרגת חומרתה וכן למידת שיתוף הפעולה של המטופל.



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץ (פתח תקווה)שאלות נפוצות (FAQ) על טיפול CBT שחשוב שתדעו
עוד >>

הפרעות שינה בתקופת החורף – סימפטומים ודרכים לפיתרון

אין תגובות

שינה רציפה ואיכותית חיונית לבריאותנו ולאיכות חיינו. היא מסייעת לחיזוק המערכת החיסונית, לתפקוד תקין של מערכות הגוף ואף הכרחית לשיפור תהליכי למידה וזיכרון.
הפרעות שינה (אינסומניה) נחשבות לתופעה שכיחה, הפוגעת בכשליש מהאוכלוסייה.
יש להבחין בין הפרעות שינה ראשוניות, שאינן נגרמות כתוצאה מהמצב הבריאותי של המטופל לבין הפרעות שינה משניות, הקשורות באופן ישיר לבעיות רפואיות (גופניות או נפשיות).
נדודי שינה כרוניים מוגדרים כאשר הם מופיעים לפחות שלושה לילות בשבוע, למשך כחודש (או יותר).

הפרעות שינה בחורף

תחושת העייפות מתחילה להציף אותנו, עם רדת החשיכה, כשרמת המלטונין בגוף עולה (ההורמון האחראי על השינה).
כיוון שבעונה הקרה של השנה, הערב יורד עוד לפני השעה חמש, אנו עלולים להרגיש מנומנמים וחסרי אנרגיות, כמה שעות טובות לפני שאנו מרשים לעצמנו להתכרבל במיטה.
מעבר לשיבוש בשעון הביולוגי, השימוש התכוף בתאורה מלאכותית (בעיקר בשעות הלילה) והתנודות במצב הרוח (דיכאון חורף) עלולים לגרום לנו לנדודי שינה.

הפרעות שינה – סימפטומים:

נדודי שינה מלווים במספר סימפטומים, המשתנים בהתאם לסוג הבעיה ולדרגת חומרתה:

  • קשיים בהירדמות
  • התעוררויות תכופות במהלך הלילה עם קושי לחזור להירדם
  • יקיצה בשעה מוקדמת
  • תחושת עייפות והיעדר רעננות גם לאחר היקיצה (ובמהלך היום)
  • עצבנות יתר
  • מתח, חרדה ודיכאון
  • ירידה בתגובתיות וקשיי ריכוז בעבודה ו/או בלימודים (נדודי שינה נחשבים לתופעה שכיחה בקרב ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז).
  • תופעות לוואי במערכת העיכול
  • כאבי ראש

הפרעות שינה – טיפול CBT

הפרעות שינה נפוצות בחורף ובכל עונות השנה, אך הבשורה הטובה היא שניתן להתגבר עליהן באמצעות טיפול יעיל וממוקד.
על מנת שהטיפול בנדודי שינה יהיה אפקטיבי חשוב לאתר את מקור הבעיה.
באם מדובר בבעיה פיזית (דום נשימה, אסטמה, צרבת, דלקת פרקים, מחלת לב וכו’), חשוב לפנות לרופא לקבלת טיפול ייעודי.
לעיתים, שינויים סביבתיים עשויים לסייע בהתמודדות עם הפרעות שינה:

  • עמעום אורות בחדר (הגפת תריסים)
  • נטרול רעשים (לוודא כי סביבת השינה רגועה ונעימה)
  • הקפדה על דפוסי שינה סדירים
  • שמירה על טמפרטורה מבוקרת

כאשר מקור ההפרעה הוא נפשי מומלץ לפנות לקבלת טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי).
טיפול קוגניטיבי התנהגותי מאפשר הן להתמודד עם שורש הבעיה והן למגר את הסימפטומים הנלווים לה.
הטיפול מתחלק לשני שלבים, המשלימים זה את זה:

  • טיפול קוגניטיבי – הטיפול הקוגניטיבי מתמקד בזיהוי דפוסי חשיבה מעוותים ושליליים, העלולים לגרום להפרעות שינה (כגון מחשבות טורדניות ומדאיגות שיוצרות מצב של עוררות), והחלפתם במחשבות חיוביות שמסייעות לנו לצלול לשינה רגועה, נעימה ובריאה יותר.
  • טיפול התנהגותי – הטיפול ההתנהגותי מכוון לשינוי הרגלי שינה שליליים ולנטרול גורמים סביבתיים לקויים. מטרת המטפל לסייע למטופל ליצור סביבת שינה רגועה ואיכותית באמצעות הקניית הרגלי שינה סדירים וקבועים, נטרול רעשים (טלוויזיה, רדיו, טלפון), שמירה על טמפרטורה נוחה ועוד.
    תכנית הטיפול כוללת לימוד טכניקות הרפיה, תרגילי נשימה ודמיון מודרך.

אין ספק כי הפרעות שינה פוגעות באופן ניכר בתפקוד היום יומי התקין. טיפול קוגניטיבי התנהגותי, קצר מועד ומכוון מטרה, ישפר באופן ניכר את איכות החיים של האנשים הסובלים מהפרעה טורדנית זו.



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץ (פתח תקווה)הפרעות שינה בתקופת החורף – סימפטומים ודרכים לפיתרון
עוד >>

התקפי חרדה – למה מומלץ דווקא CBT על פני טיפול דינמי?

אין תגובות

הפרעות חרדה נחשבות להפרעות השכיחות ביותר מבין ההפרעות הנפשיות, הן בקרב אוכלוסיית המבוגרים והן בקרב אוכלוסיית הילדים.
הן מופיעות בדרגות חומרה שונות ולעיתים קרובות, פוגעות באיכות החיים ובתפקוד היום יומי התקין של החולים.
אם בעבר הגישה הפסיכו-דינאמית נחשבה לכלי הדומיננטי לטיפול בהתקפי חרדה, הרי שכיום יותר ויותר חולים פונים לטיפול קוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT), הודות ליתרונותיו היחסיים הרבים:

  • התמקדות בהווה ובעתיד – בשונה מרוב הגישות הטיפוליות (ובכללן הטיפול הדינאמי) המתמקדות בחקירה של חוויות ראשוניות בחיים ובקשר שלהן להיווצרות התקפי פאניקה בהווה, טיפול CBT שם דגש בעיקר על ההווה ועל העתיד. בבסיס הטיפול עומדת התפיסה כי רגשות שליליים (כדוגמת חרדה, דיכאון וכו’) הם פועל יוצא של דפוסי חשיבה בלתי רציונאליים, המובילים להתנהגות בלתי סתגלנית. קרי, להתנהגות המתבטאת בשימור הבעיה הקיימת ובהימנעות מסיטואציות המעוררות התקפי חרדה. הטיפול ההתנהגותי (המבוסס על התיאוריה הביהביוריסטית) מתמקד בהפחתת הסימפטומים של המטופל ובהחלפת החרדה והפחד בתגובה מותנית חדשה, רציונאלית ופרודוקטיבית יותר.
  • טיפול מובנה ואקטיבי – טיפול CBT , הינו טיפול אקטיבי, בו המטופל נוטל חלק פעיל בטיפול. המטפל בונה, בשיתוף פעולה מלא עם המטופל, תכנית המורכבת ממטרות ויעדים ברורים וברי השגה.
    הטיפול מורכב משני שלבים, המשלימים זה את זה:
  • טיפול קוגניטיבי – זיהוי המחשבות השליליות אשר מעוררות התקפי פאניקה והחלפתן במחשבות רציונאליות וחיוביות יותר.
  • טיפול התנהגותי – החלפת דפוסי התנהגות והרגלים בלתי סתגלניים בהתנהגות חיובית ופרודוקטיבית.
    המטופל מיישם את הלמידה באמצעות מטלות והכנת שיעורי בית, כך שהוא רוכש טכניקות פרקטיות להתמודדות עם התקפי חרדה ב”זמן אמת”.

הטיפול והחשיפה למצבים מעוררי חרדה מבוצעים באופן הדרגתי ומבוקר, בהתאם ליכולות האינדיבידואליות של כל מטופל ומטופל. תוצאות הטיפול נושאות פרי הן בטווח המיידי והן בטווח הרחוק יותר. שכן, המטופל חוזר לשגרת החיים מצויד בכלים פרקטיים להתמודדות יעילה עם סיטואציות שעלולות לעורר התקפי פאניקה.

  • טיפול קצר מועד – בעוד שטיפול דינאמי הינו ארוך טווח ומעמיק, טיפול CBT נחשב לטיפול תכליתי, מכוון מטרה וקצר מועד (בדרך כלל, כשישה שבועות עד חצי שנה).
    כיוון שניתן להשיג באמצעותו את השינוי המיוחל בפרק זמן קצר, הוא נחשב לטיפול זול יותר. מסיבה זו, אחוזי הנשירה מטיפול קוגניטיבי התנהגותי נמוכים יותר בהשוואה לטיפול הדינאמי.
  • הקשר הטיפולי עם המטפל פחות מהותי –  כאמור, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מבוסס על שיתוף פעולה פרודוקטיבי בין המטפל למטופל, אך מערכת היחסים ביניהם אינה מהווה את מוקד הטיפול.
  • גישה מבוססת מחקרית – ראיות מחקריות רבות מצביעות על יעילותה של הגישה הקוגניטיבית התנהגותית בטיפול בהתקפי חרדה ופאניקה, דיכאון, או. סי,די, הפרעות שינה ואכילה, הפרעות קשב וריכוז, שיפור כישורים חברתיים ועוד. באמצעות טיפול CBT קצר מועד ומכוון מטרה מצליחים המטופלים להכחיד מחשבות והרגלים טורדניים ולפתוח דף חדש לקראת שגרת חיים נכונה וטובה יותר.



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץ (פתח תקווה)התקפי חרדה – למה מומלץ דווקא CBT על פני טיפול דינמי?
עוד >>