ד"ר אוהד הרשקוביץ

פסיכולוג CBT

קורס CBT לטיפול עצמי

קורס CBT באינטרנט לטיפול עצמי

טיפול CBT בקליניקה

פגישה בקליניקה עם מטפל CBT

טיפול פסיכולוגי מקוון

פסיכולוג CBT בסקייפ / ZOOM

התקפי חרדה – למה מומלץ דווקא CBT על פני טיפול דינמי?

הפרעות חרדה נחשבות להפרעות השכיחות ביותר מבין ההפרעות הנפשיות, הן בקרב אוכלוסיית המבוגרים והן בקרב אוכלוסיית הילדים.

הפרעות חרדה נחשבות להפרעות השכיחות ביותר מבין ההפרעות הנפשיות, הן בקרב אוכלוסיית המבוגרים והן בקרב אוכלוסיית הילדים.

הן מופיעות בדרגות חומרה שונות ולעיתים קרובות, פוגעות באיכות החיים ובתפקוד היום יומי התקין של החולים.
אם בעבר הגישה הפסיכו-דינאמית נחשבה לכלי הדומיננטי לטיפול בהתקפי חרדה, הרי שכיום יותר ויותר חולים פונים לטיפול קוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT), הודות ליתרונותיו היחסיים הרבים:

  • התמקדות בהווה ובעתיד – בשונה מרוב הגישות הטיפוליות (ובכללן הטיפול הדינאמי) המתמקדות בחקירה של חוויות ראשוניות בחיים ובקשר שלהן להיווצרות התקפי פאניקה בהווה, טיפול CBT שם דגש בעיקר על ההווה ועל העתיד. בבסיס הטיפול עומדת התפיסה כי רגשות שליליים (כדוגמת חרדה, דיכאון וכו') הם פועל יוצא של דפוסי חשיבה בלתי רציונאליים, המובילים להתנהגות בלתי סתגלנית. קרי, להתנהגות המתבטאת בשימור הבעיה הקיימת ובהימנעות מסיטואציות המעוררות התקפי חרדה. הטיפול ההתנהגותי (המבוסס על התיאוריה הביהביוריסטית) מתמקד בהפחתת הסימפטומים של המטופל ובהחלפת החרדה והפחד בתגובה מותנית חדשה, רציונאלית ופרודוקטיבית יותר.
  • טיפול מובנה ואקטיבי – טיפול CBT , הינו טיפול אקטיבי, בו המטופל נוטל חלק פעיל בטיפול. המטפל בונה, בשיתוף פעולה מלא עם המטופל, תכנית המורכבת ממטרות ויעדים ברורים וברי השגה.
    הטיפול מורכב משני שלבים, המשלימים זה את זה:
  • טיפול קוגניטיבי – זיהוי המחשבות השליליות אשר מעוררות התקפי פאניקה והחלפתן במחשבות רציונאליות וחיוביות יותר.
  • טיפול התנהגותי – החלפת דפוסי התנהגות והרגלים בלתי סתגלניים בהתנהגות חיובית ופרודוקטיבית.
    המטופל מיישם את הלמידה באמצעות מטלות והכנת שיעורי בית, כך שהוא רוכש טכניקות פרקטיות להתמודדות עם התקפי חרדה ב"זמן אמת".

הטיפול והחשיפה למצבים מעוררי חרדה מבוצעים באופן הדרגתי ומבוקר, בהתאם ליכולות האינדיבידואליות של כל מטופל ומטופל. תוצאות הטיפול נושאות פרי הן בטווח המיידי והן בטווח הרחוק יותר. שכן, המטופל חוזר לשגרת החיים מצויד בכלים פרקטיים להתמודדות יעילה עם סיטואציות שעלולות לעורר התקפי פאניקה.

  • טיפול קצר מועד – בעוד שטיפול דינאמי הינו ארוך טווח ומעמיק, טיפול CBT נחשב לטיפול תכליתי, מכוון מטרה וקצר מועד (בדרך כלל, כשישה שבועות עד חצי שנה).
    כיוון שניתן להשיג באמצעותו את השינוי המיוחל בפרק זמן קצר, הוא נחשב לטיפול זול יותר. מסיבה זו, אחוזי הנשירה מטיפול קוגניטיבי התנהגותי נמוכים יותר בהשוואה לטיפול הדינאמי.
  • הקשר הטיפולי עם המטפל פחות מהותי –  כאמור, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מבוסס על שיתוף פעולה פרודוקטיבי בין המטפל למטופל, אך מערכת היחסים ביניהם אינה מהווה את מוקד הטיפול.
  • גישה מבוססת מחקרית – ראיות מחקריות רבות מצביעות על יעילותה של הגישה הקוגניטיבית התנהגותית בטיפול בהתקפי חרדה ופאניקה, דיכאון, או. סי,די, הפרעות שינה ואכילה, הפרעות קשב וריכוז, שיפור כישורים חברתיים ועוד. באמצעות טיפול CBT קצר מועד ומכוון מטרה מצליחים המטופלים להכחיד מחשבות והרגלים טורדניים ולפתוח דף חדש לקראת שגרת חיים נכונה וטובה יותר.

שיתוף המאמר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לפודקאסט "בריא בראש":

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

סוגי חרדות קשות

אילו סוגי חרדות ישנן, וכיצד ניתן לטפל בהן?

חרדה הינה אחת הבעיות השכיחות ביותר בתחום של בריאות הנפש, הפוגעת בכל שכבות האוכלוסייה, כולל אוכלוסיות בריאות ונורמטיביות.
היא מוגדרת כפחד קיצוני ולא רציונאלי, הגורם להימנעות מהתמודדות עם הסיטואציה, הגורם או החפץ, הגורמים לפחד.

דילוג לתוכן