ד"ר אוהד הרשקוביץ

פסיכולוג CBT

קורס CBT לטיפול עצמי

קורס CBT באינטרנט לטיפול עצמי

טיפול CBT בקליניקה

פגישה בקליניקה עם מטפל CBT

טיפול פסיכולוגי מקוון

פסיכולוג CBT בסקייפ / ZOOM

הקשר בין טריכוטילומניה לביטחון עצמי נמוך

הקשר בין טריכוטילומניה לבין ביטחון עצמי

טריכוטילומניה היא הפרעה נפשית השייכת לקבוצת ה- OCD (Obsessive Compulsive Disorder) . הפרעה זו באה לידי ביטוי בתלישת שיערות אובססיבית ממקומות שונים בגוף (בדרך כלל מוגבלת למיקום אחד או לשני מיקומים שונים בגוף)

על פי נתונים סטטיסטיים, טריכוטילומניה שכיחה יותר בקרב אוכלוסיית הנשים. עוד מראים הנתונים כי היא נוטה להתפרץ בגיל הילדות או הבגרות המוקדמת.
מעבר לעובדה כי מדובר בהפרעה טורדנית ומעיקה הפוגעת באיכות החיים ובתפקוד היום יומי התקין, היא גורמת לפגיעה משמעותית בביטחון ובהערכה העצמית של החולה, עד כדי כך שהוא מתבייש לצאת מהבית ולקיים אינטראקציה עם הסביבה החיצונית.

מסתבר שרוב האנשים הלוקים ב טריכוטילומניה מתביישים בהפרעה, חשים בדידות, כאב אילם, צער פנימי, מבוכה וסובלים מביטחון עצמי נמוך.  בניגוד להתקרחות טבעית או לאיבוד שיער מסיבות חיצוניות, אנשים הסובלים מ טריכוטילומניה אחראים, לכאורה, באופן ישיר לדילול השיער מגופם ולכן הם נוטים להאשים את עצמם ולחוש "פגומים" ו"חלשים" . כך הם גם מאמינים שהסביבה רואה אותם. שכן, קשה לחוש אהדה כלפי אנשים, שהצרות שלהם, כביכול, נמצאות בשליטתם המלאה.

אם כן, קל להבין מדוע אנשים הסובלים מטריכוטילומניה מרגישים שיש לגביהם סטיגמות. הם חשים שהם נאצלים לחיות עם "אות קין" על גופם ולהתמודד עם כל ההשלכות והמשמעויות שלה. תחושת ההשפלה, האשמה והמבוכה גורמת באופן טבעי לביטחון עצמי נמוך ולהרגשה שהם נחותים לעומת אנשים אחרים.

מעבר לתחושה של איבוד שליטה ולרגשות האשמה הכבדים, אנשים הסובלים מטריכוטילומניה מרגישים פחות אטרקטיביים מאנשים אחרים. איבוד שיער במקומות אסטרטגיים, כדוגמת הראש, הגבות או הריסים פוגמת באופן ניכר ובולט במראה החיצוני.

איך מטפלים?

טיפול ב- OCD  בכלל וב- טריכוטילומניה בפרט הכרחי לשיפור איכות החיים ותפקודו הנורמטיבי של החולה.
כיוון שמדובר בהפרעה הגורמת לאנשים להימנע ממפגשים חברתיים ומאינטראקציה משפחתית (במקרים קיצוניים מנסים החולים להסתיר את התופעה אפילו מבני זוגם) וכך גם פוגמת בהשתלבות בעבודה ו/או במסגרות החינוכיות, נדרש טיפול מבעוד מועד.
העובדה כי בבסיס ההפרעה עומדים רגשות שליליים ומעוותים המובילים לביטחון עצמי נמוך ולהיעדר הערכה עצמית גבוהה מחייבת טיפול פסיכולוגי המאפשר התמודדות עם שורש הבעיה.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT) נחשב לטיפול יעיל, מוכח ובעל אחוזי הצלחה גבוהים.
הטיפול מתחלק לשני חלקים, המשלימים זה את זה:

  • טיפול קוגניטיבי – בשלב הראשון מתמקד הטיפול בהגברת המודעות של המטופל למצבו ובזיהוי המחשבות והרגשות השליליים, המובילים להתנהגות הכפייתית, במטרה להחליפם במחשבות חיוביות, הגיוניות ותואמות למציאות.
  • טיפול התנהגותי – במישור ההתנהגותי, הטיפול מתמקד בהקניית טכניקות עבודה להתמודדות אפקטיבית עם הדחף הבלתי נשלט והבלתי רציונאלי לתלישת שיערות מהגוף. ראוי לציין כי שלב זה הינו הדרגתי ומבוקר, בהתאם ליכולות האינדיבידואליות ולקצב ההתקדמות של כל מטופל ומטופל.

טריכוטילומניה הינה, ללא ספק, הפרעה נפשית קשה הפוגעת בדימוי העצמי של החולה ופוגמת בשגרת החיים שלו ושל משפחתו. התערבות טיפולית מוקדמת באמצעות CBT תשפר את איכות החיים באופן ניכר ותאפשר התמודדות ישירה עם הסימפטומים הנלווים הן בטווח המיידי והן בטווח הרחוק יותר.

שיתוף המאמר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לפודקאסט "בריא בראש":

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

התגברות על ביטחון עצמי נמוך

10 טיפים שיעזרו לך להתגבר על חוסר ביטחון עצמי

אם חשבת לעצמך "אם רק הייתי מאמין בעצמי קצת יותר, הייתי היום במקום טוב יותר" הפוסט הזה עבורך. ניתן לשנות דימוי עצמי ולרכוש בטחון עצמי ע"י שינוי דרכי חשיבה. הנה 10 טיפים שיעזרו לך להתגבר על חוסר ביטחון עצמי

דימוי עצמי נמוך

דימוי עצמי נמוך – מהו וכיצד מטפלים בו?

מהו דימוי עצמו עצמי נמוך ומה הגורמים לו? מה המאפיינים של דימוי עצמי נמוך וכיצד הוא משפיע על תחומי החיים של הפרט? איך טיפול CBT יכול לסייע לסובלים מדימוי עצמי נמוך?

דילוג לתוכן