5 חרדות נפוצות בקרב בני נוער אשר ניתן להתמודד איתן תוך זמן קצר

אין תגובות

ישנן חרדות האופייניות במיוחד לבני נוער בגיל ההתבגרות טיפול CBT מהיר וממוקד יכול לסייע במניעת הסתגרות, סבל ודיכאון מיותרים, המכבידים על אורח חייהם של המתבגרים שלנו

לאחר תום תקופת הילדות, נדרשים בני נוער להתמודדויות חדשות, ולדרישות חברתיות שטרם יצא להם להתמודד עמן לפני: לימודים תובעניים, קשרים עם בני המין השני, קבוצות חברים חדשות ועוד. בני נוער רבים עשויים לפתח חרדות הנובעות מהתמודדויות אלו, ובמידה ואינם מצליחים להתגבר על החרדות בכוחות עצמם, החרדות עלולות להמשיך וללוות אותם גם בבגרותם.

חרדות ופחדים הן תופעות אנושיות הבאות לידי ביטוי בקרב כל אחד מאתנו, בעצימות כזו או אחרת. החרדות מתרחשות בנו בשלבים שונים במהלך חיינו, בהתאם להתמודדויות להן אנו נדרשים, לשלבי גדילה ולהתפתחות הטבעית שלנו.

ההתייחסות אל חרדות בקרב בני נוער הינה שונה, ונובעת מתבנית המחשבה המתעצבת בגיל זה. על מנת למנוע הימנעות חברתית, סבל ודיכאון, חשוב להקדים ולזהות את החרדה המכבידה על אורח החיים ולטפל בה תוך התייחסות מיוחדת.

הנה 5 חרדות נפוצות, המופיעות במקרים רבים בגיל ההתבגרות, והדרך להתמודד עמן.

  1. חרדת בחינות

    תופעת חרדת הבחינות היא אחת מתופעות החרדה הנפוצות ביותר. כ-15% אחוז מכלל התלמידים יסבלו מתופעותיה. תלמידים שאינם מצליחים להתמודד עם הלחץ הפועל עליהם בזמני בחינה, עלולים לסבול מתסמינים נפשיים ופיזיים הפוגעים באורח חייהם.

  2. חרדה חברתית

    חרדה המתאפיינת בפחד עמוק מפני תגובת החברה במקרים ובאירועים שונים. מדובר בחרדה עמוקה מדחייה או קבלת ביקורת על ידי החברה, והיא מובילה לתגובות קיצוניות אצל מי שסובל ממנה ולפגיעה מורגשת בתפקוד היומיומי.

  1. פחד קהל

    נער או נערה הסובלים מפחד קהל עלולים לחוש פחד משתק ותחושת אימה מעצם המחשבה על עמידה ודיבור בפני קהל. לפעמים אפילו שיחה עם קבוצה קטנה של ארבעה-חמישה אנשים עלולה לעורר בהם את החרדה.

  2. פרפקציוניזם

    חתירה למצוינות ההופכת לשאיפה לא מציאותית לשלמוּת, המשפיעה באופן שלילי על איכות חייו של הנער או הנערה.

  3. דימוי עצמי נמוך

    דימוי עצמי נמוך מבטא את הפער בין מה שהאדם שואף להיות לבין איך שהוא מעריך את עצמו בפועל. נער או נערה עשויים לפתח ביקורת הרסנית כלפי עצמם ולייחס לעצמם תכונות שליליות.

על מנת ליצור שינוי אפקטיבי במטופל, יש צורך בשינוי דפוסי החשיבה השליליים שלו (כפי שמקובל בטיפול קוגניטיבי) לצד תרגול והקניה של כלים מעשיים לשינוי דרכי ההתמודדות (כפי שמקובל בטיפול התנהגותי).

CBT הינו טיפול הממוקד ב”כאן ועכשיו” – פתרון לקשיים, למצוקות ולדפוסי חשיבה והתנהגות בעייתיים שגורמים להפרעות רגשיות. CBT עוזר לפתח דפוסים והרגלים בריאים, באמצעות תרגול מטלות טיפוליות שמטרתן הגברת הביטחון, הפחתת מחשבות חוזרות ומטרידות והקטנת הצורך בשליטה תמידית.

טיפול נכון בחרדה, קרוב ככל הניתן לזמן הופעתה, יביא לפתרון הבעיה, ללא תופעות לוואי נפשיות המקשות על המשך הדרך. במכון CBT אנו מציעים מגוון של כלים טיפוליים להתמודדות נכונה ולפתרון המצוקה. הכלים אותם רוכשים בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, ישפרו משמעותית את איכות חיי המטופל ואת ההתמודדות העתידית שלו בתחומים נוספים.

רוצים לדעת עוד על טיפול CBT לבני נוער? צרו עמנו קשר עוד היום.



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץ (פתח תקווה)5 חרדות נפוצות בקרב בני נוער אשר ניתן להתמודד איתן תוך זמן קצר
עוד >>

מלחמה מחרידה – איך מתגברים על הפחד מאזעקות?

אין תגובות

המלחמה מעלה חששות בכל אחד מאתנו, אולם ישנם אנשים שאורח יומם נפגע במיוחד • אם החשש לביטחונכם האישי ולביטחון משפתכם מלווה אתכם לאורך כל היום ובכל פעם שנשמעת סירנה אתם מתמלאים בבהלה, ייתכן שאתם לוקים בחרדה – וכן, יש דרך לצאת ממנה

מאז התחילה המערכה הצבאית האחרונה אתם מרגישים שאתם פשוט לא אתם. כל אמבולנס שחולף ברחוב, כל פעם שאופנוע מאיץ ממרחק, אתם קופאים בן רגע במקום. הדופק מתגבר, המחשבות רצות להן בראש ואתם מתמלאים בחששות.

החיים בישראל מציבים בפני כולנו חוויות מתוחות ולא פשוטות. שיגורי הרקטות הגיעו כמעט אל כל בית בישראל, אליהם מתלווים אזעקה עולה ויורדת וצליל נפץ. הפחד בסיטואציה שכזו הוא טבעי, אולם ישנם אנשים שאורח חייהם נפגע משמעותית והם אינם מצליחים להמשיך ולתפקד כתוצאה מהלחץ.

אם אתם מרגישים בחרדה מתמדת לשלומכם ולשלום בני משפחתכם, המחשבות השליליות פשוט מסרבות להיעלם והגוף מגיב בכאב ובמתח, ייתכן שגם אתם לוקים בחרדה כתוצאה מהמלחמה.

מדוע אני נבהל כל פעם מחדש?

במוחכם, קשרתם בקונוטציה את צליל הסירנה לצורך במציאת מחסה. המתח אותו אתם חשים הוא חלק מתהליך ההכנה טבעי של הגוף להתמודדות גופנית עם האירוע המתרחש ובא, שעשוי להצריך את מציאת בני המשפחה ומעבר מהיר למקום מוגן.

כאשר אינכם מצליחים לנתק את ההקשר ולהוציא את גופכם ממצב הדריכות, אתם עלולים לסבול מסימפטומים של חרדה הקשורים גם הם בתקופת המלחמה: דיכאון, בלבול וריחוק רגשי. במקרים חמורים, ייתכן שמדובר אף בהפרעת דחק חריפה (ASD).

באילו מקרים כדאי שאפנה לטיפול?

תופעות החרדה עשויות ללוות אתכם לאורך כל יומכם. סממנים נפוצים אליהם צריך לשים לב, הם תחושת פחד בכל פעם שאחד מבני משפחתכם יוצא מהבית, הימנעות ממפגשים חברתיים ועיסוק מחשבתי טורדני במצב הביטחוני.

סממנים גופניים המסמנים צורך בטיפול הם דופק מואץ, כאבי גב ושרירים ושיבוש הרגלי האכילה והשינה.

מה ניתן לעשות כדי להתמודד עם הלחץ?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), נחשב ליעיל ביותר בהתמודדות עם חרדות, גם בכאלה הנגרמות כתוצאה מאירוע ממוקד. בטיפול ממוקד וקצר מועד, תלמדו לזהות את דפוסי החשיבה הגורמים לפחדים אותם אתם חווים וכן תלמדו כלים מעשיים וטכניקות להפגת מתחים ולהתמודדות בריאה ויעילה.

בחיינו אנו זקוקים לעיתים לתמיכה וליווי אישי בכדי להתגבר בהצלחה על מצבים שונים, על כן מומלץ לשתף ולפנות לייעוץ כבר בשלבים מוקדמים.

בכדי ליצור שינוי אפקטיבי במטופל, יש צורך בשינוי בדפוסי החשיבה השליליים שלכם (כפי שמקובל בטיפול קוגניטיבי) לצד תרגול והקניה של כלים מעשיים לשינוי דרכי ההתמודדות (כפי שמקובל בטיפול התנהגותי).

CBT הינו טיפול הממוקד ב”כאן ועכשיו” – פתרון לקשיים, למצוקות ולדפוסי חשיבה והתנהגות בעייתיים שגורמים להפרעות רגשיות. CBT עוזר לפתח דפוסים והרגלים בריאים, באמצעות דרך תרגול מטלות טיפוליות שמטרתן הגברת הביטחון, הפחתת מחשבות חוזרות ומטרידות והקטנת הצורך בשליטה תמידית.

הכלים אותם תרכשו בטיפול קוגניטיבי התנהגותי לחרדה, ישפרו משמעותית את איכות חייכם ואת ההתמודדות העתידית שלכם בתחומים נוספים.

 



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץ (פתח תקווה)מלחמה מחרידה – איך מתגברים על הפחד מאזעקות?
עוד >>

כיצד תוכלו להשתחרר מהפחד לצאת מהבית כעת כשהסתיימה המלחמה?

אין תגובות

המלחמה אמנם כבר הסתיימה, אולם ישנם אנשים המתקשים בחזרה לשגרה אינכם מצליחים לצאת מהבית מחשש לשלומכם? עם טיפול CBT קצר מועד וממוקד תוכלו להשאיר את החרדה מאחור

בכל פעם שאתם מתכננים לצאת מהבית משהו מיטלטל בכם בפנים. הדופק גובר, הראש מתמלא בתרחישים שליליים והפחד ממלא את גופכם ומונע מכם לעשות את הדברים שתכננתם.
החיים בישראל מלווים בחוויות מתוחות ולא פשוטות. במהלך המלחמה העדפתם להישאר תחת קורת גג הבית מחשש שהאזעקה תתפוס אתכם ללא אפשרות הגנה, אולם גם כעת, כאשר המערכה הצבאית נגמרה, המחשבות המפחידות אינן נותנות לכם מנוח ואתם נמנעים או דוחים יציאה מהבית ככל שביכולתכם.

מדוע החששות אינם חולפים?

כולנו השתתפנו המלחמה האחרונה, שיגורי הרקטות המלוות באזעקות הגיעו כמעט אל כל בית בישראל. כמו כולם, גם אתם נערכתם היטב מפני האיום, ותרגלתם כיצד תגנו על עצמכם והאנשים היקרים לכם מפני כל תרחיש.

ביתכם הוא מבצרכם. הבית נתפס בעינכם כמקום המוגן ביותר, כל פינה בו מוכרת לכם ואתם חשים חשים בו ביטחון ושליטה. בזמן המלחמה העדפתם להישאר בפנים ולא להתמודד עם אי הודאות שבמציאת מחסה במקום לא מוכר. כעת, גם כאשר אין חשש ממשי ביציאה מהבית, אינכם מצליחים להתנתק מהתחושה הקושרת בין החוץ לתחושת חוסר ביטחון.

מתי מומלץ לפנות לטיפול?

תחושות החרדה עשויות ללוות אתכם ולמנוע מכם חזרה לתפקוד כפי שהיה טרם המלחמה. אתם עשויים לחשוש לבני משפחתכם כשאינכם בקשר זמן מה, חייכם החברתיים נפגעים ואתם מתקשים להסביר לסביבתכם את התנהגותכם.
סממנים גופניים המאותתים כי יש צורך בטיפול, יכולים להיות: דופק מואץ הנלווה למחשבות על יציאה מהבית, כאבי גב ושרירים ושיבוש בהרגלי האכילה והשינה.

מה ניתן לעשות כדי להתגבר על הפחד?

כדי להתגבר על חרדה, עליכם לשנות את דפוסי החשיבה השליליים שפיתחתם בשבועות האחרונים ולהחליפם בדפוסים מועילים ופרודוקטיביים יותר. בו בעת, עליכם לשנות את הדרך בה אתם מתנהלים עם החרדה בזמן אמת, באמצעות תרגול הרגעה עצמית להגברת תחושת הביטחון.

התמודדות עם חרדות לבדנו אינה פשוטה. לעיתים אנו זקוקים לתמיכה וליווי אישי בכדי להתגבר בהצלחה על מצבים שונים, על כן מומלץ לשתף ולפנות לעזרה ולייעוץ כאשר אנו מזהים את הבעיה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), יעיל ביותר בהתמודדות עם חרדות. בטיפול ממוקד וקצר מועד, תלמדו לזהות את דפוסי החשיבה הגורמים לפחדים אותם אתם חווים וכן תלמדו כלים מעשיים וטכניקות להפגת מתחים ולהתמודדות בריאה ויעילה.

CBT הינו טיפול הממוקד בטיפול בבעיה מוגדרת – פתרון לקשיים, למצוקות ולדפוסי חשיבה והתנהגות בעייתיים שגורמים להפרעות רגשיות. CBT עוזר לפתח דפוסים והרגלים בריאים, באמצעות דרך תרגול מטלות טיפוליות שמטרתן הגברת הביטחון, הפחתת מחשבות חוזרות ומטרידות והקטנת הצורך בשליטה תמידית.

הכלים אותם תרכשו בטיפול קוגניטיבי התנהגותי לחרדה, ישפרו משמעותית את איכות חייך ואת ההתמודדות העתידית שלך בתחומים נוספים.

 



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץ (פתח תקווה)כיצד תוכלו להשתחרר מהפחד לצאת מהבית כעת כשהסתיימה המלחמה?
עוד >>

פתיחת בלוג בנושא OCD

אין תגובות

בשעה טובה פתחנו בלוג חדש בנושא OCD. בבלוג זה אכתוב על כל האספקטים הרגשיים של OCD, כולל גורמים, סמפטומים, הקשר לדימוי עצמי, והטיפול בו. כמובן, אתם מוזמנים להגיב לי בסוף כל פוסט או לשאול שאלות!

קצת על עצמי: לאחר סיום הדוקטורט בפסיכולוגיה קלינית בארה”ב, עליתי ארצה ומאז אני מתמחה בתחום של טיפול קוגניטיבי התנהגותי בכל הפרעות חרדה כולל פוביה, התקפי פאניקה, OCD, פוסט-טראומה, הפרעת אכילה, ותופעות של בטחון עצמי נמוך כמו פרפקציוניזם, שליטת-יתר, הימנעויות, קשיים בקבלת החלטות, ועוד.

נתראה בהמשך
ד”ר אוהד

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים שלי בנושא OCD?





צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץ (פתח תקווה)פתיחת בלוג בנושא OCD
עוד >>