חשיבה הכל או לא כלום

אין תגובות

אנשים הסובלים מחרדת נהיגה נוטים בדרך כלל להגזים במחשבותיהם על מצבים קיצוניים שהם חווים בהווה או יחוו בעתיד.


הם נוטים להשתמש במילים אולטימטיביות כגון:”תמיד” או “אף פעם” וכד’.


דרך חשיבתם היא בסגנון “הכל או לא כלום”, כלומר טוב מוחלט או רע מוחלט, שחור או לבן.למשל, הסובלים מחרדת נהיגה יחשבו:
“רעדתי מפחד כשנהגתי בשכונה שלי,לכן אני אף פעם לא אצליח לעלות לכביש המהיר”
או “אני לא מסוגלת לנסוע בלי פחד”
או “אשאר מוגבל כל חיי” וכד’.


בחיי היומיום, כשאנו מבחינים בדיבור פנימי שלילי, החוזר ונשנה, עלינו להבין כי זהו הרגל שהשתרש בנו וכדאי לנו לשנותו.


נוכל לשנות את הדיבור הפנימי השלילי ואת האמונות השגויות בעזרת ההיגיון.

 



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץ (פתח תקווה)חשיבה הכל או לא כלום
עוד >>

טקס של OCD – להרגע או להתחזק?

אין תגובות

מי שסובל מ-OCD מכיר את הצורך להרגיע את החרדה של הספק באמצעות טקסים ובדיקות שלא נגמרים.

הטקס אומנם לעיתים מרגיע את הלחץ של אותו רגע, אך הפתרון הזמני זה רק דואג שהחרדה תחזור שוב מאוחר יותר, ולפעמים בעוצמה גבוהה יותר.

אז מה עושים?

אומנם יש מצבים שכדאי לשים את החרדה בצד אפילו באמצעות טקס, אך יש גם צורך לקחת זמן לחזק את היכולת שלנו להתמודד עם אי-ודאות וחוסר שליטה, אחרת תמיד ניפול קורבן לצורך להשתיק את החרדה במצבים אלה. כמובן יש גם מצבים של אי-ודאות או חוסר שליטה שלא ניתן לפתור או להרגע מולם. לכן, עלינו להכנס ל”חדר כושר” של הרגשות ולחזק את היכולת שלנו להיות במצבים מלחיצים שלא תמיד ניתן לפתור אותם, וללמוד שלא חייבים לפתור ולכן לא חייבים להבהל. אפשר לחכות ולראות מה כבר יקרה אם לא נלחם בלחץ.

נשמע מפחיד? תתחילו בדרגות קטנות, למשל לשבת עם לחץ נמוך – נקרא לזה 20% – ותחכו לראות מה קורה ללחץ כשאתם פשוט נותנים לו להשתולל. כמה זמן הוא נשאר? איזה נזק נגרם? האם הוא גרם לכם לעשות מעשים נוראים או מסוכנים?

זה הזמן להכיר את עצמכם מחדש ולא להסתמך על מסרים ישנים כלפי רגש שלא נבדקו מזמן ואולי פוגעים יותר מאשר שהם עוזרים…

עד הפעם הבאה
ד”ר אוהד

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים שלי בנושא OCD?

 



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץ (פתח תקווה)טקס של OCD – להרגע או להתחזק?
עוד >>

התקפי חרדה – מהם התסמינים וכיצד ניתן לטפל בהם?

אין תגובות

העומס שעל כתפיכם גדול מדי, הציפיות מכם בשמיים, הלילות מתקצרים, המלאכה מרובה, ודווקא אז, בנקודת הזמן בה אתם הכי זקוקים לו – הגוף שלך אינו עומד יותר בלחץ. הנשימה נעתקת, החזה שורף מכאבים ואתם כבר מדמיינים את הנורא מכל.

מפחיד. התקף חרדה הוא התקף קצר של פחד עמוק ופתאומי המעורר שלל סימפטומים פיזיים. זוהי תופעה שמתישה את הגוף, גורמת לאחריה לקשיי תפקוד, ורבים החווים אותה טועים וחושבים כי לקו בהתקף לב או בבעיה חמורה אחרת.

איך אפשר לעצור את ההתקפים ולמנוע חזרה של התקף חרדה בעתיד? ד”ר אוהד הרשקוביץ, פסיכולוג ומנהל מכון CBT לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי, עם כל המידע שאתם צריכים לדעת על התקפי חרדה ודרך הטיפול בהם.

צפו בסרטון, בלי פאניקה.

צפו בסרטונים נוספים בנושאי חרדה:



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץ (פתח תקווה)התקפי חרדה – מהם התסמינים וכיצד ניתן לטפל בהם?
עוד >>

איך יודעים אם יש לי OCD?

אין תגובות

איך יודעים אם יש לי OCD??

לפני שנוכל לפתור בעיה, צריך להחליט אם יש בעיה. לרוב אנשים שסובלים מ-OCD סובלים גם מנטיה לפרפקציוניזם, ולכן לא רוצים להכיר שיש להם בעיה כי דבר זה מתנגש בשאיפה לפרפקציוניזם. אז מתי יודעים שיש בעיה?

קודם כל, בואו נרגע עם הכותרת “הפרעה”. לכל אחד יש אובססיות, אפילו לי יש, ואני מומחה לטיפול באובססיות. זה דבר טבעי לחלוטין שצץ במקרים של אי-ודאות, חוסר שליטה, בטחון עצמי נמוך, או לחץ גבוה מהרגיל.

מתי זה הופך להיות “הפרעה”? כשזה מפריע! כלומר מפריע או לכם או לאחרים סביבכם. כמובן ההחלטה לגבי כמה זה מפריע היא סובייקטיבית, אך אפשר להגדיר את עוצמת ההפרעה לפי כמה היא משפיעה: על התפקוד; על היכולת להגשים רצונות ביום יום; או על המצב רוח. כמובן, אם ההשפעה היא גדולה, שלילית ועקבית – אפשר לומר שיש הפרעה.

במקרים רבים הסובבים אדם עם OCD מרגישים שיש בעיה כשהוא בעצמו לא מוכן להכיר בזה. בסופו של דבר כל אחד צריך לקבל החלטה כמה הוא רוצה לפתור את הבעיות בחיים שלו וכמה הוא רוצה להתפשר על איכות חיים יותר טובה, כמובן שאי אפשר להגיע למושלם. אם אדם בוגר מחליט שהוא מעדיף לחיות עם האובססיות שלו מאשר לפתור אותן, ומוכן לשלם את המחיר של החלטה זו, אין לסביבה ברירה למעט לא לשתף פעולה עם הטקסים שלו.

במידה ואדם שסובל מחוסר תפקוד או מצב רוח עקב OCD כן מוכן להכיר בבעיה, אז היום ניתן לטפל בבעיה בזמן קצר בעזרת CBT.

רוצים לבדוק מה רמת האובססיביות שלכם? כנסו לשאלון OCD ובדקו >>

שבוע טוב
ד”ר אוהד

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים שלי בנושא OCD?

 



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץ (פתח תקווה)איך יודעים אם יש לי OCD?
עוד >>

פוביה מג’וקים – מתי הפחד הופך לחרדה וכיצד ניתן להתגבר עליה?

אין תגובות

לקיץ הישראלי יש יתרונות רבים. אפשר ליהנות משעות מרובות של שמש, להתלבש בלבוש קצר ונוח ולרבוץ על חוף הים בזמננו הפנוי. אך לעונה החמה נלווית תופעה נעימה הרבה פחות. כשחם שם בחוץ, אצלנו בבית נראה יותר ויותר ג’וקים. מקקים, תיקנים, עכבישים ומעופפים שונים יוצאים ממחילותיהם וממרים לנו את החיים.

נכון, אף אחד לא ממש אוהב את קרבתם של הג’וקים, אך ישנם אנשים שהפחד מג’וקים פוגע באורח חייהם, והחשש ממפגש עם תיקן או עכביש רודף ומלווה אותם לאורך כל היום.

אז מהי בעצם חרדה מג’וקים, האם ניתן להתגבר עליה ולמה כל כך חשוב לטפל בה?
ד”ר אוהד הרשקוביץ עם התשובות.

צפו בסרטון:

צפו בסרטונים נוספים בנושאי חרדה:



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץ (פתח תקווה)פוביה מג’וקים – מתי הפחד הופך לחרדה וכיצד ניתן להתגבר עליה?
עוד >>