חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תסמונת טורט – מה השפעתה על שגרת חיינו?

תסמונת טורט – מה השפעתה על שגרת חיינו?

תסמונת טורט מתבטאת בפעילות יתר של איברים כמו טיקים ותזוזת חלקים מסוימים בגוף שנובעים מתוך לחץ נפשי. הסוג הראשון לתסמונת הוא – בעיה רפואית הנגרמת מהפרעה נוירולוגית, הגורמת לטיקים בלתי נשלטים באיברים שונים בגוף. הסוג השני – מסווג כהפרעה נפשית, ממשפחת הפרעות OCD.

הקשר בין תסמונת טורט להפרעת OCD

תסמונת טורט מחולקת לשני סוגים, כאשר הסוג הראשון – הוא בעיה רפואית הנגרמת מהפרעה נוירולוגית. והסוג השני הוא – הפרעה נפשית הגורמת לטיקים בלתי נשלטים באיברים שונים בגוף. הביטוי של טורט נפשי מגיע בדמוי סוגים שונים של טיקים ופעילות יתר של חלקים מסוימים בגוף. התהליך שקורה בתסמונת זו שהיא למעשה ביטוי פיזי ללחץ נפשי בעוצמה גבוהה, שמכניס את הגוף למעין מצב כוננות מפני דבר מה. התוצאה היא – פעילות יתר של אזורים מסוימים בגוף.

 

סימפטומים שונים להופעתה של ההפרעה

הטיקים האופייניים במחלה זו הם – תנועות מהירות וקצרות, או מילים וקולות פתאומיים. יש לציין כי הטיקים ותזוזות אלו אינם נשלטים על ידי החולה, אך קיימת יכולת מסוימת לדכא את הופעתם אצל חלק מהחולים, למשך זמן מוגבל ובאופן מכוון.

הטיקים והתזוזות יכולים לכלול מגוון רחב של תנועות, כמו – תנועות פשוטות ומורכבות, מצמוץ עיניים, עוויות בפנים והזזת הראש. לעיתים מתלווים לטיקים עצמם גם הפרעות תנועה אחרות, וקשיים מוטורים שאינם קשורים באופן ישיר וברור למחלה.

ישנם אף טיקים קוליים. החולה משמיע קולות בלתי מובנים, או קללות ודיבור גס בלתי מתאים לסיטואציה. בנוסף, הטיקים הקוליים יכולים להתבטא גם כחזרה על מילים מסוימות באופן קבוע. לפני הופעת הטיקים עשויה להיות תחושה של מתח או דחף קל אצל החולה, ולאחר יציאת הטיק המתח הקיים נעלם.

מתי הם מופיעים?

הטיקים מופיעים לרוב אצל הילדים במהלך שנות ההתפתחות שלהם, ויכולים להופיע בגילאים 3 לערך ועד גיל 8 ואף אצל בוגרים. לעיתים ילדים סובלים מסוג אחד של טיקים או סוג אחד של תזוזה, ולעיתים טיקים מסוגים שונים מופיעים אצלם במקביל או לסירוגין. חשוב לדעת כי טיקים מוטוריים בדרך כלל מופיעים בגיל צעיר יותר מאשר טיקים קוליים והם נוטים להחריף סביב גיל ההתבגרות אצל בני נוער, ופוחתים בצורה משמעותית בבגרות,  אך הם אינם חולפים לחלוטין ללא טיפול מתאים.

תסמונת הטיקים מופיעה בתדירות גבוהה יותר במצבים שונים, לדוגמא –  כאשר האדם הסובל ממנה עייף, מתרגש או חש חרדה מסוימת בחייו. אך כאשר הוא עסוק בפעולות הדורשות ריכוז או התמקדות במשהו מסוים – התדירות יורדת.

השלכותיה של ההפרעה על סביבתו הקרובה של המטופל

הסימפטום העיקרי בהפרעת טורט הוא הופעתם של הטיקים, מה שהופך את האדם לאדם חריג מבחינה חברתית. הטיקים המוטורים האופייניים ביותר לתסמונת הם מצמוץ חזק בעיניים, תנועה חדה של היד, או של הראש או כל איבר אחר.

הטיקים הקוליים האופייניים ביותר לתסמונת זו הם – כחכוך בגרון, חרחור או קול נהימה אשר עלול להפריע לחברה הסובבת את הלוקה בה ואף במקרים קיצוניים ונדירים יותר, הקולות יכולים להיות מילים של ממש, אשר לרוב מדובר במילים גסות או לא נעימות לשמיעה לסובבים. יש לציין כי טרם הופעת הטיקים התזזיתיים או הקוליים עשויה להיות תחושה של מתח או דחף קל אצל הלוקה בתסמונת, ולאחר יציאת הטיק המתח הקיים נעלם.

הלוקה בתסמונת זו עשוי לחוש עייפות רבה ונטל על הסובבים אותו והדבר גורר תגובות לא נעימות מהסביבה. התגובות יכולות ליצור פגיעה בדימוי העצמי של הלוקה בתסמונת, ירידה בביטחון העצמי שלו, ולעיתים אף דיכאון.

האם טיקים קשורים להפרעות בהתפתחות אצל ילדים?

לרוב הילדים שסובלים מטיקים אין כל הפרעה שכלית  או התפתחותית. עם זאת, תסמונת הטיקים יכולה להופיע לעיתים בשילוב עם הפרעות התפתחות ועם תסמונות אחרות נוספות כמו למשל –  הפרעות קשב וריכוז ואף בילדים בעלי הפרעות תקשורת ואוטיזם ברמות שונות. לעיתים ניתן לראות בילדים שסובלים מטיקים אף קשיים רגשיים שונים או מחשבות כפייתיות או טורדניות, קשיים רגשיים אחרים וקשיים בתקשורת עם בני גילם. שהרי חלק מהילדים הסובלים מתסמונת הטיקים, הם בעלי נטייה לחרדות, לרגישות יתר ולהתרגשות.

לעיתים הפרעת הטיקים קשה בצורה כזו שאכן גורמת להפרעה בחיי הילד – לדוגמא, הפרעה לחיי היומיום בגן או בלימודים, בעיה בקשרים חברתיים ואף מבוכה עצמית.

טיפול בהפרעה על ידי שיטת CBT

טיפול בשיטת CBT יכול לטפל ולהקל באופן משמעותי על תופעות הטורט הנפשי ממשפחת ה OCD, הסוג המאובחן כהפרעה נפשית המונעת מלחץ. טיפול זה הינו בעל אחוזי הצלחה גבוהים ביותר. טיפול נפשי קצר טווח אשר מסייע לצמצם או להעלים כליל את תופעות הטורט ותופעת הטיקים. טיפול בשיטת CBT חותר לשלושה שלבים של סוגי פתרונות בטיפול בתסמונת טורט:

1.טיפול ואבחון התופעה

מטפל מאבחן בצורה מקצועית את התופעה ולאחר מכן מתאים עבורו את הטיפול. פעמים הלוקים בתופעה זאת אינם מודעים לכך כאשר הם מבצעים את הטיקים השונים. הרעיון הוא לעזור להם לאבחן ולהגביר את המודעות של הטיקים, וכאשר רמת המודעות עולה אז עולה גם השליטה בהם. המטופל יקבל תרגילים מול המראה כדי לראות את הטיקים, או יצלם עצמו בוידאו, מתוך מטרה לאבחן ולשלוט בהם.

2.הורדת עוצמת הלחץ בגוף ובנפש

טיפול על ידי זיהוי מקור הלחץ והתמקדות בצמצומו ושליטה בו. הטיפול מתבצע באמצעות שיחות והכוונה מזהה אצל המטופל בכדי לאתר את מקורות הלחץ שגורמים לו לרמה כל כך גבוהה של סטרס, הבא לידי ביטוי באותם טיקים בלתי נשלטים. בשלב זה המטופל לומד כיצד לשחרר את הלחץ. במידת הצורך, המטופל לומד לעשות דברים באופן שונה כדי לא להגיע למצבים שבהם הלחץ כל כך גדול שהוא “גולש”. בנוסף, המטופל ילמד טכניקות שונות ויתרגל כיצד להתנהל באופן יעיל יותר שיביא לרגיעה ויתר נוחות בחיי היום יום וכפועל יוצא, הטיקים יפחתו משמעותית או ייעלמו בכלל.

3.ביטוי והוצאת האנרגיה באמצעים אחרים במקום הטיקים

המטפל יסייע למטופל למצוא דרכים אחרות לשחרור הלחץ האדיר המצטבר בגופו על ידי מציאת פעילות פיזית שתהווה מקור לשחרורו כמו – ענף ספורט או פעילות פיזית כלשהי. או דוגמא נוספת היא – מציאת חפץ כלשהו שבאמצעותו ניתן לשחרר לחץ כמו – “כדור כעס” שמועכים ולשים בידיים או לחילופין, מציאת ביטוי פיזי לא בולט שיהווה מעין תחליף לטיקים הבולטים הבלתי רצוניים כמו – תרגול של נשימות עמוקות וכבדות במקום טיקים ווקאליים או משחק מכוּון עם אצבעות הרגליים במקום הקפצת הגפיים ועוד פתרונות שונים.

קראו עוד אודות טיפול בשיטת CBT כאן

לסיכום:

את הטיפול בתופעת טורט ותסמיני הטיקים יש לבצע על ידי מטפלים מוסמכים ומיומנים שלהם ניסיון רב וידע מעמיק בתחום וכן היכולת לטפל בהפרעה במהירות האפשרית, מאחר והלוקה בה מתקשה מבחינה חברתית ואישית.

טיפול CBT מורכב מפגישות אישיות פרטניות עם מטפל מקצועי בחלק הקוגניטיבי של הטיפול, ותרגול טכניקות וכלים לעבודה בחלק ההתנהגותי. כדי להבטיח את הצלחתו של המטופל להתמודד עם תסמונת הטורט, מציע המכון תמיכה צמודה למטופל הכולל תמיכה וליווי אישי בשטח כדי לתרגל במצבי אמת טכניקות ופעולות שבהם מתקשה המטופל.

שיתוף המאמר:

לפודקאסט "בריא בראש":

אין מטפל קרוב באיזור שלך?

אין לך זמן או כסף להגיע לטיפול פרטי?

לא נוח לך לדבר עם מישהו על הבעיות שלך? 

קורס אינטרנטי בהנחיית ד”ר אוהד הרשקוביץ מלמד אותך להתגבר על החרדות ולשפר את החיים מקצה לקצה

טיפול CBT בסקייפ - דר` אוהד הרשקוביץ - פסיכולוג
דילוג לתוכן