חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התפרצויות זעם – למה אני כל-כך כועס?

קרה לכם שחוויתים התפרצויות זעם? התפרצות שמתחילה פתאום בצעקות ואף עלולה להתדרדר לזריקת חפצים ואף אלימות פיזית. מסתבר שאתם לא לבד! התפרצויות כעס הן בעיה בתרבות הישראלית מלאת המתח – אנו נוטים להיות חסרי סבלנות, עצבניים והתכונה הישראלית המפורסמת של ״לא להיות פרייר״ הרבה פעמים מתפרצת בזעם. כאשר התפרצויות הכעס מגיעות למקום העבודה או הביתה הן עלולות לגרום להרס עצמי. זה פוגע ביחסי העבודה ויחסי הזוגיות והמשפחה ואף משאיר צלקות קשות בקרב הילדים אשר נחשפים להתנהגות זו ואף עלולים להפוך לבוגרים הסובלים גם כן מהבעיה. אז מה היקף התופעה, מהן הסיבות לכעסים והאם ניתן לטפל בכעסים? על זאת ועוד במאמר הבא.

התפרצויות כעס – מה אומרת הסטטיסטיקה?

על פי הנתונים התופעה היא רחבת ממדים וסובלים ממנה נשים וגברים בכל קבוצת גיל. על פי הנתונים הסטטיסטיים 80% מהגברים חוו אלימות, או שהיו עדים למקרי אלימות בביתם. 60% מהנשים גדלו בבתים בהם היו מקרים של אלימות במשפחה ובין 7%-10% מהנשים סבלו ממקרי אלימות מצד בן הזוג. ילדים משלמים את המחיר הכואב ביותר, בשנת 2004 כ 2400 ילדים הגיעו לחדרי המיון עקב מקרים של אלימות והתעללות בתוך המשפחה, 35% מהמקרים היו מקרים של אלימות פיזית.*

*הנתונים נלקחו מאתר https://www.lawplili.co.il/

מדוע אני כועס, מדוע אני כועסת?

להתפרצויות זעם ישנן שתי סיבות עיקריות:

הסיבה הראשונה היא צורת ההתמודדות שלנו עם מצבים של חוסר שליטה. כל אחד מאיתנו יכול לחוות בחייו מצבים של חוסר שליטה, אי וודאות וחוסר שביעות רצון הנובע מציפיות שונות; ישנם כאלו המתקשים לקבל את המצב והדבר מוביל אותם לרצות להלחם כשהצרון מתבטע בתוקפנות או עצבים.

הסיבה השנייה היא הנטייה שלנו להגיב בפזיזיות, כלומר להגיב לכעסים באותו הרגע בצורה אימפולסיבית, דבר שבאופן טבעי מוציא מאיתנו תכובות פוגעניות ואלימות אשר אינן מוצדקות ואינן תואמות את המצב.

במקרים רבים בעיות אלו נובעות מדוגמה שלילית אשר הגיעה עוד מבית הורינו. למשל ילדים להורה אשר גם לו הייתה בעייה של ניהול כעסים, נטיות לשתלטנות או קושי להתמודד עם רגשות – גם הם מועדים להתפרציות כעס.

טיפול בהתפרצויות זעם וניהול כעסים

ההשלכות ההרסניות של התפרציות כעס הן די ברורות; התפרצויות הכעס גורמות לנו לפגוע בבני משפחה, חברים וקולוגות בעבודה ובסופו של דבר אנו פוגעים באחרים כפי שאנו פוגעים גם בעצמינו. אך האם עלינו לחיות עם הכעסים, אולי להאשים את המציאות הביטחונית המלחיצה או את הדוגמה הלא טובה שקיבלנו בבית הורינו? ממש לא! אין צורך לחיות עם כעסים, הדבר ניתן לטיפול אך התנאי הראשון הוא הכרה של האדם בבעיה; לא תמיד הסובלים מהתפרצויות כעס מסוגלים להודות בבעיה. בעזרת טיפול CBT (טיפול קוגנטיבי – התנהגותי) ניתן לטפל בכעסים וללמוד איך לשלוט בהם. בעזרת טיפול CBT ניתן להשיג תוצאות בזמן קצר. קרא על טיפול בכעסים >>

למאמרים נוספים בנושא >>

שיתוף המאמר:

לפודקאסט "בריא בראש":

אין מטפל קרוב באיזור שלך?

אין לך זמן או כסף להגיע לטיפול פרטי?

לא נוח לך לדבר עם מישהו על הבעיות שלך? 

קורס אינטרנטי בהנחיית ד"ר אוהד הרשקוביץ מלמד אותך להתגבר על החרדות ולשפר את החיים מקצה לקצה

טיפול CBT בסקייפ - דר` אוהד הרשקוביץ - פסיכולוג
דילוג לתוכן