אינסומניה: איך מטפלים בבעיות שינה?

אינסומניה: איך מטפלים בבעיות שינה?

ישראלים רבים סובלים מבעיות שינה, בעיות הפוגועת באיכות חייהם ויש להן גם השפעות בריאותיות מרחיקות לכת. אנשים הסובלים מבעיות שינה חווים בעיות תפקודיות שונות והדבר מכביד על מהלך חייהם ותפקודם היום יומי. במקרים רבים בעיות שינה מלוות בבעיות חרדה, פרפקציוניזם, שתלטנות יתר וכדומה – תופעות אלו יכולות להיות גם הגורם לבעיות השינה. אז איך עוצרים לילה לבן? האם ישנו טיפול באינוסמניה?

טיפול ביקיצות בלילה – רקע לבעיה

ראשית כל חשוב להבין מהיכן נובעות בעיות השינה; בעיות שינה הן תוצאה של לחץ נפשי. הלחץ הנפשי יוצר אי שקט המפריע לנו להירדם. מקור הלחץ יכול להיות התעסקות במטלות או קשיים בזמן המיטה. אלו יכולים להיות דברים שונים המטרידים אתכם שאולי קשורים לעבודה, מצב כלכלי, בעיות בזוגיות או כל דבר אחר היוצר אצלכם לחץ נפשי. לחץ זה גורם לכם לבעיות שינה, בעיות אשר יכולות להתבטא בקושי בהירדמות ו/או יקיצות רבות במהלך הלילה. אותו חוסר שינה רק מגביר את הלחץ ומכניס את הסובלים מהבעיה למעגל קסמים שלילי; בקרב הסובלים מבעיות שינה קיים אי שקט הנובע מההתעסקות בחוסר השינה והדבר רק מגביר את הבעיה – כלומר חוסר השינה הוא מקור ללחץ נפשי בפני עצמו. אז כיצד מתבצע טיפול בקשיי שינה?

טיפול בנדודי שינה – שיטת CBT

טיפול באינסומניה דורש טיפול קוגנטיבי – התנהגותי (CBT) אשר משנה את ההרגלים הקשורים לשינה על מנת לשבור את אותו מעגל קסמים. הרעיון מאחורי טיפול בקשיי שינה וטיפול ביקיצות בלילה הוא הימנעות מאותן המחשבות המלחיצות; במהלך הטיפול לומדים לזהות מחשבות מטרידות במהלך היום ולאתגר את ההתעסקות בהן, על מנת לא להיכנס להרגלים אוטומטיים של מחשבות הגורמות ליקיצות בלילה.

יש ללמוד לקבל את קשיי הישנה כפי שהם, מבלי לספוג יותר לחץ מעצם הבעיה, דבר היוצר בעיות שינה נלוות מהן רוצים להימנע. לומדים לזהות את המחשבות המטרידות בעת ניסיונות ההירדמות וללמוד להרפות על ידי דחייתן למועד אחר; לאתגר חשיבה חרדתית ולהפחית חרדות באופן כללי ולהתמודד נכון עם רגש בצורה המעודדת דעיכה ולא התגברות המפריעה לנו לישון.

כמו כן במהלך טיפול בקשיי שינה לומדים גם ליצור היגיינת שינה מתאימה על מנת לפתח התנייה מרדימה כאשר נכנסים למיטה; הכוונה היא להרגלים נכונים אשר ייעזרו לכם להשיג שינה נקייה באמצעות רוטיניות שינה קבועות, כמו למשל: הימנעות מקפה קרוב לזמן השינה, הרגלי אכילה נכונים, הימנעות משינה ממושכת במהלך היום, פעילות גופנית ועוד.  הרגלים אלו יכניסו אתכם לרוטינת שינה נכונה ויעזרו להילחם באינסומניה.  בנוסף לצורך טיפול באינסומניה יש ללמוד טכניקות הרפייה טיפולית, טכניקות אשר מסייעות לגוף להירדם.

בעזרת טיפול בבעיות שינה ניתן להתרגל וללמוד לישון שינה נקייה ואיכותית, שינה אשר מאפשרת לגוף לבצע את התהליכים הביולוגיים החשובים של הגוף ולהתעורר בבוקר כאשר אתם רעננים ומלאי אנרגיה. אלו הם כלים פשוטים ופרקטיים ויעילים באופן אוניברסלי לכולם.  טיפול קוגנטיבי התנהגותי לבעיות שינה נחשב לאפקטיבי מאוד ומשיג תוצאות תוך כמה מפגשים. אם גם אתם סובלים מבעיות שינה ורוצים ללמוד איך עוצרים לילה לבן התקשרו עכשיו וקבעו פגישה >>

דר' אוהד הרשקוביץאינסומניה: איך מטפלים בבעיות שינה?
עוד >>

נדודי שינה – למה יש לי בעיות שינה?

למה יש לי בעיות שינה?

השינה היא חלק הכרחי בפעילות הבילוגית של הגוף. זהו שלב שבו מתקיימים תהליכים שונים וחשובים בגוף ולצורך כך יש צורך בשינה איכותית ומספיקה. שינה היא סוג של מילוי מצברים, גם מנטליים וגם פיזיים. אך למרות זאת רבים מאיתנו סובלים מאינסומניה וקשיי שינה מסוגים שונים. אנו נוהגים לכנות זאת נדודי שינה או במקרה הגרוע לילה לבן, אך מאחורי השמות העדין ישנה בעיה חמורה.

בעיות שינה ויקיצות בלילה הן תופעה נפוצה מאוד בעולם המודרני, אך במיוחד בתרבות לחוצה כמו זו של ישראל, תרבות בה המציאות הביטחונית מכתיבה את סדר היום ומעמידה את כולנו בתנאי מתח נפשי. הסטטיסטיקה מדברת על כך שכמעט כל אחד (קרוב לתשעים אחוז מהאוכלוסיה) סובל מרמה זו או אחרת של בעיות שינה בנקודת כלשהי במהלך חייו, אך הבעיה העיקרית של קשיי שינה נמצאת אצל כ 15% מהאוכלוסייה אשר סובלת מקשיי שינה באופן כרוני. נדודי שינה הן בעיה אשר הופכת להיות שכיחה יותר עם הגיל וגם נחשבת לשכיחה יותר בקרב נשים לעומת גברים.

בעיות שינה יכולות לבוא לידי ביטוי בצורות שונות, כמו למשל:

– יקיצה מוקדמת ללא שינה מספיקה
– קשיים בהירדמות
– שינה לא איכותית
– יקיצות בלילה עם קושי להירדם שוב

בעיות שינה גוררות איתן בעיות נוספות; הן גורמות לעייפות, לחץ, חוסר סבלנות, קשיי ריכוז, בעיות בריאותיות שונות והכל מסתכם לכדי בעיות תפקוד שונות המתבטאות בכל תחומי החיים, באופן דומה להפרעות קשב וריכוז. אנשים הסובלים מבעיות שינה סובלים מירידה ביכולות הקוגנטיביות. במקרים קשים התופעה מלווה בבעיות אחרות כמו: חרדות, OCD, בעיות אכילה ודיכאון.

הגורמים להפרעות שינה ומעגל האינסומניה

ישנם גורמים שונים אשר עלולים להוביל לבעיות שינה, החל מבעיות הורמונליות ועד לבעיות של דום נשימה, אך במקרים רבים מקור הבעיה הוא נפשי.

לקשיי שינה ישנו דפוס מיוחד, הן נגרמות בגלל לחץ וחוסר שקט בלילה הגורם לחוסר שינה, אך בתגובה לקשיי השינה נוצר אצלנו עוד לחץ וחוסר שקט בגלל החשש ששוב לא נירדם וכך אנו נכנסים למעגל קסמים שלילי המביא לנו עוד לילה לבן ועוד לילה לבן…במקרים רבים אנשים גוררים את הבעיה במשך שנים והדבר משפיע לרעה על חייהם.

הטיפול בנדודי שינה

לנוכח ההשפעות ההרסניות של אינסומניה ובעיות שינה ברור שיש לטפל בבעיה ולא להזניחן; זה גם תורם לאיכות החיים שלכם, אך גם יכול לעזור למנוע בעיות בריאותיות שונות. ישנם טיפולים שונים לבעיה, אך בטרם קביעת הטיפול ישנו צורך באיבחון של הגורם לבעייה. מכיוון שבמקרים רבים הסיבות לבעיות שינה הן סיבות בעלות מאפיינים נפשיים, הטיפול היעיל ביותר הוא טיפול קוגנטיבי התנהגותי – טיפול זה משיג תוצאות מהירות. טיפולים תרופתיים אינם פותרים את הבעיה עצמה במקור, כלומר בגורם להפרעות השינה. כמו כן רבות מהתרופות להן תרופות בעלות תופעות לוואי ואף ממכרות.

לקריאה נוספת על טיפול בהפרעת שינה >>

דר' אוהד הרשקוביץנדודי שינה – למה יש לי בעיות שינה?
עוד >>

התפרצויות זעם – איך בוחרים מטפל מתאים?

התפרצויות זעםאיך בוחרים מטפל מתאים?

נוטה להתפרצויות כעס פתאומיות המגיעות לצעקות ואף אלימות ושבירת חפצים? אם גם אתה סובל מהתפרצויות כעס ומעוניין לטפל בבעיה, דע לך שישנו פתרון –  ניתן לטפל בהתפרצויות כעסים.  באמצעות טיפול קוגנטיבי-התנהגותי ניתן להתמודד עם התפרצויות כעס, ניתן ללמוד לפרוק את הכעסים בצורה בריאה וליהנות מחיים ללא התפרצויות זעם. אך בשביל לעשות זאת יש לבחור את המטפל הנכון. אם כך כיצד בוחרים מטפל בהתפרצויות כעס? להלן כמה טיפים בנושא:

דר' אוהד הרשקוביץהתפרצויות זעם – איך בוחרים מטפל מתאים?
עוד >>