מי יכול להעביר טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)

מי יכול להעביר טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)

מי יכול להיות מטפל ולטפל בשיטת טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)? הדבר החשוב הראשון שאותו צריך להבין לגבי התחום של טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT), זה שהתחום הזה נחשב ל"פרוץ". למה הכוונה? זה אומר שכל אדם יכול פוטנציאלית להעביר טיפול CBT, ואין רשות או גוף רשמי שיש בכוחם להגביל זאת. מצד אחד יש בזה משהו טוב, ומטפלים אכן משלבים CBT בארגז הכלים הקיים שלהם – כמו במקרה של דיאטניות המטפלות בהפרעות אכילה, אחיות המטפלות בהפרעות פסיכיאטריות, וקאוצ'רים שעוזרים להתמודד עם בעיות לא פתולוגיות כמו קבלת החלטות, דחיינות, ניהול זמנים וכדומה. החיסרון הוא שיש הרבה מטפלים שעוזרים לטפל בבעיות נפשיות ופסיכיאטריות אבל אין להם בעצם הכשרה רשמית ל-CBT. אולי הם למדו קורס אחד במהלך לימודיהם, או סיימו סדנה בנושא, אך לא יותר מזה. לאחר מכן, מטופלים מקבלים שירות ברמה נמוכה יותר, ובטח לא את שירות ה-CBT שהוכח ככל כך אפקטיבי ברמה המחקרית. זה יכול להזיק לסיכויים של המטופל להשתפר ולפעמים זה אף יכול לפגוע, כאשר לא מבצעים את הטיפול בצורה נכונה.

אל מי כדאי להגיע לטיפול CBT

שאלת מיליון הדולר היא: אל מי כדאי להגיע לטיפול CBT למרות שכל אדם יכול להעביר טיפול CBT? כשמדובר בבעיות נפשיות, חרדות, OCD, כעסים, הפרעות אכילה, בעיות שינה או בעיות נפשיות אחרות, מאוד מומלץ להגיע למישהו שעבר הכשרה פורמלית ב-CBT.

מה נחשבת להכשרה פורמלית ב-CBT? אז קודם כל בארץ יש גוף, אותו ניתן להחשיב כגוף הארצי הרשמי בתחום, וגוף זה נקרא איט"ה. איט"ה מעביר או מאשר מספר תוכניות הכשרה ל-CBT, כשהן בעיקר מיועדות עבור מטפלים קליניים, כלומר אנשי טיפול שכבר סיימו תואר שני בפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית או פסיכיאטריה. אנשי טיפול אלו עוברים תכנית הכשרה ספציפית, של שנתיים ב-CBT, ובנוסף הם עוברים התמחות והדרכה על ידי מדריכים מוסמכים ב-CBT. מי שחבר באיט"ה כבר נחשב למטפל בעל הכשרה רשמית, וזו היא אופציה מעולה.

אופציה טובה נוספת היא להגיע לאנשי מקצוע שלמדו תואר שני ספציפי ב-CBT. מדובר על פסיכותרפיסטיים אשר למדו טיפול במהלך שתי שנות לימודי התואר השני שלהם. לימודים אלו כוללים התמקדות ב-CBT, סיום התמחות בתחום, ובסופו של דבר הם מאפשרים למטפל לרכוש רקע וניסיון לפני תחילת העבודה בתחום.

האופציה האחרונה היא אנשי טיפול שלמדו בחו"ל, גם כן CBT באופן ספציפי. יש בחו"ל תוכניות הכשרה רבות ושונות ל-CBT. חשוב לדעת שטיפול התנהגותי קוגניטיבי מהווה זרם מרכזי יותר בקרב השיטות הטיפוליות הנלמדות בחו"ל, כמו גם שחומרי הלימוד וטכניקות הטיפול הן יחסית מתקדמות. כך נוצר מצב ש-CBT לעיתים קרובות יותר נמנה בקרב תוכניות הלימוד של מוסדות לימודים בחו"ל.

שימו לב שחשוב לשאול את המטפל מה היא ההכשרה וההתמקדות שלו, במטרה לבדוק את הדברים לפני תחילת הטיפול. אין בעיה לשאול את המטפל בצורה ישירה ופשוטה, לדוגמא: "תוכל לספר לי קצת על ההכשרה שלך ב-CBT?" ולא צריך להתבייש. כל מטפל שעבר הכשרה לא יתבייש או ייעלב לספר לכם על ההכשרה וההתמחות אותן הוא עבר. אם מטפל מסתיר מכם את ההכשרה שלו אז מומלץ לחקור קצת יותר, במטרה לגלות האם אכן מדובר בהכשרה רשמית.

טיפול עצמי – CBT בקורס מקוון

חשוב לציין שיש גם תוכניות וקורסים להעברת טיפול CBT בדרך של טיפול עצמי. תוכניות וקורסים אלו פותחו על ידי מומחים ל-CBT, כאשר קורסים אלו בעצם מתמקדים בהעברת אותו מידע ואותם כלים, כמו שאלו עוברים בטיפול פרונטלי עם מטפל. הרי טיפול CBT, לעומת טיפול פסיכודינמי ("טיפול בשיחות"), הוא טיפול מובנה בו נעשה שימוש בכלים מוגדרים. אלו עוזרים לאדם להתמקד, על ידי מציאת פתרון למנגנון רגשי, מנגנון היוצר בעיות וסימפטומים מאחורי הקלעים. כיוון שמנגנון רגשי זה הינו זהה בהפרעות שונות אז גם הכלים נוטים לחזור על עצמם. אי לכך, הטיפול דומה גם כשהסימפטומים נראים שונה למראית עין.

אלה הן הסיבות שבגינן מטופלים יכולים להיעזר בקורס לטיפול עצמי בצורה לא פחות טובה מטיפול פרונטלי עם מטפל. יתר על כן, באנגליה למשל, מצאו במספר מחקרים שתוכניות לטיפול עצמי הן אפקטיביות באותה רמה, ובחלק מן המקרים אף יותר מאשר טיפול אצל מטפל. למען ההגינות צריך לציין שזה גם תלוי בהכשרת המטפל אשר אצלו מתבצע הטיפול. כמובן שטיפול דרך קורס זו גם דרך נוחה יותר – או משום שקשה למצוא מטפל עם הכשרה מתאימה קרוב לאזור המגורים, או משום שעלות הטיפול הפרונטלי היא גבוהה, או אולי בעקבות תחושת בושה לשתף עם מטפל.

לסיכום האופציה של טיפול עצמי יכולה להיות אופציה מעולה, לא פחות יעילה, יותר כלכלית וכזו ששווה לכל הפחות לשקול אותה. אתם מוזמנים לקבל עוד פרטים ומידע על הקורס לטיפול עצמי של ד"ר אוהד הרשקוביץ בקישור הבא:

https://lp.cbtnest.com/טיפול-עצמי-חרדות-cbt

 

טיפול עצמי CBT

דר' אוהד הרשקוביץמי יכול להעביר טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)
עוד >>

מה עושים בטיפול CBT

מה עושים בטיפול CBT

להלן פירוט קצר על מה עושים בטיפול CBT מול מטפל:

הפגישה הראשונה היא פגישת הכרות. המטפל שואל שאלות על מנת שהוא יוכל להבין את הרקע של המטופל, הסימפטומים שלו, כמו גם היסטוריה רפואית. אחר כך המטפל נותן הסבר מפורט על השיטה הטיפולית. לאחר פגישת ההכרות מתחילים לעבוד על זיהוי דפוסי חשיבה והתנהגות שעולים בכל מיני מצבים בעייתיים. אלו גרמו למטופל בעבר לחוות רגשות לא נעימים, לחשוב מחשבות לא רצויות, ולהגיב בצורה לא אדפטיבית. המטופל מתחיל לרכוש כלים שיעזרו לו לזהות את אותם הדפוסים, וכלים שיעזרו לו לאתגר דפוסים אלו ולהחליפם בכלים יותר אדפטיביים בעתיד.

ברמה הקוגניטיבית במהלך הטיפול מושם דגש על כלים שעוזרים לזהות תוכן מחשבות שעולות לפני, ותוך כדי, המצב הבעייתי. לאחר מכן הפרשנות שניתנה לאותו מצב בעייתי נבדקת מחדש יחד עם המטפל. במידה ומוצאים פרשנות לא בריאה אז נעשית עבודה משותפת כדי למצוא פרשנות יותר מבוססת, ואז מתרגלים את היכולת לפרש את הדברים אחרת בזמן אמת. אם קיימת התעסקות יתר בנושאים, חפירה ונבירה בהם, תוך ניסיון מתמשך להגיע לתחושת וודאות, אז מקבלים תרגילים שנועדו לקצר את ההתעסקות במחשבות אלו. אם הנטייה היא למחשבות שליליות אז מקבלים תרגילים שמטרתם היא לתרגל חשיבה מחזקת, חיובית ובריאה.

ברמה הרגשית יכול להיות שקיים קושי להכיל רגשות לא נעימים, וזה בא לידי ביטוי בנטייה להימנע, לברוח, להתעצבן או להשתלט. במקרה כזה מקבלים תרגילים שמטרתם היא פיתוח הסבלנות הרגשית אל מול תחושות שליליות אלו, ופיתוח היכולת להכיל את אותם רגשות לא נעימים. לחלופין, ניתן דגש על חיזוק התנהגויות התורמות לתחושה חיובית, נעימה ומחזקת בחייו של המטופל.

ברמה ההתנהגותית יכול להיות שקיימת נטייה להימנעות, בריחה, התעצבנות, שתלטנות, תוקפנות או חיפוש לא מרפה אחר וודאות. אם זה המצב אז ניתנים כלים המאפשרים להגיב בצורה יותר בריאה ומכילה באירוע או מצב בעייתי. כלים אלו ניתנים בצמוד לתרגילים רגיעה והרפיה, שגם אותם לומד המטופל.

בדומה לנעשה בחדר כושר מתפתח אצל המטופל "שריר של סבלנות רגשית", חלה למידה של תגובות חדשות ואדפטיביות, והביטחון העצמי אל מול המצבים הבעייתיים מתחזק ועולה. ממש מדובר על תוכנית אימונים, אך כזאת שהדגש בה אינו פיזי אלא רגשי. התרגול, אגב, נעשה במרווחים שבין פגישה לפגישה.

ניתן לקרוא עוד על השיטה של טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) כאן >>

מה עושים בטיפול עצמי בשיטת CBT

היום ניתן לקיים טיפול בשיטת CBT גם בפגישות מול מטפל וגם באופן עצמאי באמצעות כלים מקוונים. ישנם קורסים ותוכנות המלמדים את אותם טכניקות ומאפשרים למטופל לתרגל עם כלים טיפוליים ללא צורך בפגישות עם מטפל.

מה קורה בקורס מקוון לטיפול עצמי?

  • מקבלים אותם הסברים כמו בטיפול פרונטלי, באמצעות סרטוני וידיאו
  • מקבלים אותם כלים להורדה או הדפסה, כולל דוגמאות
  • מקבלים כלי חדש במהלך השיעור השבועי, כל שבוע
  • יש זמן לתרגל את הכלי השבועי בין השעורים במהלך השבוע
  • תוך כדי הקורס, מקבלים תמיכה באמצעות קבוצת תמיכה או אפשרות לפגישה אישית עם מטפל

בסופו של דבר בקורס לטיפול עצמי לומדים את כל הכלים החשובים, זה נעשה במתכונות הדומה לאימון אישי, ולפי מחקרים ניתן להפיק את אותה תועלת כמו בטיפול מול מטפל בשר ודם.

אם אתם מתעניינים בקורס לטיפול עצמי של ד"ר אוהד הרשקוביץ, תוכלו לקבל עליו פרטים נוספים בקישור הבא:

https://lp.cbtnest.com/טיפול-עצמי-חרדות-cbt

 

טיפול עצמי CBT

דר' אוהד הרשקוביץמה עושים בטיפול CBT
עוד >>