האם אני יכול לעשות לעצמי CBT?

האם אני יכול לעשות לעצמי CBT?

טיפול CBT, לעומת טיפול קלאסי בשיחות, הינו טיפול שמתבצע בעזרת טכניקות וכלים מוגדרים מראש המתייחסים למנגנון הרגשי כשהוא זהה אצל כולנו, ואותם טעויות בדפוסי חשיבה והתנהגות אל מול המנגנון הרגשי גורמים לבעיות שונות כמו חרדה, OCD, הפרעות אכילה, התפרצויות זעם, בעיות שינה, ועוד.

האם אני יכול לעשות לעצמי CBT? בעקרון, כל אחד יכול ללמוד לעשות CBT לבד, לא חייבים מטפל בשביל ללמוד את הכלים של ה-CBT. הכלים הם יחסית פשוטים להבנה ויישום, יחד עם זאת, חשוב לציין שיישום של הכלים לא תמיד מבטיח שיהיה שיפור. לפעמים יש דפוסים שאנו לא מזהים, שממשיכים לחבל בנו, ולפעמים זה עוזר שיש איש מקצוע מולנו שעוזר לנו לזהות את אותם דפוסים. כך שלמידת הכלים לכשעצמה אינה מבטיחה הצלחה.

יחד עם זאת, יש היום תוכניות לטיפול עצמי, המובנות בצורה שעוזרת למטופל לזהות את אותם דפוסים בעיתיים. תוכניות טיפול אלו פותחו בעזרתם של מטפלים מומחים בעלי ניסיון בעבודה עם דפוסים כאלו, ובעבודה מול התנגדויות של מטופלים. זו היא גם הסיבה שבתוכנית לטיפול עצמי קיים דגש על זיהוי והתמודדות עם דפוסים קשים לזיהוי, מה שתורם בצורה ניכרת להצלחת הטיפול.

הכלים של הטיפול העצמי

מה הוא ההסבר לכך שטיפול עצמי זה משהו שניתן ללמוד אותו? ראשית, כי מה שצריך בסך הכול בשלב ראשוני זה לקבל הסבר על הבעיות השונות ולמה הם מתרחשות. שנית, מתייחסים לבעיות אלו ברמה עקרונית, למשל תוך שאילת 'מה נרצה לעשות אחרת?'. דבר שלישי ואחרון, מקבלים את הכלים שיאפשרו לנו לפעול אחרת באותם המצבים, שהיו בעייתיים בעבר.

את כל שלושת הכלים הנ"ל ניתן לקבל בתוכניות ללימוד עצמי, במידה והתכנית מכילה את כל ההסברים, ההתייחסויות והכלים הנחוצים. למשל בתכנית למידת כלים לטיפול עצמי, ישנם סרטונים והסברים שנוצרו על ידי, הסברים על איך פועלים אחרת במצבים הבעייתיים, דוגמאות נפוצות איתם מטופלים יוכלו להזדהות, וכמובן כלים להורדה ותרגול יחד עם דוגמאות בתוך הכלים המאפשרות למטופל לתרגל לבד אחר כך.

התוכניות ללימוד עצמי מבוססות על בדיקות מול אנשים שהתנסו בהם, והם נמצאו כיעילות עד מאוד. בנוסף, אם מישהו מתקשה בתוכנית לטיפול עצמי, תמיד ישנה האפשרות לפנות אליי לעזרה יותר אישית. כמובן שיש מקרים בהם המטופל נתקע, נעזר בעזרה, וממשיך במתכונת עצמאית לאחר מכן.

למי זה מיועד ומה צריך

משום שהתוכנית לטיפול עצמי משלבת את כל ההסברים של טיפול פרונטלי ואותם הכלים, נוסף לאפשרות של מענה אישי במידת הצורך – התוכנית לטיפול עצמי יכולה להתאים לכל אחד שמעוניין לעבור טיפול CBT. כן אציין שאת התכנית פיתחתי עבור מבוגרים בלבד והיא לא נבדקה עבור ילדים ומתבגרים.

כן חשוב שלמטופל תהיה מוטיבציה ורצון ללמוד דברים לבד, שיהיה רצון לנסות לעבוד לבד, בלי ליווי של מטפל. במידה מסוימת, זה גם חשוב שתהייה לו היכולת הטכנית הפשוטה לגלישה באינטרנט, להוריד קבצים מהאינטרנט, ושתהייה אוריינטציה טכנולוגית בסיסית.

על התכנית לטיפול עצמי של דר' אוהד הרשקוביץ

במהלך שנים של טיפול פיתחתי תכנית ייחודית לטיפול עצמי בשיטת ה-CBT. בקורס המקוון מקבלים את אותם הסברים שמקבלים בקליניקה על הבעיות ועל הטיפול בהן באמצעות סרטוני וידאו. מקבלים את אותם כלים להורדה מהאתר ולתרגול, וגם מקבלים את האפשרות למענה אישי, במידת הצורך, בעזרת קבוצת תמיכה ללא עלות או בעזרת פגישות אישיות. התוכנית לטיפול עצמי מהווה אופציה טובה במקרים הבאים:

  • למי שלא מוצא מטפל עם הכשרה רשמית ב-CBT קרוב לבית
  • למי שאין לו זמן להגיע לטיפול בפגישה אישית כל שבוע
  • למי שאין לו תקציב להוציא על טיפול אישי כל שבוע
  • למי שלא מרגיש בנוח כרגע לשתף אחרים
  • למי שיש לו מוטיבציה גבוהה לעבוד לבד

לפרטים נוספים על התוכנית לטיפול עצמי באינטרנט לחצו על הקישור הבא:
https://courses.cbtnest.com/p/self-cbt-hebrew             

דר' אוהד הרשקוביץהאם אני יכול לעשות לעצמי CBT?
עוד >>

למה כדאי לטפל בחרדה? היתרונות של טיפול בחרדה

למה כדאי לטפל בחרדה? היתרונות של טיפול בחרדה

כיוון שבדרך כלל חרדה לא עוברת מעצמה ויש צורך בטיפול כדי להתמודד עם הסימפטומים שלה, וכיוון שלחרדה השלכות שליליות לא מעטות, צריך לדבר על ולהתייחס ליתרונות של טיפול בחרדה.  אז למה כדאי לטפל בחרדה? קראו הלאה על היתרונות של טיפול בחרדה.

בתום הטיפול בחרדה נהייה מסוגלים לקום מהמיטה בבוקר ביתר שקט, בשלווה וברוגע. במהלך היום הגוף יהיה רפוי ורגוע, עם כמות קטנה יותר של מתחים, ובראש יהיה נחת ושלווה. זה יתורגם להתמודדות יעילה יותר עם מצבים, וזה יפחית התנהגויות של הימנעות, בריחה, צורך בוודאות ושליטה או נטייה לפרפקציוניזם. אנו נצליח להתמודד עם מצבים בצורה הרבה יותר בריאה על ידי כך שנפרש אותם ברוגע וביטחון במקום להילחץ מהם כמו בעבר.

נהייה פחות מוטרדים ממצבים לא נעימים כי נצליח להכיל אותם. מצבים לא נעימים אלו עדיין יהיו מבאסים אך הם לא יתפתחו לחרדה, לחץ או כעס. גם אי הנעימות של תחושת הבאסה תחלוף יותר מהר. נרגיש יותר ביטחון בחיי היומיום ונדע ש'אנחנו יכולים להתמודד', גם אם יקרה משהו. כביטוי לכך נפסיק לנתח מצבים בצורה שלילית, כמו גם שלא נחפש את הבעיות ואת הדברים הרעים שיכולים לקרות בכל סיטואציה. אפילו אם משהו כן יקרה, גם אם יהיה מדובר על משהו קשה יחסית, נרגיש יותר ביטחון ביכולת שלנו להתמודד ופחות ניבהל מאותו מצב כי נהייה ערוכים אליו.

נמצא את עצמנו מטפלים בדברים בצורה יותר אפקטיבית, קצרה ונקודתית. לא נימנע מהתמודדויות ולא נדחה אותם. מצד שני לא נתמודד על ידי פנייה לשתלטנות או פרפקציוניזם. נהייה יותר פתוחים לקבל את הדברים הטובים בחיים. הם ימלאו אותנו בתחושת סיפוק ויטענו לנו את המצברים. נלמד לעשות זאת ביומיום, נרגיש ערוכים, ונדע שחיינו הם בסך הכל בסדר. נראה שאנחנו מצליחים להשתלב ביותר פעילויות, ליהנות מיותר דברים, והתחושה ש'אנו מצליחים לנהל את החיים' תכווין את צעדנו.

הכלים שנקבל הם כלים שישמשו אותנו לאורך מחזור החיים. דוגמה למקבילה טובה לכך היא תזונה נכונה, פעילות, ספורט וכושר. ככל שנשמור על כלים אלו, נשמור על תשתית נפשית בריאה יותר וזה ילווה אותנו לאורך חיינו. גם אם יקרה משהו בעתיד שיאיים 'להפיל אותנו' כבר יהיו לנו את הכלים להתמודד איתו בצורה נכונה ובריאה, ולעבור אותו בלי שנצטרך לחזור לטיפול. מדובר על שינוי ממשי אותו נוכל לעבור, שינוי בדפוסים ובתפיסות שלנו.

לסיכום, לא רק שנפחית את השליליות בחיינו אלא נלמד להכניס אושר, אהבה, הערכה, שלווה וביטחון אל תוך קיומנו.

רוצים לקרוא עוד על חרדה? קראו "כל מה שרצית לדעת על הפרעות חרדה ולא ידעת את מי לשאול" >>

דר' אוהד הרשקוביץלמה כדאי לטפל בחרדה? היתרונות של טיפול בחרדה
עוד >>

מהן ההשלכות של חרדה?

מהן ההשלכות של חרדה?

כשלא מצליחים לשנות את הדפוסים האחראים ליצירת החרדה, יכולות להיות לכך המון השלכות. מהן ההשלכות של חרדה?

קודם כל ישנם ההשלכות הפנימיות-החווייתיות שלנו, הבאות לידי ביטוי ביותר ויותר מחשבות שליליות ומלחיצות שתופסות יותר ויותר זמן מתוך היום שלנו. כתוצאה מכך אנו סובלים מאי שקט רגשי וגופני, יש לנו יותר סימפטומים גופניים של דפיקות לב, רעידות, עייפות, שחיקה, קושי בריכוז, רעשים בראש, וגם הפרשה הורמונלית של אדרנלין אשר מתישה אותנו. מופיעים יותר ויותר דפוסי התנהגות לא בריאים – למשל שאנו נמנעים ממצבים שאנו חוששים להיות בהם, שאנו יותר מדי פרפקציוניסטים, שאנו נלחצים מדברים בסביבתנו או נלחמים בהם עד שאנו הופכים למותשים.

כתוצאה מחוויה מתמשכת של השלכות החרדה, שתוארו לעיל, אנו מתחילים להרגיש בהשפעה מול אנשים אחרים ומול הסביבה. זה יכול מאוד להשפיע על זוגיות, למשל כשהקשר הופך להיות מרוכז בלחץ במקום להיות מרוכז באהבה, אינטימיות וקרבה. יחסים בעבודה הופכים ליחסים של פרפקציוניזם, שליטה, 'מי צודק' ו'מי מנצח', במקום להיות מושתתים על עבודת צוות ותמיכה הדדית. מטלות הופכות למכבידות במקום שהם יהיו לאתגרים שאנו נהנים לבצע ולסיים. קשה יותר להרפות וליהנות בסופי שבוע ובחופשות, קשה יותר ליהנות מבילויים עם חברים, ויש עוד המון דוגמאות שאפשר לציין.

רוצים לקרוא עוד על חרדה? קראו "כל מה שרצית לדעת על הפרעות חרדה ולא ידעת את מי לשאול" >>

דר' אוהד הרשקוביץמהן ההשלכות של חרדה?
עוד >>

האם חרדה יכולה להשתפר לבד?

האם חרדה יכולה להשתפר לבד?

לא אחת אני מקבל שאלות בסגנון: האם חרדה יכולה להשתפר מעצמה? האם חייב לטפל בחרדה? האם חרדה יכולה לעבור לבד? ברצוני להתייחס לשאלות מסוג זה במטרה לעשות סדר בדברים.

קודם כל, חשוב להבין שחרדה היא בעצם סט של סימפטומים, ולא בעיה קונקרטית אחת. סימפטומים אלו כוללים מחשבות שליליות, תחושות לא נעימות, ורגשות לא נעימים של עוררות יתר. הם יכולים גם לכלול התנהגויות שונות כמו הימנעות, בריחה, שתלטנות, פרפקציוניזם או צורך בוודאות. מה שעומד מאחורי כל הסימפטומים הללו זה דפוסי חשיבה והתנהגות לא בריאים, ומדובר על דפוסים שלמדנו בדר"כ בגיל צעיר והם מלווים אותנו לאורך חיינו.

מה שקורה לעיתים זה שדפוסים אלו מתנגשים עם מצבים מסוימים במציאות, שבהם הדפוסים אינם יעילים או אינם משרתים אותנו ברמה של התמודדות, וזה כמובן מגביר את תחושת הסבל שאנו חווים. זו היא הסיבה שמסבירה למה סימפטומים של חרדה נוטים לעלות ולרדת, מדי תקופה, תלוי התמודדויות החיים שלנו. בקשר לזה צריך לזכור שהמנגנון המפעיל תמיד יהיה קיים, עד שלא נשנה אותו. אז גם אם החרדה יכולה להשתפר זמנית בהחלט ישנה אפשרות שהיא תחזור בעתיד.

אז כדי לענות על השאלה, חרדה אכן יכולה להשתפר באופן שטחי אך ללא שינוי יסודי ב"תשתית החרדה" היא עלולה להתמיד, לחזור, או להחמיר עם הזמן.

רוצים לקרוא עוד על חרדה? קראו "כל מה שרצית לדעת על הפרעות חרדה ולא ידעת את מי לשאול" >>

דר' אוהד הרשקוביץהאם חרדה יכולה להשתפר לבד?
עוד >>