פרוטוקול טיפולי טרנס-דיאגנוסטי CBT-TIME

פרוטוקול "CBT-TIME" הוא פרוטוקול מאוחד, המאגד את הטיפול בכל ההפרעות השונות והסימפטומים השונים.  בבסיס הפרוטוקול עומדת ההנחה כי על אף שהם מתבטאים באופן שונה בהפרעות שונות, כל הסימפטומים יושבים על אותו ציר טעויות מבחינות של דפוסי חשיבה, התמודדות עם רגש ודפוסי התנהגות.  הפרוטוקול מציע שלושה מוקדים דרכם המטופל לומד לזהות ולשנות דפוסים לא בריאים ולהחליפם בדפוסים יותר בריאים, אותם הוא מתרגל במהלך הטיפול.
דר אוהד הרשקוביץ - פסיכולוג CBT

פרוטוקול טיפולי טראנס-דיאגנוסטי "CBT-TIME"

פרוטוקול "CBT-TIME". הוא פרוטוקול מאוחד, המאגד את הטיפול בכל ההפרעות השונות והסימפטומים השונים. 

בבסיס הפרוטוקול עומדת ההנחה כי על אף שהם מתבטאים באופן שונה בהפרעות שונות, כל הסימפטומים יושבים על אותו ציר טעויות מבחינות של התנהגות, דפוסי חשיבה והתמודדות עם רגש. 

הפרוטוקול מציע שלושה מוקדים דרכם המטופל לומד לזהות ולשנות דפוסים לא בריאים ולהחליפם בדפוסים יותר בריאים, אותם הוא מתרגל במהלך הטיפול.

כיצד בנוי הפרוטוקול הטראנס-דיאגנוסטי?

הפרוטוקול שפותח ע"י ד"ר הרשקוביץ מובנה, ברור ומבוסס על שלושה מוקדים: קוגניטיבי, רגשי והתנהגותי.

  • במוקד הקוגניטיבי לומדים לזהות ולאתגר דפוסי חשיבה שמגבירים בעיות נפשיות, לומדים לצמצם את זמן ההתעסקות במחשבות לא בריאות, ולומדים להשתמש בחשיבה בריאה כדי ליצור מוטיבציה ולהגביר ביטחון עצמי.

  • במוקד הרגשי לומדים להגיב לרגשות לא נעימים בצורה נכונה המאפשרת לרגש לדעוך ולחזור פחות, ובנוסף לומדים להגביר את החוויה של רגשות חיוביים.

  • במוקד ההתנהגותי לומדים לזהות דפוסי התנהגות רגשיים, כמו "הילחם או ברח", הימנעות, שתלטנות, בריחה, אכילה, טקסים, פרפקציוניזם, צורך בוודאות, והוא גם מתייחס לפורקן יעיל ובריא של רגשות – להחצין רגשות בצורה בריאה יותר, וגם להפריע או להתערב בהתנהגויות לא בריאות כפי שניתן לראות בטקסים שונים כמו תלישת שיערות, כסיסת ציפורניים וחיטוט בעור או בהתנהגויות התמכרותיות שונות כמו קנייה כפייתית, הימורים כפייתיים וקלפטומניה.

החידוש בפרוטוקול "CBT-TIME"

הפרוטוקול שפותח ע"י דר' אוהד הרשקוביץ שונה מפרוטוקולים סטנדרטים המתמקדים בסט סימפטומים מסוים. למשל כיום קיימים פרוטוקולים עבור הפרעות אכילה, פוסט-טראומה, OCD, ועבור חרדות. אולם פרוטוקולים אלו מאוד נקודתיים, מתמקדים בסימפטומים עצמם, וחלקם מפספסים את ההתנהלות הבעייתית במנגנון הרגשי ובביטחון העצמי היושבת מאחורי בעיות אלו.

למשל בעיות של פוביה, OCD, הפרעות אכילה או חרדה מגיעות לעיתים תכופות בשילוב בעיות של ביטחון עצמי הכוללות פרפקציוניזם, ביקורת עצמית, שתלטנות יתר והימנעות.

תופעות לוואי אלו הן בדרך כלל לא הסיבה לתחילת הטיפול או הפוקוס בטיפול עצמו, אך הן כן משפיעות באופן שלילי על חייו של המטופל, כמו גם שהן חלק מאותו דפוס או סט של סימפטומים. מסיבה זו יש הגבלה לפרוטוקולים המסורתיים שמתמקדים רק בסט מסוים ומוגבל של סימפטומים.

פרוטוקול "CBT-TIME" מתייחס לכל המנגנון הרגשי, לרבות התייחסות לאמונות יסוד של ביטחון עצמי הגורמות לא רק לסימפטומים אלא גם לסימפטומים הנלווים כפי שהם תוארו כרגע. מכאן יתרונו הגדול של הפרוטוקול הטרנס-דיאגנוסטי הזה.

אודות ד"ר הרשקוביץ

דר' אוהד הרשקוביץ סיים את לימודי הפסיכולוגיה בארה"ב והוא מטפל 20 שנה במגוון רב של בעיות, בשיטת הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי (CBT).

במהלך השנים הוא פיתח את פרוטוקול הטיפול האחיד הטרנס-דיאגנוסטי, פרוטוקול "CBT-TIME", המאגד את הטיפול בכל הסימפטומים השונים. ד"ר הרשקוביץ מטפל בעזרת פרוטוקול זה במגוון רב של בעיות בהצלחה, כשהטיפול הממוצע הוא טיפול קצר של כמה חודשים המייצר שינוי סימפטומטי משמעותי עבור המטופלים. 

ד"ר אוהד הרשקוביץ מציג את הפרוטוקול בפני פסיכולוגים ומטפלים מהארץ ומהעולם: הוא השתתף בכנס EABCT, בהרצאות לחברי איט"ה וכן מקיים סדנאות הכשרה מקוונות למטפלים.

כמו כן, פרוטוקול CBT-TIME הוא הבסיס עליו מסתמך קורס טיפול עצמי באינטרנט אותו מציע ד"ר הרשקוביץ לקהל הרחב.

 

בוגרי ההכשרה בפרוטוקול מספרים:

שיתוף המאמר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

לפודקאסט "בריא בראש":

אין מטפל קרוב באיזור שלך?

אין לך זמן או כסף להגיע לטיפול פרטי?

לא נוח לך לדבר עם מישהו על הבעיות שלך? 

קורס אינטרנטי בהנחיית ד"ר אוהד הרשקוביץ מלמד אותך להתגבר על החרדות ולשפר את החיים מקצה לקצה

טיפול CBT בסקייפ - דר` אוהד הרשקוביץ - פסיכולוג
דילוג לתוכן