אובססיות ומחשבות טורדניות בהפרעת OCD

מהי אובססיה?

אובססיה, או כפי שהיא נקראת בעברית: מחשבה טורדנית כפייתית, היא מצב שבו אדם חווה מחשבות לא רצויות שחוזרות המטרידות את מנוחתו. אובססיות יכולות להופיע בתור מחשבות, תמונות או דחפים שמגיעים לתודעה באופן חודרני, לא רצוי וחוזר. הן גורמות לתחושות קשות של חרדה, חוסר שקט, גועל, או לתחושה שיש דרך אחת נכונה בלבד בה דברים יכולים להיעשות.   

אנשים שסובלים מ-OCD מנסים להתמודד עם אובססיות על ידי הדחקה או התעלמות מהן, או לנטרל אותן באמצעות ביצוע פעולות חוזרות. פעולות חוזרות אלו נקראות "טקסים" או "קומפולסיות", והן הרכיב השני באבחנה של OCD.

ביצוע הפעולה יוצר אצל הסובל מ-OCD נטרול זמני של הפחד והחרדה שנוצרו בעקבות אותן מחשבות טורדניות.

לדוגמא, לכולנו קרה שיצאנו מהבית בבוקר ולא זכרנו האם כיבינו את האש בכיריים. יהיה לנו קשה להירגע עד שנוודא שאכן האש כובתה מאחר ולהשאירה דולקת כך סתם ללא השגחה זה עניין מסוכן. זה יניע אותנו לפעולה כמו לחזור הביתה לוודא שהכיריים לא דולקים, אבל לא נוכל להמשיך להתנהל כרגיל עד שלא נטפל בכך.

דמיינו את המצוקה שנרגיש עד שתכבה האש משום שהיא גורמת לסכנה מוחשית לביתנו. זו סוג המצוקה שחווה אדם הסובל מOCD: הוא חש איום או חרדה כלשהם ומרגיש צורך עז לפעול כדי לנטרל את הסכנה. אולם, במקרים רבים הסכנה אינה מוחשית או רציונלית ונמצאת אך ורק בראשו של הסובל מההפרעה. 

רוב הסובלים מ-OCD יודעים שהאובססיות והקומפולסיות שלהם מוגזמות, אך אינם מסוגלים להפסיק.

אובססיות סידור ופרפקציוניזם

יש לי מחשבות טורדניות

האם המשמעות היא שיש לי OCD?

אבחון אובססיה לפי DSM5

מחשבות טורדניות המעסיקות אותנו במשך שעות ארוכות כמו למשל דאגות על ניתוח מתקרב של אדם קרוב ואהוב, מחשבות מנקרות העוסקות בסוגיית “האם זכרתי לנעול היום את הדלת?", או ביצוע של טקסים קטנים שיסייעו לנו להצליח או ירחיקו מאיתנו מזל רע, קיימים אצל כולנו. אין זה אומר שכולנו סובלים מ- OCD.

המדריך לאבחון הפרעות נפשיות, DSM-5, מגדיר את התנאים הבאים כהכרחיים לאבחון OCD:

  • נוכחות של אובססיות, קומפולסיות או שניהם
  • האובססיות או הקומפולסיות גוזלות זמן משמעותי מהיום (יותר משעה ביום), יוצרות לחץ ופוגעות בתפקוד היומיומי.
  • הסימפטומים אינם תוצר של שימוש בחומרים ממכרים, תרופות, או הפרעות נפשיות או גופניות אחרות.

למה זה מבלבל כל כך?

השימוש ביומיום במונחים "אובססיבי" ו"אובססיה" מוסיף לבלבול. אנחנו יכולים לומר על עצמנו שאנחנו אובססיביים למשחק מחשב חדש או שיש לנו אובססיה לשיר שנתקע לנו בראש, אבל במקרה שכזה לא מדובר במחשבות טורדניות שמפריעות לשגרת היומיום אלא בעיסוק מהנה. לא כך הדבר אצל מי שבאמת מתמודד עם OCD.  

סוגי אובססיות

סוגי האובססיות מתחלקים ל-7 קטגוריות עיקריות

אבל גם אם שני אנשים חולקים את אותה קטגוריה של אובססיה, תוכן האובססיות או המחשבות הטורדניות יכול להיות שונה בן אדם לאדם. 

עם זאת, לכל סוגי האובססיות מאפיינים משותפים:

  • המחשבות חוזרות שוב ושוב, באופן שאינו נשלט ואינו רצוי.
  • קשת הרגשות שהיא מעוררת שלילית ונעה בין אי נוחות לבין גועל, חרדה ופחד משתק.
  • העקביות שבה מופיעות המחשבות הטורדניות מחבלת ביכולת של הסובל מהן לעסוק בדברים אחרים שחשובים לו – לנהל מערכות יחסים, להשקיע בעבודה או בלימודים וכדומה. 
סוגי אובססיות

אובססית ניקיון / זיהום

אובססיות נפוצות הקשורות לזיהום יכולות לכלול לכלוך, חיידקים, נוזלי גוף, מחלות, מזהמים סביבתיים או כימיקלים.

אובססיה למחלות

בעלי OCD מודעים יתר על המידה לתהליכים גופניים כמו בליעה או נשימה, שעלולים להגביר אובססיות למחלות או כאבים.

אובססיות פרפקציוניסטיות

אובססיות שמתרכזות בנושאים כמו אחידות, דיוק וסימטריה, וגם בצורך לדעת, לזכור ולדבוק בשגרה.

אובססיות פגיעה

בעלי אובססיה זו עשויים לחשוש מפגיעה בעצמם או באחרים, לפחד להיות אחראים למשהו רע שקורה, או לגרום בכוונה או בשוגג לנזק.

פחד מאיבוד שליטה

חשש מאיבוד שליטה שתוביל לפגיעה עצמית או פגיעה באחרים, כתוצאה ממעשה אימפולסיבי. לאובססיות מסוג זה יש אופי תוקפני ומחריד.

מחשבות מיניות לא רצויות

אובססיות אלו יכולות ללבוש צורות של תמונות או דחפים על הומוסקסואליות, פדופיליה, גילוי עריות, אונס או תוקפנות מינית.

אובססיה לאמונות טפלות

אמונה שמספרים, מילים או צבעים מסוימים הם ברי מזל או מקוללים.

איך לטפל בבעיות שמפריעות לך?

התמודדות עם אובססיות ומחשבות טורדניות

אנשים שסובלים מ-OCD חווים מחשבות מטרידות, פולשניות ומלחיצות שמעסיקות אותם במשך רוב היום. הבריחה לטקסים היא הדרך שלהם להתמודד עם התחושות שהן מעלות ולהקל על חלק מהחרדה שהן מביאות לחייהם. 

זהו מעגל קסמים שאינו מאפשר שחרור אמיתי וישנן דרכים טובות יותר להתמודדות עם OCD בכלל ועם אובססיות בפרט.

מטופלים שעברו טיפול לאובססיות ומחשבות מטרידות מספרים:

טיפול ה-CBT גרם לי לתקווה שאוכל לעשות את התוכניות שתכננתי בחיי, לפני האובססיה

הגעתי לטיפול CBT בשל אובססיה ופחד מתמשך ממחלת האיידס עקב התנסות מינית ראשונה בחיי. האובססיה התבטאה בכך שחיפשתי בכל מקום אפשרי באינטרנט מידע על איידס ועל דרכי הידבקות. 

הבדיקה גילתה שהכל תקין והרגשתי הכי מאושר בעולם, אך לאחר כמה ימים שוב התחילו שוב מחשבות טורדניות לגבי המחלה, חיפוש בלתי פוסק באינטרנט והלכתי להיבדק שוב לאחר כמה חודשים.

מחשבות טורדניות שכאלה התגברו ככל שהתעסקתי בזה יותר, ולא משנה כמה פעמים אמרו לי שהמחשבות שלי לא הגיוניות – זה לא עזר כי זה לא משהו שאפשר להעביר באמצעות שכנוע.

הרגשתי שאני לא מצליח לתפקד ברמה היומיומית וכן שאני לא מצליח להסתכל לעתיד ולראות את עצמי נרשם ללימודים, ניגש לפסיכומטרי , טס לחו"ל.

טיפול ה-CBT גרם לי להתחיל לראות את האופק ולקבל תקווה לכך שכן אוכל לעשות את כל הדברים שתכננתי לפני שחיי "נהרסו לגמרי ושאין שום דרך חזרה" כמו שחשבתי בתחילת הדרך.

הטיפול גרם לי להבין שכל התעסקות נוספת כמו חיפוש מידע באינטרנט , או לגשת להיבדק שוב, רק יחריפו את הבעיה, שאי אפשר לשלוט על המחשבות אבל אפשר ללמוד איך לחיות איתן ולא לתת להן להשתלט עליך. ושעליי להתגבר על הדחף ללכת להיבדק שוב ושוב. למדתי לקבל דברים בפרופורציות ולתת לזמן לעשות את שלו. 

דני

הטיפול נותן לי כלים לעזור לעצמי ולא להיות תלויה במטפל כדי להרגיש טוב

הגעתי בעקבות הפרעה שנקראת OCD. החשש העיקרי שלי היה לפגוע בצורה לא מכוונת באנשים, דבר שהפריע לי מאוד גם בחיי היום יום וגם מבחינה מקצועית ,מפני שבחרתי ללמוד מקצוע טיפולי המשלב אינטראקציה מתמידה עם אנשים.

הגעתי לטיפול כשהייתי במצב נפשי מאוד לא פשוט והחלטתי שאני לא יכולה להמשיך ככה יותר ושעלי למצוא דרך שתעזור לי.

לפני שהגעתי לטיפול הנוכחי התנסיתי פה ושם בטיפול CBT, אך זה לא היה עם מטפלים שהתמחו בשיטה זו ולא נעשה אף פעם בצורה מסודרת עד הסוף. התחלתי את הטיפול ותוך כדי התחלתי לראשונה להתנסות גם בטיפול תרופתי, דבר שעד אז חששתי ממנו מאוד. 

אני חושבת שכדי להגיע לשיפור המשמעותי אליו הגעתי, היה צורך בשילוב של הדברים- טיפול מסודר ומקצועי, טיפול תרופתי ונכונות גבוהה שלי להשתנות ולהשתפר.

במהלך הטיפול הבנתי שהמטרה היא לא להגיע אל מקום מסוים, אלא להפוך את ההתמודדות לדרך חיים. לדעת איך להתמודד ואיך לעזור לעצמי במצבים שקשים לי.

הדבר שאליו אני הכי מתחברת בטיפול ה-CBT, הוא שהטיפול איננו נסוב סביב העבר, הילדות וכולי, אלא נוגע הרבה בהווה ובהתמודדות עם הקשיים הקיימים. העיקרון הוא להעביר אלי את הכלים, כדי שאני אוכל לעזור לעצמי, ולא אצטרך להיות תלויה במטפל בכדי להרגיש יותר טוב.

אנונימית

קיבלתי שק של כלים שהפכו את חיי לחיים אמיתיים, לא כאלה שמנוהלים ע"י המחשבות

הגעתי לטיפול על רקע OCD עם  מחשבות אובססיביות בעיקר סביב זוגיות ומיניות, ואמונות נוקשות שמזינות את המחשבות האלה ביחד עם פרפקציוניזם (בתחומים אלה).

הדבר החשוב ביותר שקרה לי בטיפול, כבר בפגישות הראשונות, הוא ההכרה וההבנה שיש לי בעיה, ויש לה שם. רוב המחשבות הטורדניות שלי (ואני מניחה שכך גם אצל כל אחד הסובל מ-OCD) נראות מציאותיות מאוד.

במשך שנים האמנתי שהמחשבות שאני חושבת הן האמת, והן הפחידו אותי והלחיצו אותי ומצאתי את עצמי סובלת מאוד רוב הזמן, 24/7.

ההחלטה ללכת לטיפול הגיעה מתוך ייאוש, הייתי למודת טיפולים (פסיכו דינמיים, לא CBT) ופתאום קיבלתי תקווה שיש לי בעיה ושאפשר לפתור אותה. זה הדבר הראשון שנאמר לי, עוד לפני שהבנתי כיצד נעשה זאת.

בהמשך קיבלתי שק של כלים, תרגילים ואימונים – שהפכו את חיי לחיים אמיתיים ורגילים, לא כאלה שמנוהלים ע"י מחשבות.

אני עדיין אותו בן אדם, ולא "שכחתי" מחשבות שהייתי נוהגת לחשוב – אבל היום אני יודעת מה לעשות כאשר הן מגיעות – והן מגיעות הרבה פחות, אם בכלל.

קיבלתי רגעים של אושר בחזרה, שרק הולכים וגדלים. האמונה
שלי בעצמי ובחיים חזרה אליי.
גם כשיש עדיין רגעים קשים – יש לי כלים להתמודד איתם, ואני יודעת שהם ילכו ויפחתו.

דניאל

ד"ר הרשקוביץ החזיר אותי לעצמי חזקה מאי פעם

הטיפול עזר לי מאד עם המחשבות, החרדות והטקסים (OCD) שהיו לי. הטיפול לימד אותי לקבל את עצמי ואת החרדות כי רק ככה אפשר להתגבר עליהן, הטיפול לימד אותי את הכלים כיצד להתגבר על המחשבות ואיך לתרגל באופן יזום או פאסיבי.

טיפול ה-CBT השפיע עליי מאד לטובה – בסיום הטיפול הגדרתי את הטיפול כ"אורח חיים" – הטיפול לא בא רק כדי לפתוח בעיה או נקודה ספציפי, אלא ללמד כיצד להתמודד עם כל מחשבה או כל בעיה – כי לרוב הן נובעות מאותו המקור.

זה טיפול שהוכיח לי שהוא הכי עוזר ואפקטיבי – גם לאורך זמן. ממליצה בחום על ד"ר אוהד הרשקוביץ. מרגישה שהוא החזיר אותי לעצמי ויותר מזה – חזקה מאי פעם – ומודה לו על כך באופן אישי.

אנונימית

רוצה להתגבר לבד על אובססיות?

קורס טיפול עצמי בשיטת CBT יתן לך את כל הכלים
להתמודדות עם אובססיות ויחזיר לך את השליטה בחייך

קורס CBT לטיפול עצמי
דילוג לתוכן