מה זו הפרעת שינה או נדודי שינה (אינסומניה)?

לפני שנסביר מהן הפרעות שינה כדאי להסביר מהי שינה בעצם?

שינה בהגדרה הינה מצב גופני מחזורי שבו הגוף במנוחה – החושים נחלשים עד כמעט לא פעילים בכלל: חלקי הגוף השונים עדיין פועלים אולם בעוצמה נמוכה וברמת תגובה נמוכה לגירויים (לעומת הזמן בו אנו ערים).

הרגלי שינה ודברים המשפיעים עליה שונים מאדם לאדם, כולל כמה שינה כל אחד מאיתנו צריך. אולם דבר אחד משותף לכולם (וגם לבעלי החיים) – השינה חשובה מאוד לתפקוד תקין ולבריאות הנפשית והפיזית של אנשים. זהו הזמן בו הגוף לוקח לעצמו מנוחה משעות ארוכות של פעילות של מערכות הגוף השונות, וכמובן של המוח.

 

אז מהי הפרעת שינה?

הפרעת שינה היא למעשה מצב בו כמות ו/או איכות השינה נפגמים ובכך פוגעים באדם שסובל. הפרעת שינה יכולה להיות הפרעה בפני עצמה או להיות איזו שהיא תופעת לוואי של הפרעות נפשיות אחרות, שזה מצב נפוץ מאוד. אחד הדברים הכי קלים להיפגע במידה ואדם סובל ממצוקה נפשית כלשהיא הוא השינה. הדבר גורם לירידה ברמת האנרגיה והתפקוד של אדם וכמובן השפעה עמוקה על המורל והחשיבה (בשל חוסר האנרגיה).

הפרעת שינה יכולה להיות – אי יכולת להירדם (נדודי שינה), שינה טרופה, סיוטי לילה, התעוררות מספר פעמים במהלך הלילה וכדומה.

אנשים שסובלים ממצוקות נפשיות שונות עלולים לסבול מהפרעות שינה כתופעת לוואי. למשל אנשים הסובלים מדיכאונות ברמות משתנות, חרדות או הפרעות פאניקה, מחשבות אובססיביות, הפרעות פוסט-טראומטיות וכדומה.

הפרעות שינה יכולות להגיע באופן לא רציף או להפריע בלילות במשך תקופה רציפה וארוכה. במידה ותופעות של הפרעת שינה נמשכות יותר מחודש באופן קבוע (כלומר התופעות מתרחשות ברוב או כל הלילות) מדובר כבר בהפרעה כרונית שיש לתת עליה מענה טיפולי.

ישנן כמובן גם הפרעות שינה שנובעות מתופעות פיזיות שונות, לפעמים מחלות כרוניות של ממש כמו אינסומניה, דום נשימה בשינה (בעיות נשימה בשינה – עד הפסקת נשימה ממש, נחירות חריפות), תסמונת “רגליים עצבניות” (רגישות גדולה בשרירי רגליים שמפריעה לשינה תקינה), ג’טלאג (תקופת ההתרגלות של הגוף לפער שעות בעקבות ביקור באזור גיאוגרפי מרוחק עם שעון אחר), סהרוריות (הליכה או פעולות אחרות שמתבצעות שאדם עושה בעודו ישן לחלוטין), הרטבת לילה ועוד.

 

מהו הטיפול בהפרעות שינה?

הטיפול בהפרעות שינה מאוד תלוי בגורם שבגללן הן קורות. אם מדובר בבעיה פיזית כלשהי יש לאבחן זאת ולטפל. לפעמים זה יכול להיות משהו טכני פשוט כמו טמפרטורה גבוהה או נמוכה מידי בחדר השינה או גורם מרעיש כלשהו שיש לסלקו וכדומה.

במידה ומדובר בהפרעה שהיא פועל יוצא מבעיה נפשית אחרת כמו אחת מההפרעות שתוארו למעלה, יש כמובן לטפל בבעיית המקור. כדי להקל קודם כל על הסבל, אופציה אחת היא טיפול תרופתי היכול להוות חלק מהפתרון לפי שיקול דעתו של פסיכיאטר, ואין ספק שאדם שישן טוב יותר יהיה גם עם אנרגיות ויכולת יותר טובה לטפל בבעיותיו ולכן תרופות שינה הן לא מילה גסה.

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) בהפרעת שינה

טיפול בהפרעות שינה למעשה נעשה בשני מישורים, עקיף וישיר.

במישור העקיף, כאמור, מטפלים בבעיה שגורמת לבעיות בשינה. בין אם דיכאון, חרדות או פוסט טראומה (או שאר הסיבות) – מטפלים בהפרעה באופן נמרץ ובסופו של דבר ההקלה תגיע גם במה שקשור לבעיות השינה שנוצרות בעקבות ההפרעה.

אולם ישנו גם טיפול ישיר בהפרעות שינה. אם רוצים לתקוף את שורש הבעיה אחד הטיפולים המומלצים הינו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), שבא לפתור את המצוקה הנפשית שממנה נובעות גם בעיות השינה.

הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי גם הוא מתחלק לשני רבדים:

  1. טיפול קוגניטיבי, תפיסתי – פנייה וטיפול בדפוסי המחשבה של אדם שעלולים להשפיע על טיב שנתו בדרכים שונות. אם הראש מאוד עמוס מחשבות, אם קיים אצל האדם פחד לשחרר (שהלוא שינה היא שחרור ומעין ‘אובדן שליטה’) אז מתמקדים בו, בסיבות לפחד הזה ובהחלפת המחשבות ה’תוקעות’ במחשבות מרגיעות. במידה והראש מאוד עמוס במחשבות טורדניות שמונעות מהאדם מנוחה, יש לזהותן ולפרקן. ישנן טכניקות שונות ל’ניקוי הראש’ ממחשבות לפני השינה והרעיון בטיפול הוא למצוא את הטכניקות המתאימות ביותר בהתאם לבעיה שיוצרת את הפרעת השינה.

  2. טיפול התנהגותי – בטיפול המעשי עוברים ממחשבות למעשים. ראשית מזהים הרגלים התנהגותיים שעלולים להיות חלק מהגורם שמפריע לישון ובונים מה שנקרא “אסטרטגיית שינה”. זה אומר ליצור מסגרת תומכת שינה במידה האופטימאלית – הוצאת פעילויות שאינן קשורות לשינה מחדר-השינה, נטרול מכשירים רועשים (טלוויזיה, רדיו), מקורות אור או כל גירוי אחר שעלול להפריע לשינה (פלאפונים, מחשב).  בנוסף, “ניקוי” דפוסי התנהגות כמו למשל צריכת חומרים שמשפיעים על טיב השינה כמו קפאין או עישון, שתייה מרובה שגורמת להתעוררות משלפוחית מלאה, אכילה נכונה וכדומה. גם כאן ישנן טכניקות שעשויות לסייע – למשל כשלא מצליחים להירדם או כשמתעוררים ישנן פעולות שאפשר לבצע כדרך להירגע או “להתעייף”. ושב, כל אדם והדברים שמתאימים לו, שמזהים בטיפול משותף.

ניתן לקבל אבחון וייעוץ מקצועי ולראות מהי הדרך הנכונה ביותר אישית לכם במידה ואתם סובלים מהפרעות שינה – מהו הגורם להפרעות ומהו הטיפול המתאים ביותר. אחוזי ההצלחה בטיפולים מסוג זה הינם גבוהים ועם פוטנציאל לסייע לכם באופן משמעותי בהחזרת השליטה לידיים וחזרה לשגרת שינה בריאה.

 



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץ (פתח תקווה)טיפול בנדודי שינה