טיפול בחרדה חברתית באמצעות CBT

כל אחד מאיתנו עלול להרגיש מבוכה או בושה בסיטואציות מסוימות בחיים (לפני מבחן גדול ומכריע, לפני ראיון עבודה חשוב וכו') אך כשהרגשות הללו קיימים בעוצמה גבוהה, אשר מובילה לחרדה, הם פוגעים בתפקוד היומיומי ובאורח החיים התקין שלנו.
על פי מחקרים שבוצעו בתחום, עולה כי לפחות חמישה אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מחרדה חברתית (ילדים, נשים וגברים).
הבעיה היא שמרבית האנשים שסובלים מחרדה חברתית "מטפלים" בעצמם על ידי הימנעות מאינטראקציה עם הזולת ואגב כך, פוגעים בסיכוי שלהם לקיים חיים נורמטיביים ולממש את כישרונותיהם הן במישור החברתי, הן במישור המקצועי והן במישור הבינאישי (קשרים תקינים עם בן/בת זוג).
כדור השלג של ההימנעות, כמובן, רק מחמיר את הבעיה ואף עלול לדרדר את הסובלים מפוביה חברתית, למצבים קיצוניים של דיכאון נפשי.
הבשורה הטובה היא שניתן לטפל בחרדה חברתית באופן יעיל, ממוקד ומהיר, באמצעות טיפול CBT – טיפול קוגניטיבי-התנהגותי.

מהם הגורמים להתפתחות חרדה חברתית?

  • גורמים גנטיים/תורשתיים – אמנם עדיין לא קיימת הוכחה חד משמעית להיבט הגנטי, אך מחקרים שבוצעו בתחום, העלו כי לאנשים הסובלים מחרדה חברתית יש, לעיתים קרובות, גם קרובי משפחה (מדרגה ראשונה או שנייה) שסובלים מהתופעה. כמו כן, קיימים ממצאים, התומכים בהשערה כי פוביה חברתית קשורה גם לחוסר איזון של חומר כימי במוח.
  • גורמים פסיכולוגיים – אנשים הסובלים מביטחון ודימוי עצמי נמוך, מנטייה לרגישות יתר או למחשבות טורדניות, נמצאים בקבוצת סיכון לבעיות חברתיות או לחרדה חברתית.
  • גורמים סביבתיים – אירועים שליליים בחיים, שהתרחשו בסיטואציות חברתיות (השפלה בפומבי, חרם חברתי, פגיעה באמון האישי וכו') ודפוסי התנהגות נרכשים מהבית, עלולים לפתח תופעות של חרדה חברתית בעוצמה גבוהה ובלתי נשלטת.

מהם הסימפטומים של חרדה חברתית?

  • פחד קיצוני ומתמשך מסיטואציות חברתיות
  • הימנעות מסיטואציות חברתיות (הימנעות ממפגשים, מסיבות, הליכה למסעדה, לסופר, שיחות עם מכרים וזרים וכו')
  • פגיעה ניכרת בתפקוד היומיומי התקין (בעבודה, בלימודים, ביחסים הבינאישיים ובחיי החברה)
  • חרדה מקדימה, המופיעה זמן רב לפני האירוע החברתי המלחיץ. המחשבות הטורדניות והמפחידות ממשיכות ללוות את האדם, הסובל מפוביה חברתית עד לאירוע וגם לאחר סיומו
  • החרדה החברתית מלווה בתסמינים פיזיים הדומים לחרדה אחרת או להתקף פאניקה: דופק מואץ, רעד בידיים ובקול, הזעת יתר, בחילות, כאבי בטן, שלשולים, הסמקה ותחושת בלבול.
    הופעת הסימפטומים הללו בפומבי,  בסופו של דבר, רק מחמירה את החרדה.
  • במקרים קיצוניים פוביה חברתית עלולה להוביל לדיכאון ולתופעת התמכרות (סמים, אלכוהול וכו').

על מנת לאבחן פוביה חברתית, הסימפטומים אמורים להימשך לפחות חצי שנה (אצל מבוגרים).

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדה חברתית:

הטיפול האידיאלי והאפקטיבי להתמודדות עם חרדה חברתית, הוא CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי). טיפול זה מתמקד בשני תחומים חשובים, המשלימים זה את זה:

  1. שינוי דרכי החשיבה והתמודדות עם המחשבות הטורדניות והפרשנויות השליליות (טיפול קוגניטיבי)
  2. פיתוח דפוסי התנהגות הולמים והסתגלותיים והתמודדות בפועל עם אותן סיטואציות שנתפסות כמאיימות (טיפול התנהגותי)

מטרת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, היא לשנות דפוסי מחשבה מעוותים ולא מציאותיים ("כולם מסתכלים עלי", "כולם חושבים שאני טיפש" וכו') ולחשוף את המטופל בהדרגה להתמודדות מציאותית עם מצבים חברתיים שבחר עד כה להימנע מהם.

מהם היתרונות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי?

  • טיפול CBT הינו טיפול יעיל, ממוקד וקצר מועד (נמשך בין שלושה לשישה חודשים)
  • במקום לנתח אירועים מהעבר, טיפול CBT מאפשר למטופל להתמודד באופן מעשי עם קונפליקטים בחייו
  • המטופל מעורב באופן אקטיבי במהלך הטיפול ויש לו אפשרות להעריך ולכמת את ההישגים.
  • הטיפול מתבצע באופן הדרגתי ובלתי מאיים, בהתאם לקצב והרצון האישי של כל מטופל ומטופל

חרדה חברתית היא תופעה יחסית שכיחה, שפוגעת בדרגה כזו או אחרת, בפוטנציאל, בהתפתחות ובצמיחה האישית. טיפול CBT קצר, יעיל וממוקד, יסייע לכל הסובלים מהתופעה לאמוץ אורח חיים תקין יותר ולגלות עולם חדש, טוב יותר ופחות מנוכר.

ביקרו 259 פעמים, 1 ביקור היום

פורסם ב- בעיות ו-חרדה חברתית

הוסף חוות דעת

עליך להיות מחובר על מנת להוסיף חוות דעת.