יתרונות טיפול קוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT) על פני טיפול דינמי

בשנים האחרונות, הולכות ומצטברות הוכחות ועדויות מחקריות לגבי יעילות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT).

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתמקד בשני מישורים:
טיפול קוגניטיבי – זיהוי דפוסי חשיבה טורדניים ומאיימים (המשפיעים על ההתנהגות הלא רצויה) והחלפתם בדפוסי חשיבה רציונאליים ואופטימיים.
טיפול התנהגותי – פיתוח דפוסי התנהגות אדפטיביים, המאפשרים התמודדות יעילה מול מצבים, שנתפסו בעבר כמאיימים.

פסיכותרפיה דינאמית צמחה מתוך הפסיכותרפיה הקלאסית, המבוססת על התיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד. התיאוריה הדינאמית מתמקדת בקשר בין תת המודע למודע ובקונפליקטים שהוא יוצר. באמצעות הקשר שנוצר בין המטפל למטופל, מנתחים את הקונפליקטים ואת הקשר בין ההווה לעבר, על מנת לשקף את הקשיים והאתגרים ולהבין את מידת השפעתם על החולה.
 


 

לטיפול קוגניטיבי התנהגותי יש מספר יתרונות יחסיים, שהופכים אותו לטיפול אפקטיבי יותר מטיפול דינאמי ומשיטות טיפול פסיכולוגיות אחרות:

  • טיפול ממוקד ומכוון מטרה – בעוד שטיפול דינאמי מותאם לטיפול בבעיות שאין בהן מיקוד ספציפי, הטיפול הקוגניטיבי נבנה, בהתאם לבעיה, ממנה סובל המטופל. מסיבה זו טיפול CBT נחשב ליעיל ביותר לטיפול בחרדות ובפוביות, על כל גווניהן.
  • טיפול קצר מועד – טיפולים פסיכולוגים, כדוגמת פסיכותרפיה דינאמית, הנוברים בעבר ובנבכי הנפש של המטופל, נמשכים, בדרך כלל, מספר שנים. טיפול קוגניטיבי התנהגותי, לעומת זאת, הינו טיפול קצר מועד, הנמשך כשלושה עד שישה חודשים בלבד (שנים עשר עד עשרים מפגשים).
  • טיפול הבעיה מהשורש – מטרת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי היא להתמודד עם שורש הבעיה, במטרה למגר הן את הגורמים לבעיה והן את הסימפטומים הנלווים לה. המטפל מזהה, ביחד עם המטופל, את אותם רגשות ודפוסי חשיבה שליליים, במטרה לשנותם ולהחליפם בדפוסי חשיבה מתאימים.
  • כלים פרקטיים – במהלך הטיפול מקבל המטופל כלים פרקטיים להתמודדות מעשית עם אותן מחשבות שליליות ודפוסי התנהגות מעוותים, שפגעו בו בעבר. כך לדוגמה, אם המטופל סובל מחרדה חברתית, הוא ילמד תרגילי הרפיה וטכניקות תרגול להתמודדות עם דפוסי החשיבה, שגורמים לו להימנע מאינטראקציה חברתית קונסטרוקטיבית. כמו כן, יקבל המטופל כלים להתמודדות בפועל עם סיטואציות חברתיות.
  • תוצאות לטווח רחוק – כאמור, שיטת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מתמקדת במתן תוצאות הן לטווח המיידי והן לטווח הרחוק. המטופל מקבל כלים יישומיים וטכניקות תרגול שיאפשרו לו להתגבר על קשיים ולהתמודד בהצלחה עם בעיות דומות, שתצוצנה בעתיד.
  • אקטיביות המטופל –  במהלך הטיפול, עובר המטופל תהליך אקטיבי של שינוי והגברת המודעות העצמית שלו, ביחס לתפיסה השגויה של המציאות ושל האירועים השונים בחייו. עובדה זו מאפשרת לו להפנים את הטיפול, לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות וגם להעריך במדויק את ההישגים שרכש. המטופל מקבל מהמטפל משימות ושיעורי בית, על מנת שיוכל ליישם את הלמידה, הלכה למעשה, הן בתחום החשיבתי והן בתחום ההתנהגותי.
  • ניתן למדידה ולכימות – אחד היתרונות הדומיננטיים של טיפול קוגניטיבי התנהגותי, בהשוואה לטיפולים פסיכולוגים בכלל ולטיפול דינאמי בפרט, בא לידי ביטוי בעובדה שניתן למדוד ולכמת את תוצאותיו. לדוגמה – בטיפול בחרדות ספציפיות (חרדה ממעלית, מעכבישים וכו') אפשר לספור את הפעמים שהמטופל התמודד בפועל עם הסיטואציה המאיימת (העז להיכנס למעלית, לגעת בעכביש וכו').
    הישגי הטיפול, מעניקים למטופל ביטחון עצמי, שיאפשר לו לשנות את דפוסי החשיבה וההתנהגות, גם בעתיד הרחוק יותר.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הינו טיפול אפקטיבי, קצר מועד ומכוון מטרה. הוא נועד לשבור את מעגל הקסמים של מחשבות לקויות וטורדניות, הגורמות להתנהגות לא רצויה – התנהגות שאינה מקדמת את המטופל, ולעיתים קרובות, אף מונעת ממנו להתקדם בתחומי החיים השונים.

ביקרו 338 פעמים, 1 ביקור היום

פורסם ב- CBT כללי ו-שיטת טיפול

הוסף חוות דעת

עליך להיות מחובר על מנת להוסיף חוות דעת.