למה דווקא לפנות לטיפול CBT על פני טיפולים אחרים?

אורח החיים המודרני חושף אותנו לחרדות, מתחים ולאינספור דאגות ומחשבות שליליות, הטורדות את מנוחתנו ופוגעות בתפקוד היום יומי התקין שלנו.

פנייה לטיפול נפשי/רגשי הינה הכרחית במקרים מסוימים.

כיום, קיימות שיטות טיפול רבות ומגוונות, הנותנות מענה למצוקה נפשית ולבעיות רגשיות שונות.

במאמר הבא נדגיש את היתרונות הדומיננטיים והיחסיים של טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) בהשוואה לשיטות טיפול אחרות.

טיפול CBT מבוסס, למעשה, על שילוב של עקרונות מהטיפול הקוגניטיבי (לפיו בעיות רגשיות מתעוררות עקב דפוסי חשיבה שליליים ומעוותים) ומהטיפול ההתנהגותי ביהביוריסטי (המבוסס על ההנחה שהפרעות רגשיות הן תולדה של דפוסי התנהגות בלתי סתגלניים).

מטפלים רבים עובדים בשיטה זו עם מטופלים הסובלים מבעיות חרדה שונות (חרדה מוכללת, חרדה מצבית וכו'), דיכאון, הפרעות אכילה, הפרעות שינה, הפרעות דחק פוסט טראומטיות, היפוכונדרייה ועוד מגוון בעיות נפשיות ורגשיות נוספות.
מטרת הטיפול הינה לסגל אמונות ודפוסי חשיבה רציונאליים ומציאותיים שיאפשרו אימוץ התנהגות פונקציונאלית ופרודוקטיבית יותר.
שיטה זו הוכחה מבחינה מחקרית וקלינית כטיפול יעיל להתמודדות עם הפרעות ספציפיות, בהשוואה לשיטת טיפול אחרות, כגון טיפול פסיכו-דינאמי, EMDR וכו'
כך למשל נמצא כי שיטת הטיפול EMDR (שנחשבת פופולארית לטיפול בטראומות) הטומנת בחובה עיבוד זיכרון באמצעות תנועות עיניים, הוכחה כיעילה בעיקר הודות למאפיינים הקיימים גם בטיפול CBT – הפחתה שיטתית של רגישות וחשיפה.

השילוב בין עקרונות הטיפול הקוגניטיבי לעקרונות הטיפול ההתנהגותי מאפשר טיפול יסודי, תכליתי ומכוון מטרה – שיפור ביטחון עצמי והערכה עצמית, התמודדות עם מנהגים כפייתיים המאפיינים הפרעת או סי די, הכחדה או כיבוי של סימפטומים של חרדת נהיגה ועוד ועוד…

כיוון שמדובר בגישה טיפולית ממוקדת בעיה ומכוונת פעולה, היא מאפשרת התמודדות עם ההפרעה הרגשית הן בטווח המיידי והן בטווח הרחוק יותר.
תכנית הטיפול הינה פרו אקטיבית, ממוקדת סימפטומים וכוללת חשיפה הדרגתית ומבוקרת (בהתאם לצרכיו האינדיבידואליים של כל מטופל ומטופל) לסיטואציות הקשורות במישרין ו/או בעקיפין לבעיה הרגשית ולהפרעת החרדה.
במהלך הטיפול רוכש המטופל טכניקות פרקטיות, הן במישור הקוגניטיבי (מחשבתי) והן במישור ההתנהגותי, להתמודדות יעילה עם מצבי חרדה:

בשלב הראשון המטפל מזהה את דפוסי החשיבה השליליים והבלתי רציונאליים על מנת להחליפם בחשיבה חיובית וריאלית. לאחר מכן, הוא מסייע למטופל לסגל דפוסי התנהגות חיוביים ופרודוקטיביים.
לדוגמה – אדם הסובל מחרדה חברתית ישבור (בסיוע מלא של המטפל) את מעגל ההימנעות ממפגשים חברתיים באמצעות חשיפה מתונה והדרגתית, עד להכחדה טוטאלית של הסימפטומים המעוררים את ההתקפים.
בסיום הטיפול, כשהוא מצויד בכלים הנכונים, יוכל המטופל לשפר באופן ניכר את איכות חייו ואת תפקודו בשגרת היום יום.
בניגוד לטיפול הדינאמי, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, אינו עוסק כמעט בגורמים להיווצרותם של בעיות, אלא מתמקד בפתרונם.
מסיבה זו, טיפול CBT הוא, לרוב, טיפול קצר מועד (כשלושה עד שישה חודשים) ויחד עם זאת, תוצאותיו נושאות פרי.

ביקרו 150 פעמים, 1 ביקור היום

פורסם ב- CBT כללי ו-שיטת טיפול

הוסף חוות דעת

עליך להיות מחובר על מנת להוסיף חוות דעת.