חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפול CBT לטריכוטילומניה

טיפול בטריכוטילומניה

מהי טריכוטילומניה?

טריכוטילומניה היא הפרעה נפשית שבאה לידי ביטוי בתלישת שיער כפייתית.

אנשים הסובלים מטריכוטילומניה משקיעים אנרגיות רבות באיפוק רגשי (כתוצאה מהיעדר יכולת לבטא רגשות באופן חופשי) המוביל להתנהגות אובססיבית בכלל ולמריטת שיערות בפרט. להרחבה על טריכוטילומניה והגורמים להופעתה

סיווג ושילוב עם מחלות נוספות

מומחי טיפול בטריכוטילומניה מסווגים אותה בתור הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) כאשר המאפיין המרכזי שלה הוא היעדר יכולת להתגבר על הדחף למרוט את השיער.

בנוסף, נמצא שבמקרים מסוימים התופעה משולבת עם הפרעת חרדה, הפרעת אכילה, דיכאון או התמכרות לסמים.

שכיחות וקבוצות סיכון

כיוון שאחוז גבוה מהסובלים מטריכוטילומניה אינם פונים לטיפול עקב מבוכה, קשה להעריך את שכיחות התופעה באוכלוסייה. יחד עם זאת, מחקרים מוכיחים כי ההפרעה נפוצה בעיקר סביב גיל ההתבגרות או הבגרות המוקדמת וכי היא שכיחה יותר בקרב נשים.

עוד מראים המחקרים כי קיים קשר בין ילדים הסובלים מטריכוטילומניה להפרעה טורדנית כפייתית הקיימת במשפחה.

סימפטומים והשלכות

  • תלישה חוזרת ונשנית גורמת לאובדן שיער ולהופעת קרחות.
  • השינויים הפיזיים הנראים לעין גורמים לפגיעה בביטחון העצמי ולדחייה חברתית המובילות להתבודדות, קשיי תפקוד ושיבוש שגרת החיים.
  • מעבר לפגיעה הוויזואלית, תיתכן פגיעה פיזית שבאה לידי ביטוי בבליעת שיער, כסיסת ציפורניים, הטחת הראש או פעולה אחרת של פגיעה עצמית.
  • לעיתים החולה אינו מודע כלל לפעולת התלישה (מבצע אותה תוך כדי כתיבה, לימוד, שיחת טלפון, נהיגה וכו')
  •  הטריכוטילומניה עלולה להפוך להפרעה כרונית ולהימשך שנים רבות.
  • ההפרעה מלווה, בדרך כלל, בתחושת מתח או ריגוש טרם התלישה ובתחושת הקלה או סיפוק לאחר מכן.

טריכוטילומניה פוגעת באופן ניכר באיכות החיים של הסובלים ממנה.

הבשורה הטובה היא שבאמצעות טיפול CBT קצר מועד, תכליתי וממוקד יוכל ניתן להכחיד את ההרגל הטורדני הזה וליהנות מאורח חיים בריא ומאוזן יותר.

טיפול בטריכוטילומניה בשיטת CBT

טריכוטילומניה ו-OCD מגיבים היטב לטיפול CBT בעיקר בשל המרכיב ההתנהגותי שעוסק בשינוי הרגלים לא רצויים.

טיפול CBT לטריכוטילומניה כולל שני שלבים:

טיפול קוגניטיבי – 

הטיפול הקוגניטיבי מתמקד בזיהוי המחשבות, התחושות, הסיטואציות והגורמים המקדימים לתלישה (פחד, התרגשות, שעמום, נהיגה, כתיבה וכו'). הבנת המצבים המקדימים מסייעת למטופל להיות מודע לתופעה ולהשלכות שלה.

הגברת המודעות לדחף לתלוש שיערות –  במקרים רבים תלישת שערות מתבצעת בצורה בלתי מודעת. הטיפול בתלישת שערות מתחיל בהגברת המודעות לפעולת התלישה. כמו למשל רישום ותיעוד כל מקרה ואף איסוף השערות שנתלשו.

הגברת המודעות לטריגרים – שיטת הטיפול מאפשרת להעלות את המודעות לתלישה בזמן אמת, כלומר לזהות סממנים המקדימים את הדחף לתלוש שערות; אלו יכולים להיות רגשות ותחושות שונים של הסובל מהבעיה, כמו למשל מתח נפשי או עייפות, אך אלו יכולים להיות גם גורמים חיצוניים המעוררים את הדחף לתלוש שערות.

ניטור עצמי – תיעוד התלישה בכל ההיבטים הרלוונטיים – תחושות, רגשות, מחשבות, הרגלים וכו', ואימון למודעות עצמית מסייעים לשנות ולהחליף את דפוסי ההתנהגות השליליים הללו.

 

טיפול התנהגותי

משלב טכניקות התנהגותיות ומגביר את יכולת השליטה של המטופל בסיטואציות שמעוררות את פעולת התלישה. בשלב ההתנהגותי, רוכש המטופל טכניקות לרכישת דפוסי התנהגות הולמים וסתגלניים, שיחליפו את הפעולה האובססיבית והמזיקה של תלישת השיערות.

החלפת פעולת התלישה בפעולה חלופית – אחד מהכלים החשובים למי שתוהה איך מפסיקים לתלוש שיערות הוא להחליף את פעולת התלישה עם פעולה חלופית ובלתי מזיקה (היפוך הרגל). כמובן שזה מתאפשר רק לאחר העלאת המודעות וזיהוי הטריגרים והתחושות המביאות לתלישת שערות.

למידת טכניקות לפורקן רגשי – תלישת שערות היא במקרים רבים תחליף לצורות חיוביות של פורקן רגשי. כחלק מהטיפול בטריכוטילומניה יש ללמוד טכניקות אחרות לפורקן רגשי. בעצם יש כאן צורך לזהות את הנטיות לאיפוק רגשי הגורמות להצטברות רגשית המתורגמת בסופו של דבר לתלישת שערות; על המטופל ללמוד כיצד להכיל את הרגש ולהתמודד איתו בצורה הנכונה במקום להתאפק או להימנע.

היפוך הרגלים – אחת השיטות היעילות לטיפול ב- OCD היא באמצעות היפוך הרגלים – החלפת טקס כפייתי (במקרה הזה – תלישת שיערות) בהתנהגות דומה אך לא מזיקה – לדוגמה – לשחק עם מברשת בעלת זיפים רכים, לבצע הרפיית שרירים ועוד.

זיהוי וטיפול בביטויי בריחה אחרים – גם מצבים של ביקורתיות ואפילו פרפקציוניזם בצורה קיצונית מבטאים הימנעות מרגשות ו/או מצבים לא נעימים. הטיפול בטריכוטילומניה מאפשר לטפל גם בהיבטים אלו.

טיפול עצמי CBT

שיתוף המאמר:

לפודקאסט "בריא בראש":

אין מטפל קרוב באיזור שלך?

אין לך זמן או כסף להגיע לטיפול פרטי?

לא נוח לך לדבר עם מישהו על הבעיות שלך? 

קורס אינטרנטי בהנחיית ד"ר אוהד הרשקוביץ מלמד אותך להתגבר על החרדות ולשפר את החיים מקצה לקצה

טיפול CBT בסקייפ - דר` אוהד הרשקוביץ - פסיכולוג
דילוג לתוכן