10 דרכים לדעת שהנך סובל מאו סי די

המחשבה אם זכרת לסגור את הדלת או לכבות את הגז מטרידה אותך לעיתים קרובות? אתה מתלבט באופן כפייתי לגבי דברים מסוימים בחייך? אתה אובססיבי לניקיון וחייב שהכל סביבך יהיה סימטרי? אתה תוהה האם אתה סתם אובססיבי מעט או שאולי אתה סובל מOCD  ?

או סי די, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, נחשבת אמנם לאחת ההפרעות הנפוצות- ההערכות הן כי שני אחוזים מהאוכלוסייה יסבלו ממנה במהלך חייהם ובאמריקה היא נחשבת להפרעה הנפשית השלישית בשכיחותה. עם זאת,
אנשים רבים הסובלים מההפרעה לא מודעים לכך שהם סובלים מאו סי די ואילו אחרים, שסובלים מהפרעות אחרות או בעיות רגשיות שונות מתויגים כסובלים מההפרעה. אי אפשר להפריז בחשיבות הטיפול ב- OCD ולכן, אבחון נכון של ההפרעה חשוב כל כך.

אז איך תדע אם אתה אכן סובל מ- או סי די ?

  • אתה סובל ממחשבות טורדניות –אתה מוצא את עצמך חושב מחשבות טורדניות, מפחידות ולא רצויות כל הזמן? חושב או חושש שאתה עלול להרוג את עצמך או מישהו אחר? לעיתים אלו מחשבות אובדניות, אך לעיתים עלולות להעיד על OCD.  
  • אתה מבצע טקסים וריטואלים – מרגיש צורך לחזור על פעולות שוב ושוב? חוזר על ביטויים ומשנן אותם, בראש, כמו מנטרה? עורך טקסים נפשיים או פיזיים? אלו הן קומפולסיות.
  • הקומפולסיות עליך – ההתנהגויות הכפייתיות לא מספקות הנאה אלא מבוצעות על מנת להשיג הקלה מהחרדה וחוסר הנוחות שגורמות האובססיות.
  • האובססיה מעסיקה אותך שעות ארוכות ביום –  אתה חושב על האובססיה, או מבצע את הריטואל הקומפולסיבי או ההתנהגות הכפייתית למעלה משעה בכל יום, באופן שמשפיע על שגרת היום שלך.
  • האובססיה משבשת את אורח החיים שלך – אתה חווה קשיים במערכות יחסים אנושיות? מתקשה לשמור על יחסי עבודה תקינים? מתקשה לתפקד בעבודה או בלימודים? כשאתה סובל מאו סי די, האובססיות / קומפולסיות לא רק מעיקות, הן משבשות את חייך.
  • האובססיה מלווה בתחושת אי נוחות – אתה מרגיש פחד, גועל, או תחושות לא נעימות אחרות כתוצאה מהמחשבות.
  • אתה מודע לחוסר ההיגיון של האובססיות או הקומפולסיות – כשאתה סובל מאו סי די אתה מודע לחוסר הרציונאליות בעוד כאשר אתה סובל מהפרעה אחרת כמו סכיזופרניה, לדוגמה, אתה מאמין שהמחשבות יוצאות הדופן שלך נורמאליות לחלוטין.
  • אתה מטיל ספק בכל דבר – או סי די עלול לגרום לך להטיל ספק אפילו בדברים בסיסיים על עצמך, על אחרים או על העולם. הספק גורם לך לשאול אינספור שאלות ולבדוק דברים אלפי פעמים.
  • אתה נמנע מסיטואציות – אתה מוצא את עצמך נמנע ממצבים שאתה חושש שעלולים לעורר את המחשבות הטורדניות.
  • אתה סובל ממצוקה רבה – כאשר המחשבות שלך וההתנהגויות הכפייתיות שמלוות אותן גורמות לך מצוקה אמיתית, זה הזמן לפנות לאבחון ולשקול טיפול ב- OCD.

טיפול ב- CBT

בסופו של דבר חשוב להבין שרק איש מקצוע מוסמך יכול לאבחן או סי די, ולהפנות אותך לטיפול ב- OCD שיכול לשפר פלאים את אורח חייך. טיפול CBT וטיפול תרופתי משמשים לטיפול בהפרעה, כאשר טיפול CBT נחשב כיום לטיפול האפקטיבי ביותר.

לפרטים נוספים אודות טיפול CBT  לחץ כאן.

ביקרו 1243 פעמים, 2 ביקורים היום

פורסם ב- בעיות ו-טורדניות כפייתיות (OCD)

הוסף חוות דעת

עליך להיות מחובר על מנת להוסיף חוות דעת.