למה יש לי חרדות ופחדים?

למה יש לי חרדות ופחדים?

מתוך שידור לייב בפייסבוק

שאלה שמטפלים בטיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) מקבלים לא מעט היא 'למה בכלל יש לי חרדות'? האם מדובר בבעיה גנטית, האם מדובר במחלה, האם מדובר על תפקוד לקוי שמקורו במוח? רבים מופתעים לשמוע שהתשובה לשלוש השאלות הנ"ל היא 'לא'. אז מה הוא המקור של חרדות?

בעיות חרדה הן בסך הכל תוצאה של דפוסים והרגלים לא בריאים. נשתמש בדוגמאות כדי להסביר את העניין. בדוגמא הראשונה ניקח ילד שישן בחדר חשוך ומפחד ממפלצת. מה הילד יעשה במצב כזה? הוא יברח לחדר של ההורים. אם ההורים נותנים לו לברוח, מה שהילד לומד זה שהפחד מעיד על משהו לא בסדר שאי אפשר להתמודד איתו ושכדאי לברוח כשהוא מופיע. לעומת זאת, אם ההורים מחזירים את הילד לחדר אז הילד לומד שאולי הפחד הוא בעצם בסדר, שלא קורה כלום, ושהפחד עובר עם הזמן. דוגמא נוספת היא אבא שבא לילד שלו ואומר 'למה רק 90 במבחן, למה לא 100'? גם כשהאבא בסך הכל רוצה לדרבן את הילד להצליח, אחרי כמה פעמים שהילד שומע את זה שוקע אצלו המסר ש-90 זה לא מספיק, שצריך להשיג 100. מסר כזה יכול להפוך להרגשה כללית אצל הילד שדברים שהוא עושה אף פעם לא טובים דיים. דוגמא אחרונה היא אמא שאומרת לילד שלה ש'כך זה לא בסדר, למה עשית ככה, פעם הבאה תעשה כמו שאני אומרת לך'. לאחר מכן מה שמתנגן לילד בראש זה שדברים רבים שהוא עושה אינם בסדר, שדברים אלו מזיקים או מסוכנים. יתכן שילד זה יפתח גישה שלילית רחבה יותר לגבי מעשיו בדברים שונים בחייו.

שלושה היבטים של חרדה

עד כאן נוכחנו לדעת שחרדה היא תוצאה של דפוסים שלמדנו בבית, וצריך לציין בנוסף שאת החרדה ניתן לפרק לשלושה היבטים מרכזיים.

בפן החשיבתי ככל שלמדנו דפוסי חשיבה יותר ביקורתיים ושיפוטיים, למדנו לפרש דברים בצורה שלילית, ולהסיק מסקנות קשות במצבים של אי-ודאות, דפוסי חשיבה כאלו יעצימו את החרדה.

בפן הרגשי אולי לא למדנו להכיל רגשות, אולי אנו מתקשים לשבת איתם או להשלים איתם, אולי אנו נוטים לבקר את עצמנו עקב הימצאותם, או שאנו נבהלים מהם, או מנסים ישר לפתור אותם. כל התגובות הללו לא מאפשרות לפתח סובלנות רגשית נוכח החרדה, למרות שהיא חלק מחיינו, ואז אנו עוד יותר נבהלים ממנה ויוצרים מעגל קסמים של חרדה נוספת.

בפן ההתנהגותי אולי למדנו בבית דפוסים של שתלטנות, של פרפקציוניזם, של הימנעות, של תוקפנות, של בריחה, או של חיפוש כפייתי אחר ודאות. כל מיני דפוסים שנועדים לעזור לנו "לפתור את החרדה" במקום ללמוד להתמודד איתה ולהשלים איתה. ניסיון עקר זה הוא חלק ממעגל קסמים שנותן לגיטימציה לחרדה ומעצים אותה עוד יותר להבא.

את כל הדפוסים האלו אנו מקבלים דרך מודלים מהבית. זאת אומרת דרך ההתנהגויות והדיבורים של ההורים אנו לומדים איך לחשוב על הרגשות של עצמנו, איך לפרש אותם, איך לפרש מצבים חיצוניים, ואיך להגיב ברמה ההתנהגותית למצבים חיצוניים. בצורה זאת, דרך הדוגמא של ההורים אנו עלולים לפתח דפוסים לא בריאים ולפתח חרדות.

לסיכום, חרדה היא תוצאה של דפוסים והרגלים שלמדנו בעבר, הרגלים ודפוסים לא בריאים, אך לא מדובר על משהו שאינו בר שינוי. איך ניתן לטפל בחרדה? האם ניתן לשנות דפוסים אלו בלי טיפול פסיכולוגי או טיפול תרופות? תוכלו לקבל תשובות לשאלות אלו במאמר הבא:

איך מטפלים בחרדה? >>

 

דר' אוהד הרשקוביץלמה יש לי חרדות ופחדים?
עוד >>

השוואה בין שלושה סוגים של טיפול בחרדה

השוואה בין שלושה סוגים של טיפולים בחרדה

יש לא מעט סוגי טיפולים שמטרתם להקל על חיינו ולסייע בהתמודדות עם מגוון גדול מאוד של בעיות ומצוקות נפשיות. שניים מהטיפולים המרכזיים שגם נחשבים במחקרים למצליחים ביותר בהתמודדות עם חרדות (והפרעות נוספות) הינם טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT) וטיפול דינאמי-פסיכואנליטי. ­­­­לצידם, נמצא גם טיפול תרופתי. במאמר זה נשווה בין שלושת טיפולים אלו בפרמטרים של זמן הטיפול, משך זמן השפעה ועלויות הטיפול.

דר' אוהד הרשקוביץהשוואה בין שלושה סוגים של טיפול בחרדה
עוד >>

למה כדאי לטפל בחרדה? היתרונות של טיפול בחרדה

למה כדאי לטפל בחרדה? היתרונות של טיפול בחרדה

כיוון שבדרך כלל חרדה לא עוברת מעצמה ויש צורך בטיפול כדי להתמודד עם הסימפטומים שלה, וכיוון שלחרדה השלכות שליליות לא מעטות, צריך לדבר על ולהתייחס ליתרונות של טיפול בחרדה.  אז למה כדאי לטפל בחרדה? קראו הלאה על היתרונות של טיפול בחרדה.

בתום הטיפול בחרדה נהייה מסוגלים לקום מהמיטה בבוקר ביתר שקט, בשלווה וברוגע. במהלך היום הגוף יהיה רפוי ורגוע, עם כמות קטנה יותר של מתחים, ובראש יהיה נחת ושלווה. זה יתורגם להתמודדות יעילה יותר עם מצבים, וזה יפחית התנהגויות של הימנעות, בריחה, צורך בוודאות ושליטה או נטייה לפרפקציוניזם. אנו נצליח להתמודד עם מצבים בצורה הרבה יותר בריאה על ידי כך שנפרש אותם ברוגע וביטחון במקום להילחץ מהם כמו בעבר.

נהייה פחות מוטרדים ממצבים לא נעימים כי נצליח להכיל אותם. מצבים לא נעימים אלו עדיין יהיו מבאסים אך הם לא יתפתחו לחרדה, לחץ או כעס. גם אי הנעימות של תחושת הבאסה תחלוף יותר מהר. נרגיש יותר ביטחון בחיי היומיום ונדע ש'אנחנו יכולים להתמודד', גם אם יקרה משהו. כביטוי לכך נפסיק לנתח מצבים בצורה שלילית, כמו גם שלא נחפש את הבעיות ואת הדברים הרעים שיכולים לקרות בכל סיטואציה. אפילו אם משהו כן יקרה, גם אם יהיה מדובר על משהו קשה יחסית, נרגיש יותר ביטחון ביכולת שלנו להתמודד ופחות ניבהל מאותו מצב כי נהייה ערוכים אליו.

נמצא את עצמנו מטפלים בדברים בצורה יותר אפקטיבית, קצרה ונקודתית. לא נימנע מהתמודדויות ולא נדחה אותם. מצד שני לא נתמודד על ידי פנייה לשתלטנות או פרפקציוניזם. נהייה יותר פתוחים לקבל את הדברים הטובים בחיים. הם ימלאו אותנו בתחושת סיפוק ויטענו לנו את המצברים. נלמד לעשות זאת ביומיום, נרגיש ערוכים, ונדע שחיינו הם בסך הכל בסדר. נראה שאנחנו מצליחים להשתלב ביותר פעילויות, ליהנות מיותר דברים, והתחושה ש'אנו מצליחים לנהל את החיים' תכווין את צעדנו.

הכלים שנקבל הם כלים שישמשו אותנו לאורך מחזור החיים. דוגמה למקבילה טובה לכך היא תזונה נכונה, פעילות, ספורט וכושר. ככל שנשמור על כלים אלו, נשמור על תשתית נפשית בריאה יותר וזה ילווה אותנו לאורך חיינו. גם אם יקרה משהו בעתיד שיאיים 'להפיל אותנו' כבר יהיו לנו את הכלים להתמודד איתו בצורה נכונה ובריאה, ולעבור אותו בלי שנצטרך לחזור לטיפול. מדובר על שינוי ממשי אותו נוכל לעבור, שינוי בדפוסים ובתפיסות שלנו.

לסיכום, לא רק שנפחית את השליליות בחיינו אלא נלמד להכניס אושר, אהבה, הערכה, שלווה וביטחון אל תוך קיומנו.

 

מאמרים מומלצים:

 

טיפול עצמי CBT

 

 

 

דר' אוהד הרשקוביץלמה כדאי לטפל בחרדה? היתרונות של טיפול בחרדה
עוד >>

מהן ההשלכות של חרדה?

מהן ההשלכות של חרדה?

כשלא מצליחים לשנות את הדפוסים האחראים ליצירת החרדה, יכולות להיות לכך המון השלכות. מהן ההשלכות של חרדות קשות?

קודם כל ישנם ההשלכות הפנימיות-החווייתיות שלנו, הבאות לידי ביטוי ביותר ויותר מחשבות שליליות ומלחיצות שתופסות יותר ויותר זמן מתוך היום שלנו. כתוצאה מכך אנו סובלים מאי שקט רגשי וגופני, יש לנו יותר סימפטומים גופניים של דפיקות לב, רעידות, עייפות, שחיקה, קושי בריכוז, רעשים בראש, וגם הפרשה הורמונלית של אדרנלין אשר מתישה אותנו. מופיעים יותר ויותר דפוסי התנהגות לא בריאים – למשל שאנו נמנעים ממצבים שאנו חוששים להיות בהם, שאנו יותר מדי פרפקציוניסטים, שאנו נלחצים מדברים בסביבתנו או נלחמים בהם עד שאנו הופכים למותשים.

כתוצאה מחוויה מתמשכת של השלכות החרדה, שתוארו לעיל, אנו מתחילים להרגיש בהשפעה מול אנשים אחרים ומול הסביבה. זה יכול מאוד להשפיע על זוגיות, למשל כשהקשר הופך להיות מרוכז בלחץ במקום להיות מרוכז באהבה, אינטימיות וקרבה. יחסים בעבודה הופכים ליחסים של פרפקציוניזם, שליטה, 'מי צודק' ו'מי מנצח', במקום להיות מושתתים על עבודת צוות ותמיכה הדדית. מטלות הופכות למכבידות במקום שהם יהיו לאתגרים שאנו נהנים לבצע ולסיים. קשה יותר להרפות וליהנות בסופי שבוע ובחופשות, קשה יותר ליהנות מבילויים עם חברים, ויש עוד המון דוגמאות שאפשר לציין.

חשוב לא לזלזל בהשלכות של חרדות קשות. אומנם יש מקרים שהחרדה חולפת לבד אך כל עוד קיימת ה"תשתית" לחרדה בדפוסים לא בריאים אז החרדה עלולה לחזור.

 

מאמרים מומלצים:

 

דר' אוהד הרשקוביץמהן ההשלכות של חרדה?
עוד >>

האם חרדה יכולה להשתפר לבד?

האם חרדה יכולה להשתפר לבד?

לא אחת אני מקבל שאלות בסגנון: האם חרדה יכולה להשתפר מעצמה? האם חייב לטפל בחרדה? האם חרדות קשות יכולות לעבור לבד? ברצוני להתייחס לשאלות מסוג זה במטרה לעשות סדר בדברים.

קודם כל, חשוב להבין שחרדה היא בעצם סט של סימפטומים, ולא בעיה קונקרטית אחת. סימפטומים אלו כוללים מחשבות שליליות, תחושות לא נעימות, ורגשות לא נעימים של עוררות יתר. הם יכולים גם לכלול התנהגויות שונות כמו הימנעות, בריחה, שתלטנות, פרפקציוניזם או צורך בוודאות. מה שעומד מאחורי כל הסימפטומים הללו זה דפוסי חשיבה והתנהגות לא בריאים, ומדובר על דפוסים שלמדנו בדר"כ בגיל צעיר והם מלווים אותנו לאורך חיינו.

מה שקורה לעיתים זה שדפוסים אלו מתנגשים עם מצבים מסוימים במציאות, שבהם הדפוסים אינם יעילים או אינם משרתים אותנו ברמה של התמודדות, וזה כמובן מגביר את תחושת הסבל שאנו חווים. זו היא הסיבה שמסבירה למה סימפטומים של חרדה נוטים לעלות ולרדת, מדי תקופה, תלוי התמודדויות החיים שלנו. בקשר לזה צריך לזכור שהמנגנון המפעיל תמיד יהיה קיים, עד שלא נשנה אותו. אז גם אם החרדה יכולה להשתפר זמנית בהחלט ישנה אפשרות שהיא תחזור בעתיד עם כל ההשלכות של חרדה.

אז כדי לענות על השאלה, חרדה אכן יכולה להשתפר באופן שטחי אך ללא שינוי יסודי ב"תשתית החרדה" היא עלולה להתמיד, לחזור, או להחמיר עם הזמן.

 

מאמרים מומלצים:

 

דר' אוהד הרשקוביץהאם חרדה יכולה להשתפר לבד?
עוד >>

כל מה שרצית לדעת על הפרעות חרדה ולא ידעת את מי לשאול

כל מה שרצית לדעת על הפרעות חרדה ולא ידעת את מי לשאול

חרדות הן עניין לא פשוט ורבים מאיתנו מתמודדים איתן ברמות שונות על בסיס יומי. סביב הנושא הגדול הזה, מרחפות המון שאלות ולא מעט אי ודאות. בין התהיות שעולות:

  • האם יש לכם בכלל הפרעת חרדה או שאתם סתם דאגנים?
  • ממה נובעות הפרעות חרדה, איך הן מתחילות?
  • איך מתמודדים עם חרדות? מה סוגי הטיפול ומה ההבדל ביניהם?

אנו נתקלים בשאלות אלו לא מעט ושאלות נוספות מגיעות לשולחננו באופן יומיומי. כדי להקל עליכם את תהליך הלמידה, ריכזנו חומרים שאספנו וכתבנו על חרדות בכל ההיבטים. תוכלו למצוא תשובות ומידע בקישורים הבאים:

דר' אוהד הרשקוביץכל מה שרצית לדעת על הפרעות חרדה ולא ידעת את מי לשאול
עוד >>

איך לעצור חרדות (טיפול בחרדה)

איך לעצור חרדות (איך מתנהל טיפול בחרדה)?

בארץ הקטנה שלנו יש מספר לא זניח של אנשים הסובלים מהפרעת חרדה. מה גרם לאדם לסבול מחרדות וכמובן איך מתנהל טיפול בחרדה?

בוא קודם כל נעשה סדר עם קצת מידע על הפרעת חרדה. בגדול מדובר בהפרעה נפשית ולא גנטית. מה זה אומר בעצם? זה אומר שזה לא משהו שנולדת איתו, זה לא בגנים, זהו לחלוטין מצב שהוא בר שינוי, בר טיפול. ישנם כמה סוגי טיפולים שנהוגים היום: ישנו טיפול פסיכו-דינאמי (פסיכולוגי קלאסי), ישנו טיפול תרופתי וישנו הטיפול ההתנהגותי – טיפול CBT, שמוכח היום כטיפול היעיל ביותר לטיפול בהפרעות חרדה.

חרדות הן עניין נפוץ יחסית. אולי את תופתעי לקרוא כמה אנשים סובלים… מחקרים מדברים על מספרים די גדולים של 5-10% מהאוכלוסייה. כמובן מדובר באנשים בכל מיני גילאים וחרדה בעוצמה משתנה, אבל איך שלא נהפוך את זה, זו בעיה שחולקים אותה רבים. אז את לגמרי לא לבד.

דר' אוהד הרשקוביץאיך לעצור חרדות (טיפול בחרדה)
עוד >>

10 טיפים לשפר התמודדות עם חרדה

10 טיפים לשפר התמודדות עם חרדה:

מחשבות חרדה יכולות לשטוף אותך כמו צונאמי, ולהיות ערבוב של רגשות קשים מנשוא שממש משתקים אותך. ללא ספק, חשוב לטפל בזה ברמה מקצועית, מהשורש. אולם בינתיים ישנם כמה טיפים קטנים ליומיום שיכולים לסייע לך לעבור את הרגעים הקשים.

דר' אוהד הרשקוביץ10 טיפים לשפר התמודדות עם חרדה
עוד >>