פוביית טיסה

אין תגובות
פוביית טיסה נפוצה מאוד בקרב האוכלוסיה, למרות שסטטיסטית הטיסה עצמה נחשבת לבטוחה.סקרים מורים על כך ש- 15%-20% מבני האדם סובלים מפוביה זו.
הפחד מטיסה עלול להתעורר כבר ביציאה מהבית לעבר שדה התעופה, בעלייה על כבש המטוס, בעת סגירת הדלתות והפעלת המנועים, ובעיקר בעת המראת המטוס ונחיתתו.
החרדה מטיסה עלולה להיגרם גם מהתנסות אישית בטיסה במזג אויר סוער או באירוע של “כיסי אוויר” קשים, וכמובן מהתנסות אישית במצבים של כמעט תאונה או תאונה. לפניכם המקרה של אבנר.

 

אבנר, בן 33, סובל מפוביית טיסה. כשהיה בן 14 טס עם אמו לצרפת. היא ישבה לצידו, וברגע שהחל המטוס להמריא, תפסה האם את ידו בחוזקה
והוא זוכר שהרגיש שהיא רועדת מפחד.
עברו שנים ואבנר לא טס במטוס. לאחר נישואיו,בירח הדבש טס עם אשתו לארה”ב. בדרך חזרה לארץ, אירעה תקלה טכנית במטוס.
עקב התקלה, הנוסעים התעכבו בשדה התעופה בלונדון.. כל הנוסעים נשארו במטוס זמן ניכר, ואבנר החל לחוש בחילה ומחשבות שליליות עלו בראשו כגון:” אולי התקלה הייתה עלולה להביא להתרסקות”? ,” מה היה קורה לולא הצליח הטייס להנחית את המטוס?” וכד’.
הוא חש שחום התפשט בגופו,ובמהלך הטיסה חש פיק בירכיים, כאבי בטן, דפיקות לב מואצות ומתח שהלך וגבר בכל פעם שהמטוס חדר ל”כיס אוויר”.
חלק משמעותי מהטיפול באבנר הוקדש לשינוי דפוסי מחשבותיו לגבי כל נושא הטיסה.הדיבור הפנימי השלילי שלו מילא תפקיד גדול ומשמעותי בפוביה שלו מטיסות, דבר שהזין את הסימפטומים הפיזיולוגיים, אשר תרמו להגברת חרדתו של אבנר.

 



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץ (פתח תקווה)פוביית טיסה
עוד >>

עונת הטיולים בפתח – כיצד תתגברו על החרדות?

אין תגובות

“חופשה” ו”חרדה”,  לכאורה נתפסות כמילים מנוגדות. הרי מטרת החופשה להעניק לנו שלווה ולעזור לנו להתנתק (לתקופה מסוימת) מטרדות השגרה היום יומיים.
מסתבר כי חופשה או טיול חלומי עלולים לגרום לחרדה ולהתקפי פאניקה בקרב אנשים מסוימים.

חרדת חופשות – איך היא מתפתחת?
אדם בעל נטייה להפרעות חרדה עלול להיות טרוד במחשבות שליליות וקטסטרופליות גם לגבי חופשות וטיולים.
ניכר כי החרדה מחופשות באה לידי ביטוי בעיקר בטיסות לחו”ל, ליעדים לא מוכרים (אך לא רק)
החרדה נובעת ממחשבות אובססיביות וטורדניות לגבי דברים שעלולים להתרחש במהלך החופשה “המאיימת”:

  • חרדת טיסה – הפרעת החרדה עלולה להתפתח כתוצאה ממחשבות שליליות לגבי אסון או תאונה מחרידה שעלולה להתרחש בזמן הטיסה ליעד המיוחל. בקרב אנשים מסוימים עלולה להתפתח חרדה מוקצנת שמא יעלו בטעות על הטיסה הלא נכונה (כתוצאה מחוסר התמצאות בשדה התעופה) וינחתו ביעד עוין.
  • הפחד להיות רחוק מהבית – אנשים הסובלים מחרדה מרגישים מאוימים כשהם נמצאים רחוק מהטריטוריה האישית והמוגנת שלהם – רחוקים מהילדים, מהחברים, מהעמיתים לעבודה, מחיות המחמד וכו’. תחושת אי הוודאות וחוסר הביטחון גורמים להתקפי פאניקה.
  • פחד משוד או גניבה – אמנם במקומות מסוימים נדרשים התיירים לפקוח עין ולשמור על חפציהם האישיים בשל החשש לגניבה, אך הסבירות למקרה היא עדיין נמוכה ואין סיבה ממשית להימנע מחופשה בגלל זה.
  • פחד לאבד את המטען – אנשים מסוימים עלולים לפחד, מבעוד מועד, שהמטען האישי שלהם ילך לאיבוד בטיסה וישבש את חופשתם.

מובן שההסתברות לכל התרחישים הנ”ל נמוכה, מה גם שמדובר בדברים שעלולים לקרות לנו בקרבת הבית.

סימפטומי חרדה:
פחד מחופשות ומטיולים עלול לעורר סימפטומי חרדה פיזיולוגיים: רעידות בגוף, דופק מואץ, הזעה קרה, כאבי ראש, כאבי בטן, בעיות במערכת העיכול, בחילות, סיוטים בלילה ועוד. במקרים קיצוניים, אנשים עם חרדת חופשות, עלולים להימנע מנסיעות

טיפול בחרדות:
מעגל ההימנעות רק מחריף את הבעיה ולא פותר אותה.
אחרי הכל, כולנו זקוקים לחופשה (בארץ או בחו”ל) כדי לאסוף כוחות ולחזור לשגרה בהרגשה טובה ונינוחה יותר.
טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) נמצא יעיל ביותר לטיפול בחרדות בכלל ובחרדות חופשה בפרט.
הטיפול מתחלק לשני שלבים, המשלימים זה את זה:

  • טיפול קוגניטיבי – טיפול קוגניטיבי מתמקד בזיהוי המחשבות השליליות והטורדניות לגבי טיולים וחופשות והחלפתן במחשבות ריאליות ורציונאליות יותר. שכן, הפרעות החרדה מתפתחות כתוצאה ממחשבות שליליות שאינן עולות בקנה אחד עם המציאות.
  • טיפול התנהגותי – הטיפול ההתנהגותי מאפשר חשיפה הדרגתית ומבוקרת למצבים שנתפסים כמאיימים בעיני המטופל, עד להיעלמות מוחלטת של ההתקפים.
    תכנון לוגיסטי מוקפד של החופשה ואיסוף מידע לגבי היעד הנכסף יאפשרו להתמודד טוב יותר עם חוסר הוודאות.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הינו טיפול קצר מועד, תכליתי ומכוון מטרה וכדאי להיעזר בו, מבעוד מועד, כדי להבטיח חופשה שלווה, רגועה ומהנה.



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץ (פתח תקווה)עונת הטיולים בפתח – כיצד תתגברו על החרדות?
עוד >>

כיצד תדע שאתה סובל מחרדת טיסות ודרכים לפיתרון

אין תגובות

אתה מתכנן חופשה מדהימה ליעד אקזוטי או בדיוק הודיעו לך על נסיעת עסקים חשובה. אתה נרגש לקראת הנסיעה ובו זמנית, חושב על העלייה למטוס, על הטיסה ומתחילות להתעורר בך תחושות לא נעימות- אתה חושב על הצפיפות, על ההסתגרות בחלל הקטן למשך זמן ארוך, מתחיל לחשוש מאסונות אוויריים שעלולים להתרחש ובלי שאתה מבחין, ההתרגשות הופכת לחשש ולעיתים, אף לחרדה של ממש.

פחד מטיסה עלול להיווצר על ידי פוביות אחרות כמו: פחד ממקומות סגורים, אגורפוביה או פחד גבהים, או הפחד לחוות התקפי חרדה, הוא עלול להיות קשור לחוויות טראומטיות קודמות הקשורות בטיסה או מטוסים, או חשש מפני אסון כמו תאונת מטוס או השתלטות מחבל, המועצמת מאוד באמצעות סנסציות תקשורתיות.

איך תדע האם מדובר בחשש טבעי, שמופיע אצל כולנו לפני ובמהלך טיסה, או שמא מדובר בחרדת טיסות? וכיצד תוכל להתגבר על התחושות הקשות?

האם אתה סובל מחרדת טיסות?

אנשים הסובלים מחרדת טיסות סובלים למעשה מרמת חרדה גבוהה מאוד, אשר עלולה לגרום להם מצוקה קשה והתקפי חרדה, או אפילו הימנעות מטיסה. חרדת הטיסות מאופיינת בסימפטומים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים כאחד: מבחינה פיזיולוגית האדם חש דפיקות לב מואצות וקוצר נשימה, יובש בפה, הקאות, הזעת יתר. ובאופן כללי, סימפטומים של התקפי חרדה.
מבחינה פסיכולוגית, מאופיינת החרדה במחשבות שליליות אובססיביות, תחושת חוסר שליטה נקודתי ומוכלל, חוסר אונים.

כיצד מתגברים על חרדת טיסות?

תן לפחד שם – מכיר את האמרה שהכרה בבעיה היא מחצית הדרך לפתרון? היא נכונה גם כאן. כדי להיות מסוגל להתמודד עם החרדה עליך להגדיר אותה, וגם להבין מה בדיוק מעורר בך את הפחד. האם מדובר בפחדים שכיחים או שמא מדובר בחרדות עמוקות יותר שמצריכות טיפול בחרדות?

אסוף מידע –  קרא מידע על מטוסים, על תנודות ורעשים טבעיים של המטוס, על אמצעי הבטיחות הננקטים במטוס.
בקיצור- הפוך את המחשבות הקטסטרופליות שמזינות את החרדה, לכאלה המבוססות על ידע ועובדות.

הסח את דעתך –  במקום להתמקד בקולות המנוע או בתנודות המטוס והמהמורות בדרך, נסה להעביר את הזמן באמצעות ספר שכבר התחלת ותוכל לצלול לתוכו בקלות, סרט, שיחות עם הנוסעים- כל דבר שיסיט את המיקוד מהמחשבות החרדתיות.

המנע מאלכוהול וקפאין–  אל תנסה לברוח לאלכוהול. הם עלולים לייבש את הגוף ולהקשות עליו להתמודד עם תנאי הטיסה. העדיפו ארוחה קלה ומים לפני הטיסה וחטיפים או פירות במהלכה.

תטוס! – הימנעות מטיסות מנציחה את החרדה ואף עלולה להגביר אותו. תתמודד, תטוס, אבל עשה זאת בהדרגה- התחל בטיסות קצרות ליעדים קרובים והמשך בהדרגה.

תרגילי הרפיה– ישנן טכניקות פשוטות שעשויות להפחית את הפחד ולעזור לשלוט בהתקפי חרדה במהלך הטיסה-
תרגילי נשימה, כיווץ והרפיה של השרירים או תרגילי דמיון מודרך.

אם ניסית להתמודד בעצמך ללא הצלחה, או במקרים של חרדת טיסה קיצונית, מומלץ בהחלט לפנות לטיפול בחרדות.
טיפול קצר מועד, המבוסס על הגישה הקוגניטיבית- התנהגותית, הוכח כיעיל מאוד בהתמודדות עם חרדת טיסות.

אל תוותר על חלום הטיסה, אל תדחה הצעות עבודה ואל תיכנע לפחדים!



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץ (פתח תקווה)כיצד תדע שאתה סובל מחרדת טיסות ודרכים לפיתרון
עוד >>

חרדת טיסות – לא חייבים להמשיך לסבול…

אין תגובות

חרדת טיסות (אירופוביה) מוגדרת כחרדה ספציפית או ייחודית השייכת למשפחת הפוביות (פוביה הקשורה לאירועים או מצבים ספציפיים – טיסה, נסיעה במנהרות, הימצאות במעלית ועוד).
רובנו עלולים להרגיש מתח ואי נוחות בעקבות חווית הטיסה. ברם, פוביה מטיסה היא מצב קיצוני של חרדה המוביל למצוקה רגשית קשה (התקף פאניקה לפני ובמהלך הטיסה) ולבעיית תפקוד משמעותית (סירוב לטוס לצרכי עבודה, מפגשים משפחתיים וכו’).
בעידן הגלובליזציה המודרני, המאופיין  באפשרויות תעסוקה מעבר לים, נסיעות, טיולים ונדידה של קרובי משפחה בין היבשות, חרדת טיסות בהחלט עלולה להפוך למגבלה.
על פי מחקרים שבוצעו בתחום, חרדת טיסות פוגעת בכ-עשרה עד ארבעים אחוז מהאוכלוסייה.
עבור אותם אנשים הטיסה מהווה חוויה של “פחד מוות”, הגורמת לגוף להיכנס למצב של “שיתוק” או “קיפאון”.
הבשורה הטובה היא שניתן לטפל בחרדת טיסות ואף להתגבר עליה

מהם הגורמים לחרדת טיסה?

  • טראומות מהעבר – חוויה שלילית מטיסות קודמות (כיסי אוויר, סערות או חלילה, תאונות אוויריות) גורמת לטראומה ולחרדה מהתנסות חוזרת.
  • אירועי טרור אוויריים, חטיפת מטוס או פיגוע – אירועי טרור אוויריים, כדוגמת אירוע הטרור של ה- 11.9 יצר והגביר חרדה בקרב אנשים רבים בארץ ובעולם.
  • השפעת הסביבה הקרובה – חרדת הטיסה עלולה להתפתח, עוד מתקופת הילדות, כתוצאה מהפנמת הפחד של הסביבה הקרובה (בדרך כלל הורים).
  • פחדים עקיפים – לעיתים קרובות, חרדת טיסה היא חלק מבעיה פסיכולוגית או פחד אחר:
  • התקפי חרדה – אנשים הסובלים מהתקפי חרדה, פוחדים לשהות במקום, שלא יוכלו להיחלץ ממנו בקלות או לקבל בו עזרה מיידית. מטוס הוא אחד מהמקומות הללו, העלולים לעורר חרדה.
  • קלסטרופוביה –פחד מטיסה יכול להיות גם חלק מהפרעת קלסטרופוביה, שהינה פחד ממקומות סגורים. אנשים אלו יחששו מלשהות במטוס, בשל היותו מקום סגור. כמו כן, חרדת הטיסות יכולה לנבוע מאגורפוביה (פחד ממרחבים פתוחים וממקומות הומי אדם).
  • פחד מטביעה – ישנם אנשים שהפחד שלהם מטיסה, נובע בעצם מהפחד מהתרסקות, המסתיימת בטביעה אל תוך מימי האוקיינוס.
  • חוסר שליטה – לעיתים חרדת הטיסה נובעת מהמשמעות של היעדר שליטה במטוס (התחושה שאם הם היו מטיסים את המטוס, השליטה הייתה חוזרת אליהם והם לא היו מפחדים).

מהם הסימפטומים של חרדת טיסה?
פחד טיסה בא לידי ביטוי בחרדה קיצונית לפני טיסה, במהלך טיסה או בהימנעות מוחלטת מטיסה
האדם הלוקה בחרדה, עלול לפתח סימפטומים של מצוקה רגשית – זיעה קרה, דפיקות לב מואצות, כאבי ראש, סחרחורות, כאבי בטן, בחילות, הקאות, תחושת חנק, יובש בפה וכו’.

טיפול בחרדת טיסה – טיפול CBT:
טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוכח מבחינה מחקרית ככלי יעיל ביותר לטיפול בחרדות בכלל ובחרדת טיסה בפרט.
המטרה היא לשנות את דפוסי החשיבה, הקשורים לבעיה ולחשוף את המטופל, בהדרגה, למצבים מעוררי חרדה, על מנת שילמד להתמודד איתם ולהתגבר עליהם בטווח המיידי והרחוק יותר.
הטיפול מתחלק לשני שלבים חשובים, המשלימים זה את זה:

  • טיפול קוגניטיבי – הטיפול הקוגניטיבי מתמקד בזיהוי המחשבות והרגשות השליליים, שמעוררים את החרדה מטיסות (“טיסה היא דבר מסוכן מאוד”, “בטוח יקרה לי משהו בטיסה” ועוד) ובהחלפתם במחשבות רציונאליות ותואמות את המציאות.
  • טיפול התנהגותי – טיפול התנהגותי נועד לחשוף את המטופל, בהדרגה (בהתאם ליכולות ולקצב האישי שלו) למצבים מעוררי חרדה, תוך כדי רכישת טכניקות יישומיות להתמודדות עם מצבים מאתגרים. כך, בהתחלה יתבקש המטופל לצפות בתמונות של מטוסים או בסרטים, לשהות בשדה תעופה, עד שיוכל להתמודד בפועל עם טיסות אמיתיות.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי להתמודדות עם חרדת טיסה, הינו טיפול קצר מועד (עשר עד עשרים מפגשים), פרודוקטיבי, מכוון מטרה ובעל אחוזי הצלחה גבוהים מאוד.



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץ (פתח תקווה)חרדת טיסות – לא חייבים להמשיך לסבול…
עוד >>