פחד קהל במקום העבודה

4 c תגובות

פחד קהל נחשב לפחד הנפוץ ביותר באוכלוסייה. על פי נתונים סטטיסטיים, למעלה מ- 30% מהאנשים סובלים, במידה כזו או אחרת, מפחד קהל, כאשר אצל חלקם, הפחד מוגבל לעמידה מול קהל בלבד ואילו אצל אחרים הוא חלק מחרדה חברתית, שבאה לידי ביטוי בתחומים נוספים (השתתפות באירועים, אינטראקציה עם אנשים זרים וכו’).

ראוי לציין כי המושג “פחד קהל” הינו סובייקטיבי ומשתנה מאדם לאדם. בעוד שיש אנשים הסובלים מחרדה חברתית כתוצאה מאינטראקציה עם שני אנשים בלבד, ישנם אנשים שמפתחים פחד קהל רק כשהם נדרשים להרצות באולמות הומי אדם.

פחד קהל במקום העבודה עלול לפגום בתפקוד התקין של העובד ולמנוע ממנו להתקדם ולטפס בסולם הדרגות.
אנשים הסובלים מחרדה חברתית ברמה גבוהה, יימנעו מהצעות עבודה הכרוכות בהצגת פרזנטציות ודיבור מול קהל. פעמים רבות, שלבי המיון, הכוללים השתתפות במרכז ההערכה יהוו עבורם מחסום לקבלה למקומות עבודה רצויים.
במקרים כאלו, טיפול בחרדה הכרחי להתמודדות טובה ויעילה עם סיטואציות, המעוררות פחד קהל.

פחד קהל – סימפטומים:

  • הזעת יתר בגוף ובידיים
  • גלי חום
  • דופק מואץ
  • רעידות בגוף (וברגליים)
  • בחילות
  • הסמקה
  • גמגום
  • קשיי ריכוז, בלק – אאוט ובלבול


ככלל, אנשים עם נטייה לפרפקציוניזם ולביקורת עצמית גבוהה, עלולים לסבול מחרדה חברתית ומפחד קהל. השאיפה להציג נאום או פרזנטציה בצורה מדויקת ומושלמת והחשש שלא יצליחו לענות על שאלות כראוי, מעלה את מפלס החרדה וגורם לרגשות שליליים.
גם החשש שאנשים יזהו את הסימפטומים הנלווים לחרדה, תורם להגברת הפחד.

טיפול בפחד קהל בעבודה:

הכנה יסודית ומעמיקה לקראת הנאום ו/או הצגת פרזנטציה הינה המפתח להתמודדות יעילה ומוצלחת עם פחד קהל:

  • חשוב לתכנן בקפידה את המצגת, בכל שלביה, כולל פתיחה וסיום, ולתרגל את הצגתה. (אפשר להתאמן גם מול המראה).
  • מומלץ להתמקד, תוך כדי ההרצאה, בפרצופים המוכרים ובאנשים תומכים (עמיתים, מכרים וכו’)
  • חשוב להרגיש תחושת ביטחון לגבי הידע האישי והמקצועי הרלוונטי להרצאה
  • כדי ליצור עניין, מומלץ להעביר מסר בסיפור רלוונטי למצגת (לאנשים קל יותר לזכור סיפורים עם מוסר השכל).
  • תרגולי נשימה לפני המצגת ונשימות עמוקות במצבים של לחץ, מסייעים להתמודדות עם חרדה חברתית ופחד קהל.

טיפול CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול CBT נחשב לכלי אפקטיבי לטיפול בחרדה בכלל ולטיפול בפחד קהל במקום העבודה בפרט.
כיוון שמדובר בטיפול תכליתי ומכוון סימפטומים, הוא מאפשר להתגבר על מכשולים במקום עבודה בפרק זמן קצר.

הטיפול מתחלק לשני שלבים:

  • טיפול קוגניטיבי המתמקד בזיהוי המחשבות השליליות המובילות לרגשות השליליים הקשורים בחוויית העמידה מול קהל, ובהחלפתם במחשבות חיוביות, התואמות למציאות.
  • טיפול התנהגותי המתמקד בתרגול חשיפה לסיטואציות של עמידה מול קהל באופן הדרגתי ובהתאם לקצב האישי של המטופל (עבודה מול מצלמת וידיאו במטרה לזהות דפוסי התנהגות לא תואמים וכו’). במהלך הטיפול רוכש המטופל טכניקות הרפיה להתמודדות עם סימפטומים מעוררי חרדה (נשימה נכונה, הרפיית השרירים באזור השפתיים וכו’)

אין ספק כי חרדה חברתית ופחד קהל פוגעים באיכות החיים ובסיכויי ההצלחה במקום העבודה. הבשורה הטובה היא שניתן להתגבר על ההפרעה ועל הסימפטומים הנלווים לה, באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי מכוון מטרה וקצר מועד.



צור קשר

דר' אוהד הרשקוביץ (פתח תקווה)פחד קהל במקום העבודה
עוד >>