טריכוטילומניה – איך בוחרים מטפל לטיפול בתלישת שערות

טריכיטילומניה – איך בוחרים מטפל לטיפול בתלישת שערות

מי שמעוניין לעקור מהשורש את הבעיה (טריכוטילומניה) ולא את השערות, צריך לפנות לטיפול מקצועי אצל מומחה תלישת שערות. הבעיה לא תחלוף מעצמה אם לא תפנו לטיפול מקצועי. אך כיצד בוחרים מטפל תלישת שערות? האם פסיכולוג טריכוטילומניה יכול לעזור?

מטפל תלישת שערות CBT

מכיוון שמדובר בהפרעה נפשית, רבים חושבים שכל פסיכולוג הוא בהכרח איש המקצוע המתאים לצורך טיפול בטרכיטילומניה. אך חשוב להבין שלא כל שיטת טיפול מתאימה לכל בעיה, וכאשר מדובר בתלישת שערות יש צורך במטפל טריכוטילומניה עם הכשרה פורמלית ב CBT. בכל הנוגע לטיפול בתלישת שערות, המחקרים מראים כי לטיפול קוגנטיבי – התנהגותי (CBT) ישנם שיעורי הצלחה גבוהים והוא נחשב לטיפול מועדף. כאשר מחפשים מטפל טריכוטילומניה, מומלץ לפנות למטפל עם הכשרה ב CBT, ובפרט מומחה תלישת שערות המכיר את הנושא וכבר עבד עם מטופלים בעבר.

למי שלא יודע, טיפול CBT  הוא שיטת טיפול המשלבת טיפול התנהגותי וטיפול קוגנטיבי. על פי הגישה ההתנהגותית ההפרעה היא דפוס התנהגות נרכש אותו ניתן לשנות. הטיפול הקוגנטיבי לעומת זאת יוצא מתוך הנחה שדפוסי החשיבה משפיעים על ההתנהגות והפרעות רגשיות הן תוצאה של דפוסי מחשבה מעוותים. לכן הטיפול הקוגנטיבי שם דגש על תהליכים פנימיים בנפשו של המטופל ולרק רק דפוסי ההתנהגות.

ישנם פסיכולוגים אשר מעבר ללימודי הפסיכולוגיה, עברו גם הכשרה ב CBT. הם יכולים לעזור, אך זיכרו שאין מדובר בתופעה שכיחה וישנם מטפלים מעטים המכירים את הנושא בצורה מעמיקה ובעלי ניסיון בטיפול. חשוב לברר מול כל מטפל אליו תפנו על הניסיון שלו בטיפול טריכוטילומניה בפרט.

אז כיצד לבחור מומחה תלישת שערות?

כאשר מחפשים מומחה טריכוטילומניה, חשוב לזכור שטריכוטילומניה יכולה לבוא לידי ביטוי בדרגות חומרה שונות אצל כל אדם. גם הגורמים לה יכולים להיות שונים בכל אחד מהמקרים. מכאן עולה החשיבות להעניק טיפול בהתאמה אישית לכל מטופל.

חשוב מאוד למצוא מטפל שאתם מרגישים איתו בנוח ומאמינים בניסיונו ויכולתו לעזור לכם. במהלך הטיפול תצטרכו לשתף את המטפל בפרטים אינטימיים הנוגעים למקור ומהות הבעיה ולכן יחסי האמון חשובים מאוד. על מנת ליהנות מהצלחת הטיפול יש גם לעבוד בבית, כלומר מעבר לפגישות עם המטפל. זהו דבר חשוב מאוד ויש לעסור עם מומחה טריכוטילומניה אשר מעניק גם תרגילים לבית בתור חלק מהטיפול.

טיפול בטריכוטילומניה אצל דר' אוהד הרשקוביץ

אני אוהד הרשקוביץ, בעל דוקטורט בפסיכולוגיה קלינית וגם הכשרה ב CBT אותה עברתי בבית הספר לפסיכולוגיה מקצועית של שיקגו. עבדתי במרכז הישראלי ל OCD, שם רכשתי ניסיון רב בספקטרום רחב של הפרעות כפייתיות הכוללות גם טריכוטילומניה. מאז שנת 2001 אני מטפל בשיטת CBT עם עשרות מטופלים וסיפורי הצלחה בכל שנה. אנשים שסבלו מאוד מהבעיה ועכשיו מרגישים כאילו קיבלו מחדש את השליטה על חייהם. אם גם אתם רוצים להתמודד עם הבעיה, פנו אלי עכשיו. כמו כן אתם מוזמנים לעיין במכתבי תודה של מטופלים המוצגים באתר כאן >>

דר' אוהד הרשקוביץטריכוטילומניה – איך בוחרים מטפל לטיפול בתלישת שערות
עוד >>

טריכוטילומניה – איך מטפלים בתלישת שיערות?

טריכוטילומניה – איך מטפלים בתלישת שיערות?

טריכוטילומניה היא הפרעה נפשית המתבטאת בתלישת שיערות; זהו דחף כפייתי עם קושי רב להתנגד לו והוא מלווה בתחושת הקלה וסיפוק לאחר תלישת השערות. תלישת השערות גורמת לקרחות בולטות ומביאה איתה קושי נפשי רב אך למרות זאת הסובלים מהבעיה מתקשים לשלוט בדחף ונזקקים לטיפול מקצועי. אז איך מפסיקים לתלוש שיערת? האם יש טיפול בטריכוטילומניה ואם כן מהו?

טיפול בתלישת שערות

המחקרים מראים כי תלישת שערות כפייתית משחחרת מתח פנימי ומעניקה תחושת הקלה, עד אשר היא הופכת לפעולה אובססיבית מכיוון שהמוח מקשר בין פעולת תלישת השערות לבין תחושת ההקלה. מכיוון שהדחף לתלוש שיערות מבוסס על קושי רגשי, זהו גם המפתח לטיפול בבעיה – על הסובל מהבעיה לפנות לטיפול רגשי. הטיפול המבוסס ביותר, על פי המחקרים, עבור טריכוטילומניה הוא טיפול קוגנטיבי-התנהגותי (CBT).

תלישת שערות טיפול CBT

עבור טריכוטילומניה טיפול CBT משלב טיפול התנהגותי עם טיפול קוגנטיבי במטרה להשיג שליטה על ההרגל הכפייתי. בעצם הטיפול נועד להשיג מספר מטרות:

הגברת המודעות לדחף לתלוש שיערות –  במקרים רבים תלישת שערות מתבצעת בצורה בלתי מודעת. הטיפול בתלישת שערות מתחיל בהגברת המודעות לפעולת התלישה. כמו למשל רישום ותיעוד כל מקרה ואף איסוף השערות שנתלשו.

הגברת המודעות לטריגרים – שיטת הטיפול מאפשרת להעלות את המודעות לתלישה בזמן אמת, כלומר לזהות סממנים המקדימים את הדחף לתלוש שערות; אלו יכולים להיות רגשות ותחושות שונים של הסובל מהבעיה, כמו למשל מתח נפשי או עייפות, אך אלו יכולים להיות גם גורמים חיצוניים המעוררים את הדחף לתלוש שערות.

החלפת פעולת התלישה בפעולה חלופית – אחד מהכלים החשובים למי שתוהה איך מפסיקים לתלוש שיערות הוא להחליף את פעולת התלישה עם פעולה חלופית ובלתי מזיקה (היפוך הרגל). כמובן שזה מתאפשר רק לאחר העלאת המודעות וזיהוי הטריגרים והתחושות המביאות לתלישת שערות.

ללמוד טכניקות לפורקן רגשי – תלישת שערות היא במקרים רבים תחליף לצורות חיוביות של פורקן רגשי. כחלק מהטיפול בטריכוטילומניה יש ללמוד טכניקות אחרות לפורקן רגשי. בעצם יש כאן צורך לזהות את הנטיות לאיפוק רגשי הגורמות להצטברות רגשית המתורגמת בסופו של דבר לתלישת שערות; על המטופל ללמוד כיצד להכיל את הרגש ולהתמודד איתו בצורה הנכונה במקום להתאפק או להימנע.

לזהות ולטפל בביטויי בריחה אחרים – גם מצבים של ביקורתיות ואפילו פרפקציוניזם בצורה קיצונית מבטאים הימנעות מרגשות ו/או מצבים לא נעימים. הטיפול בטריכוטילומניה מאפשר לטפל גם בהיבטים אלו.

תחום הפסיכולוגיה והפסיכאטריה ניסה להעניק טיפול בתלישת שערות בדרכים שונות, אך במקרה של תלישת שערות טיפול CBT נמצא כטיפול האפקטיבי ביותר. שיטות אחרות של טיפול דינאמי (טיפול בשיחות), או טיפול בתרופות פסיכאטריות נמצאו במחקרים כפחות יעילות. כמו כן לא מומלץ לעשות שימוש בתרופות פסיכיאטריות לפני שמוצו צורות הטיפול האחרות. מי שמעוניין לטפל בבעיה, מומלץ לפנות למטפל עם הכשרה פורמלית ב CBT וניסיון בפרט בטיפול CBT בתלישת שערות.

דר' אוהד הרשקוביץטריכוטילומניה – איך מטפלים בתלישת שיערות?
עוד >>

מה זה טריכוטילומניה (תלישת שיערות)?

מה זה טריכוטילומניה (תלישת שיערות)?

מצאת את עצמך במודע או שלא במודע תולש שיערות מגופך? מסתבר שישנם רבים אשר עושים זאת מבלי שהם באמת מבינים מדוע, או מבלי שהם מודעים לכך. לתופעה יש שם – טריכוטילומניה, והיא שייכת לקבוצת ההפרעות של שליטה בדחפים. כלומר המתמודדים עם הבעיה מרגישים דחף בלתי נמלט לבצע זאת, למרות שהדבר אינו מועיל עבורם. ברוב המקרים התופעה מופיעה בילדות ואצל מתבגרים, אך גם בגיל מאוחר יותר היא עלולה להופיע. על פי הנתונים הסטיסטיים כאחוז אחד או שניים מהאוכלוסיה סובלים מהפרעה זו. אך אחוז גבוה יותר, כעשרה אחוזים, חוו אפיזודות של תלישת שיערות בחייהם. האנשים הסובלים מהתופעה חשים דחף למשיכת שיערות עד כדי תלישתן, בעיקר באזור הקרקפת, הגבות, הריסים והזקן; אך זה בהחלט יכול לבוא לידי ביטוי גם באזורים אחרים בגוף. כמו כן, חלק מהסובלים מטריכוטילומניה מכניסים את השערות לפה, כוססים ציפורניים ואפילו מבצעים פעולות שונות של פגיעה עצמית. אז למה אני תולש שיערות?

דר' אוהד הרשקוביץמה זה טריכוטילומניה (תלישת שיערות)?
עוד >>

למה יש לי מחשבות טורדניות או טקס כפייתי?

מה זה בכלל OCD ואיך זה קשור למחשבות שמציקות לך כל כך? למה יש לי מחשבות טורדניות או טקס כפייתי?

האם אתה מוצא את עצמך שואל: "למה יש לי מחשבות טורדניות"? או "למה יש לי טקסים"? אני יכול רק לנחש שיש לך רגעים לא פשוטים בכלל, כשאתה יודע שיש לך מבחן עוד יומיים, אבל משהו בפנים לא נותן לך לשבת רגע ללמוד כמו בן אדם. פתאום הרבה יותר חשוב לך לנקות את הסלון. ושוב לנקות. ועדיין לא נראה לך מספיק נקי. ושוב אתה מרגיש שאולי צריך עוד ניגוב אחד לריצפה ואולי אז תרגיש טוב יותר ותוכל סופסוף לשבת ללמוד. והנה הלך הערב.

דר' אוהד הרשקוביץלמה יש לי מחשבות טורדניות או טקס כפייתי?
עוד >>

האם אפשר לטפל בOCD בלי תרופות?

האם אפשר לטפל בOCD בלי תרופות? התשובה היא כן. בהחלט אפשרי לטפל ב-OCD  בלי תרופות. איך? באמצעות טיפול קוגניטיבי-התנהגותי או בקיצור – טיפול CBT. טיפול CBT מתמקד במתודה טיפולית שבה אופן הטיפול בOCD הינו באמצעות אבחון של מחשבות, מצבים או מקומות שמעוררים את החרדה שלך ומהווים טריגר להתפרצות של מחשבות אובססיביות וטקסים כדרך התמודדות שנובעת מתוך בהלה גדולה. לאחר האבחון, השלב הבא הוא להתמודד עם ההפרעה ולצמצמה באמצעות חשיפה הדרגתית לאותם דברים שמעוררים אותה. לאט לאט, בליווי צמוד של מטפל, בשטח או באמצעות דמיון מודרך – אתה לומד להכיל את המצבים הטעונים ולהתמודד עם ההפרעה.

דר' אוהד הרשקוביץהאם אפשר לטפל בOCD בלי תרופות?
עוד >>

מה זה OCD?

מה זה OCD? היא למעשה הפרעה נפשית – בשמה המלא בעברית – אובססיביות-קומפולסיביות. זוהי בין ההפרעות הנפוצות ביותר. לכולנו יש פה ושם נטייה למחשבות אובססיביות על כל מיני דברים בחיים: על גברים או ענייני זוגיות, בעיות בעבודה, קשיים בלימודים, משפחה…  ידוע היום, כי אצל נשים רבות מדובר ביותר מסתם מחשבות מטרידות. לגברים יש נטייה יותר לקומפולסיביות – דחפים כפייתיים, התנהגות מסוימת שכרוכה בכל מיני טקסים קטנים שביצועם נותן איזה שקט נפשי זמני.

צריך להבדיל בין מחשבות טורדניות שלכולנו יש לבין מחשבות כאלו שלא נותנות לנו מנוח ומונעות מאיתנו לתפקד באופן רגיל. כשאנחנו לא מצליחים להפסיק לחשוב על אחד המרצים באוניברסיטה, כשנאבד שינה מרוב מחשבות על חיפוש עבודה, כשלא נצליח לעשות שום דבר כמו שצריך בגלל מחשבות על הדייט שהיה כבר לפני כמה שבועות – אם התופעה מוקצנת ומשתלטת על שגרת החיים כדאי לפנות לייעוץ.

דר' אוהד הרשקוביץמה זה OCD?
עוד >>

איך לעצור אובססיות? הסבר על טיפול ב-OCD

איך לעצור אובססיות? הסבר על איך מטפלים בOCD

אם נכנסת למאמר זה כי אתה רוצה לדעת איך לטפל ב-OCD, ייתכן כי אתה חושד או אובחנת כסובל מהפרעת OCD ואתה ודאי תוהה איך לעצור אובססיות, כיצד לטפל במחשבות הטורדניות והטקסים הכפייתיים.

לכן, ראשית ארצה לעשות סדר עם קצת מידע על הרקע של הפרעת OCD. הOCD הקלאסי** הינו הפרעה נפשית ולא גנטית. מה זה אומר בעצם? זה אומר שזה לא משהו שנולדת איתו, זה לא בגנים, זהו לחלוטין מצב שהוא בר שינוי, בר טיפול.

ישנם כמה סוגי טיפולים שנהוגים היום: ישנו טיפול פסיכו-דינאמי (פסיכולוגי קלאסי או טיפול "בשיחות"), ישנו טיפול תרופתי וישנו הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי – טיפול CBT – שמוכח היום כטיפול היעיל ביותר לעצירת מחשבות כפייתיות ואובססיות – או סי די.

(** ישנם מצבים בהם מקורו של הOCD הוא נוירולוגי/אורגני – למשל כתופעת לוואי של הפרעות אורגניות אחרות כמו סכיזופרניה – אך לרוב זו הפרעה שהיא נפשית).

דר' אוהד הרשקוביץאיך לעצור אובססיות? הסבר על טיפול ב-OCD
עוד >>

מהם אחוזי הצלחה של טיפול CBT ב-OCD?

מהם אחוזי הצלחה של טיפול CBT ב-OCD

הפרעת OCD יכולה להיות גורם מאוד מטריד ומתסכל בחייו של מי שסובל ממנה, לפעמים עד כדי פגיעה של ממש באיכות החיים ובתפקוד היומיומי. חשוב לדעת כי ברוב המקרים ניתן לטפל בהצלחה מרובה ב-OCD, ויש כמה מתודות טיפוליות מקצועיות, חלקן נחשבות ליעילות יותר וחלקן פחות. חשוב לברר מהם אחוזי הצלחה של טיפול CBT ולטיפולים אחרים לפני שמקבלים בחירה להתחיל טיפול.

דר' אוהד הרשקוביץמהם אחוזי הצלחה של טיפול CBT ב-OCD?
עוד >>