חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם יש דרך להתגבר על חרדה חברתית במפגשים משפחתיים?

הפרעות חרדה גורמות לעתים למחשבות טורדניות או שליליות על עצמנו או על העולם ולהתנהגויות של בריחה או הימנעות שפוגעת בתפקודנו. תחושות אלו מגיעות לרוב לעוצמה ותדירות לא נורמטיבית.

חג הפסח הוא חג של התחדשות ופריחה בו כל המשפחה כולה מתכנסת באווירה חגיגית ומיוחדת יחדיו. רובם נהנים מהמפגשים המשפחתיים, אך חלקם "סובלים" מהמפגש ופעמים רבות אפילו מבלי לשים לב מפתחים חרדה חברתית – שזוהי תופעה דיי מוכרת אך לא מרבים לדבר עליה.

מתי מרגישים את תופעת החרדה?

חרדה חברתית יכולה לקרות במקרים מסוימים לדוגמא – כאשר מופנית אליכם שאלה ספציפית על חייכם האישיים או על עבודתכם והנכם מתבקשים לענות על השאלה לפני כולם, או כאשר אתם מביאים לראשונה את בן או בת זוגתכם לארוחת חג הפסח עם משפחתכם ובמקרים שונים נוספים.

תסמינים/סימפטומים המצביעים על התפתחותה של "חרדה חברתית"

חרדה חברתית מתאפיינת בכך שהחרדה מתעוררת כתוצאה מהחשש להיות מובכים או חסרי אונים על ידי הסביבה החברתית. חרדה חברתית יכולה להתבטא למשל בחרדת קהל, חרדת במה ובחרדות נוספות הגורמות לתסמינים פיזיים המוכרים ממשפחת החרדות כמו – נשימה מואצת ודופק גבוה, בחילות וכאבי ראש, הזעה קיצונית, רעידות בגוף ורעד בקול, הסמקה חריפה, הפרעות בשינה ואכילה לפני סיטואציות מפחידות ועוד.

כמו כן, תסמינים מחשבתיים והתנהגותיים כמו- חשיבה שאני  שהרי בני האדם הם חיות חברתיות, אנו חייבים לחיות בתוך חברה כדי להתקיים, וכדי לפתח את עצמנו בחברה. רוב בני האדם הסובלים מחרדות אלו – עסוקים בשאלה איך הם נראים בעיני אחרים, מה חושבים עליהם, ומה תגובת הסביבה.

דרכי הטיפול בשיטת CBT

כיום ניתן לטפל בהפרעות חרדה בזמן קצר באמצעות טיפול המתייחס לדפוסי חשיבה והתנהגות הגורמים לחרדה ברמות שונות. טיפול קוגניטיבי התנהגותי מפתח אצל המטופל כלים לזהות ולשנות דפוסים לא בריאים מול קהל ומול חברה או משפחה בזמן אמת, ומיועד להוריד כליל את רמות החרדה החברתית. הטיפול מיועד לכל הספקטרום של חרדה, כולל "חרדות חברתיות" ו- "חרדות קהל" וחרדות נוספות שונות.

בחלק ההתנהגותי של הטיפול מקבל המטופל כלים רבים להתמודדות בשטח עם הסיטואציות המכניסות אותו למצבי מצוקה שונים, וטכניקות להתמודדות עם המצוקה עצמה במידה והיא פורצת בזמן אמת. החשיפה היא כמובן הדרגתית מאוד ובקצב מותאם אישי. במכון CBT הטיפול מלווה בכל צעד באופן אישי על ידי מטפל או מלווה עד התחזקותו של המטופל ויכולתו להתמודד באופן עצמאי עם המציאות שלפני כן גרמה לו לחרדה.

קראו עוד אודות התקפי חרדה שונים ודרכי הטיפול כאן!

אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה או בכל חשש לחרדה מסוג זה. אנו נלווה אתכם יד ביד באופן אישי ומקצועי עד לסיום התהליך על ידי צוות מטפלים מקצועי ומיומן

שיתוף המאמר:

לפודקאסט "בריא בראש":

אין מטפל קרוב באיזור שלך?

אין לך זמן או כסף להגיע לטיפול פרטי?

לא נוח לך לדבר עם מישהו על הבעיות שלך? 

קורס אינטרנטי בהנחיית ד"ר אוהד הרשקוביץ מלמד אותך להתגבר על החרדות ולשפר את החיים מקצה לקצה

טיפול CBT בסקייפ - דר` אוהד הרשקוביץ - פסיכולוג
דילוג לתוכן