ד"ר אוהד הרשקוביץ

כיצד ניתן להתמודד עם ביטחון עצמי נמוך בזמן חיפוש עבודה

פיטורים גורמים, בדרך כלל, למשבר נפשי המתבטא בפגיעה משמעותית וניכרת בביטחון העצמי.
על פי מחקרים שונים שבוצעו בתחום, מדובר במשבר הדומה באופיו ובעוצמתו למשבר של אובדן אדם קרוב.
תחושת הכאב, התסכול והכעס כתוצאה מאובדן מקום עבודה הינה טבעית לחלוטין, אך יחד עם זאת, יש הרבה דברים שניתן לעשות, כדי להמשיך לשמור על שליטה מלאה ולא פחות חשוב, על מצב רוח טוב.

במאמר זה נספר לכם איך התמודדות יעילה עם ביטחון עצמי נמוך תאפשר לכם להפוך את איום המשבר להזדמנות.

פיטורים – השלכות:

עבור רובינו, יציאה לעבודה על בסיס יום יומי, היא הרבה יותר מפרנסה. העבודה מתווה לנו מסלול בחיים ומאפשרת לנו להגיע להגשמה עצמית, למימוש הפוטנציאל האישי ולשביעות רצון כללית. מסיבה זו, לאובדן מקום עבודה יש השלכות רבות, הבאות לידי ביטוי בתחומים שונים:

  • פגיעה בדימוי העצמי וחוסר ביטחון – הקשר ההדוק בין מקום העבודה להישגים האישיים שלנו בפן המקצועי, מסביר מדוע הפיטורים גורמים לדימוי עצמי נמוך והעדר הערכה עצמית. שיפור ביטחון עצמי הכרחי לפתיחת דף חדש בקריירה המקצועית.
  • פגיעה בזהות המקצועית – מקום העבודה מעניק לנו תחושת השתייכות וזהות מקצועית ברורה ומוגדרת. הפיטורים גורמים, מן הסתם, לתחושת בלבול ולטשטוש הגבולות.
  • שיבוש בחיי השגרה וסדר היום – פתאום אין בשביל מה לקום בבוקר. אין מטרות מוגדרות וכל סדר היום משתבש.
  • פגיעה באינטראקציה החברתית עם עמיתים לעבודה – מקום העבודה מספק ומייצר עבורנו חיי חברה פרודוקטיביים ופעילים. אובדן מקום העבודה משבש גם את האינטראקציה הישירה והאינטנסיבית עם חברי הצוות והעמיתים לעבודה.

 

רכישת כלים מעשיים לחיפוש עבודה יעיל:

כאמור, תחושות של פחד, צער וכעס הן טבעיות, אך חשוב ללמוד להתגבר עליהן ולנתב את האנרגיות והמאמצים לבניית קריירה חדשה ומשגשגת.

  • גישה חיובית – ממחקרים שבוצעו בתחום, עולה כי מובטלים שהמשיכו להזדהות עם החברה ו/או המעסיק, דווחו על דימוי עצמי גבוה יותר. גישה אופטימית מאפשרת לפתוח דף חדש ולא "להיתקע" בעבר.
  • הימנעות מהאשמה עצמית – עיסוק יתר בהאשמה עצמית גורר למחשבות שליליות ולפגיעה בביטחון העצמי. הכנת רשימה של תכונות חיוביות תסייע בהתמודדות עם הבעיה.
  • תמיכה חברתית – כמו בכל תקופה מאתגרת בחיים, חשוב להיעזר בבני משפחה ובחברים קרובים, כדי לקבל תמיכה, אמפתיה, עידוד ופרגון להמשך הדרך.
  • ניצול יעיל של הזמן – מומלץ לנצל את הזמן הפנוי למשימות מאתגרות ומספקות – תרומה לקהילה, תכנון הקריירה העתידית, למידה מעשית, פיתוח תחביבים ועוד.
  • חיפוש עבודה יעיל וממוקד – חשוב, כמובן, למקד את מרבית האנרגיות והמשאבים לבניית הקריירה העתידית – ייעוץ וליווי מקצועי (באם יש צורך), חיפוש אפקטיבי במאגרים הרלוונטיים, הסתייעות בקולגות, חברים, מכרים ובני משפחה וכו'

טיפול CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול CBT  מסייע בהתמודדות עם קשת רחבה של בעיות, כולל אובדן מקום עבודה.
מטרת הטיפול היא לשנות דפוסי חשיבה שליליים ומעוותים ולהחליפם במחשבות חיוביות וסתגלניות. כמו כן, הטיפול מעניק כלים מעשיים להתמודדות יעילה עם מצבים מאתגרים ומעוררי חרדה (במקרה הזה פיטורין ו/או חיפוש מקום עבודה חדש).

אין ספק כי פיטורים הם חוויה לא נעימה, אך יחד עם זאת, חשוב לזכור שזה לא סוף העולם.
הקניית כלים פרודוקטיביים תסייע לכל אחד ואחד להתגבר על המשבר ולפתוח דף חדש ורענן יותר בתחום המקצועי.

דילוג לתוכן