ד"ר אוהד הרשקוביץ

התקפי זעם – האם אנו מאבדים שליטה?

כולנו חווים כעס מידי פעם, אך כשהוא בלתי נשלט ובלתי פרופורציונאלי, הוא  מאיים לפגוע בכל תחומי החיים ומזיק הן לכם והן לסביבתנו הקרובה.

אנשים הסובלים מכעסים בלתי נשלטים נוטים להאשים את סביבתם בכל הבעיות האישיות שלהם ובכל הדברים הרעים שמתרחשים בחייהם. כעסים יכולים להופיע בשני אופנים שונים:

1.התפרצויות חוזרות ונשנות כלפי הסביבה

ההתפרצויות יכולות להיות מופנות כלפי אנשים הנמצאים בקרבתכם כמו – בני משפחתכם, בן/בת הזוג, ילדים, עמיתים לעבודה, שכנים, חברים, נותני שירות ועוד. התקפים אלו יכולים להיות התפרצויות רגשיות המתבטאות בצורה מילולית של צעקות, קללות ואף במקרים קיצוניים באלימות פיזית כלפי הסובבים. ניתן לומר כי אדם הסובל מהתקפים אלו, מתקשה להסתדר מבחינה חברתית, משפחתית ועוד. לרוב אנשים אשר נמצאים בסביבתו, יפעילו עליו לחץ לגשת לטיפול.

2.הצטברות כעסים

ישנם אנשים אשר צוברים כעסים ובוחרים להדחיק אותם על מנת שלא לפגוע בסביבה הקרובה שלהם. הם צוברים את הכעסים בליבם וביום מין הימים כעסים אלו יכולים להביא להתפרצות כעסים או התפרצות זעם בלתי פרופורציונאלית. מעבר לכך, הדחקת הכעסים יכולה לגרום לבעיות פיזיות ונפשיות אצל אותו אדם. גם במקרים אלו מומלץ מבעוד מועד לטפל בבעיות אלו בכדי למנוע התפרצויות ונזק לסביבה ולאדם עצמו הסובל מהכעסים.

מתי הגיע הזמן לגשת לטיפול?

כאשר התופעה מתפתחת בשני מקרים אלו, על האדם ועל סביבתו להיות ערניים לנושא ולהפעיל עליו לחץ לגשת לטיפול מקצועי, שהרי במקרים של כעסים והתקפות זעם, מי שסובל מכל הוא גם האדם וגם הסביבה הקרובה שלו, אם זה בן או בת הזוג, ילדים, עמיתים לעבודה ועוד. טיפול מקצועי יכול להקל על הלוקה בכעסים ואף על הסביבה כולה, כך שכולם יוצאים נשכרים.

מתי הכעס הופך להפרעה?

אנשים אשר סובלים מהתקפי זעם נוטים להאשים את סביבתם בבעיות האישיות שלהם ובכל הדברים הרעים המתרחשים בחייהם. הכעס הופך להפרעה כאשר הכעס אינו נשלט ואותו אדם וסביבתו סובלים ממנה ביום יום.

מהם הגורמים להתקפי זעם?

לרוב התקפי זעם נובעים ממשהו מסוים, זה יכול להיות לחץ בעבודה, מתח נפשי, מריבות במשפחה, פגיעה בכבודו של האדם הסובל מהתקפים אלו, פגיעה מילולית או פיזית, רצון להתגונן מפני מריבה או מתקפה, אגו מפותח שאדם משתמש בכעס כביטוי לחשיבות עצמית יתרה. בנוסף לכך, ישנם מקרים בהם אדם נגרר להתקפי זעם כתוצאה מקנאה או חוסר ביטחון, דימוי עצמי נמוך, חרדת נטישה, תסכול, בושה, עלבון, חוסר אונים, רגשי נחיתות ועוד. בעצם אדם הנתון במצבים אלו אינו יודע כיצד להתמודד עם התופעה והתקפי הזעם והכעסים מגבירים את הבעיה. מסיבה זו אדם הסובל מבעיות אלו זקוק לטיפול מקצועי שיטפל בשורש הבעיה וימנע את התקפי הזעם.

לדוגמא: אדם שמקנא לבן/בת זוגו באופן כרוני. הוא מבטא את הקנאה שלו על ידי התקפי זעם בכל פעם שחושש שבן זוגו אינו נאמן לו. כעסים אלו נעשים טורדניים לבן הזוג שיכול לנטוש אותו מסיבות אלו. הרעיון בטיפול הוא לעבוד על הקנאה הכרונית ולראות מהיכן היא נוצרת, אולי בגלל חוסר ביטחון או דימוי עצמי נמוך שמביא את אותו אדם להתקפי זעם במקרים מסוימים. דוגמא נוספת, במקרים שאדם כועס ומפעיל התקפי זעם במקום עבודתו על עובדיו או על עמיתיו לעבודה. ניתן לטפל בשורש הבעיה ולראות מהיכן התקפי הזעם מגיעים, אולי הוא סובל מיחסים כואבים בביתו עם בן/בת זוגו ומוציא את התקפי הזעם בעבודתו ואולי ישנן סיבות אחרות לכך.

הסימפטומים להופעתה של התופעה

לסובל מהפרעה של התקפי זעם יש השלכות רבות על חייו ועל סביבתו וכן להתמודדות שגויה עם ניהול כעסים יש השלכות שליליות בתחום הבריאותי של אותו אדם כמו:

התפרצויות זעם חוזרות ונשנות וכעסים המביאים ללחץ רב ועלולים לפגוע במערכת החיסונית של אותו אדם ולחשוף אותו למחלות שונות. מעבר  לכך, התפרצות זעם עלולה להעלות את לחץ הדם, את רמת הכולסטרול ולהגביר את הסיכוי לחלות במחלת לב או סוכרת.

בנוסף, כעס בלתי נשלט והתקפי זעם מובילים לפגיעה ביחסים המשפחתיים עם בן/בת הזוג ועם הילדים, וכן ביחסים עם חברים ועמיתים לעבודה. הוא עלול לפגוע בקשריו עם המנהלים והעמיתים וכך לטרפד את סיכוייו להתקדם בעבודתו לתפקידים בכירים יותר. במקרים קיצוניים, הוא אף עלול לאבד את מקום עבודתו מאחר והתקפי זעם מלחיצים את הסובבים וגורמים להם לסלידה מאותו אדם.

והחשוב מכל – כל הורה הוא מודל לחיקוי אצל ילדיו. אדם שאינו שולט בכעסיו מעביר ערכי חינוך שליליים לילדיו ואף לצאצאיו, שהרי הם עלולים לחקות את התקפי הזעם שלו ואת כעסיו ולהתנהג בצורה לא הולמת בכל מקום. לדוגמא – אדם אשר מרבה לכעוס על ילדיו ולהשתמש בהתקפי זעם כלפיהם, הם יחקו אותו ויבינו שכך צריך להתנהג בכל מקום, אם זה בבית הספר, בתיכון, בצבא, באוניברסיטה, בזוגיות ובכל מקום גם מחוץ לכותלי הבית.

אם כך ניתן לומר – כי אדם הסובל מהתקפי זעם וכאבים לא רק שמזיק לעצמו, אלא מזיק לסביבה כולה ואף גורם נזק לילדיו ולצאצאיו הבאים. מעבר לכך שאדם הסובל מהתקפי זעם וודאי לא מרגיש נוח עם מעשיו ומרגיש שאינו מקובל מבחינה חברתית ובכלל אינו אהוב על אף אדם.

אפשר להתגבר על זה ביחד- טיפול בשיטת CBT – דרכי הטיפול ויתרונות השיטה

טיפול בכעסים – טיפול קוגניטיבי התנהגותי:

באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT ניתן להתגבר על כעסים בלתי נשלטים ולסגל אורח חיים רגוע ובריא יותר, גם ללוקים בהפרעת הכעסים וגם לסובבים אותו. מטרת הטיפול היא בעצם להחליף את ההתנהגות האגרסיבית והבלתי נשלטת של הכעסים בהתנהגות אסרטיבית, פרודוקטיבית וממוקדת מטרה. הטיפול באמצעות שיטת CBT מתחלקת לשני שלבים המשלימים זה את זה באופן הרמוני:

השלב הראשון הוא – טיפול קוגניטיבי המתמקד בזיהוי המחשבות הלקויות של אותו אדם אשר מובילות להתפרצות הכעס. בשלב זה המטפל יחליף את המחשבות למחשבות ריאליות ומותאמות לסיטואציה של אותו אדם. לדוגמא: במקום המחשבה "הוא חייב לעשות את זה", הוא ילמד לחשוב אחרת–  "רצוי שהוא יעשה את זה".

השלב השני הוא – טיפול התנהגותי המתמקד בהחלפת דפוסי ההתנהגות של אותו אדם. שלב זה כולל תרגול טכניקות פעולה הניתנות על ידי מטפלים מוסמכים המיועדים להתמודדות יעילה עם מצבים שעוררו בעבר כעס אצל המטופל. בין היתר הטיפול כולל למידת טכניקות הרפיה להפחתת רגשות שליליים.

כעסים בלתי נשלטים פוגעים בתפקוד היומיומי ובאיכות החיים, הן של הסובלים מהם והן של סביבתם הקרובה. טיפול קוגניטיבי התנהגותי קצר, יעיל וממוקד, יאפשר לכם להתמודד עם הרגשות השליליים וניווטם לדפוסי התנהגות פרודוקטיביים ומועילים לחיים שלווים ורגועים.

לקריאה נוספת וקבלת טיפים אשר יסייעו לכם לשלוט בהתקפי זעם לחצו כאן! 

מעבר לכך, טיפול בשיטת CBT מאפשר לכם להשיג חזרה שליטה על החיים וכן עוזר בהתנהלות היום יום. שיטה זו ללא ספק תקנה לכם ולסובבים אתכם חיים רגועים יותר ללא כעסים והתקפי זעם מיותרים העלולים להשפיע לרעה ביום יום גם על ילדיכם וצאצאיכם.

במקרה של זיהוי כעסים והתקפי זעם – אל תמתינו להחמרת המצב. גשו אלינו עוד היום ונטפל בבעיה משורשה.

דילוג לתוכן