ד"ר אוהד הרשקוביץ

נדודי שינה – למה יש לי בעיות שינה?

השינה היא חלק הכרחי בפעילות הבילוגית של הגוף. זהו שלב שבו מתקיימים תהליכים שונים וחשובים בגוף ולצורך כך יש צורך בשינה איכותית ומספיקה. שינה היא סוג של מילוי מצברים, גם מנטליים וגם פיזיים. אך למרות זאת רבים מאיתנו סובלים מאינסומניה וקשיי שינה מסוגים שונים. אנו נוהגים לכנות זאת נדודי שינה או במקרה הגרוע לילה לבן, אך מאחורי השמות העדין ישנה בעיה חמורה.

בעיות שינה ויקיצות בלילה הן תופעה נפוצה מאוד בעולם המודרני, אך במיוחד בתרבות לחוצה כמו זו של ישראל, תרבות בה המציאות הביטחונית מכתיבה את סדר היום ומעמידה את כולנו בתנאי מתח נפשי. הסטטיסטיקה מדברת על כך שכמעט כל אחד (קרוב לתשעים אחוז מהאוכלוסיה) סובל מרמה זו או אחרת של בעיות שינה בנקודת כלשהי במהלך חייו, אך הבעיה העיקרית של קשיי שינה נמצאת אצל כ 15% מהאוכלוסייה אשר סובלת מקשיי שינה באופן כרוני. נדודי שינה הן בעיה אשר הופכת להיות שכיחה יותר עם הגיל וגם נחשבת לשכיחה יותר בקרב נשים לעומת גברים.

בעיות שינה יכולות לבוא לידי ביטוי בצורות שונות, כמו למשל:

– יקיצה מוקדמת ללא שינה מספיקה

– קשיים בהירדמות

– שינה לא איכותית

– יקיצות בלילה עם קושי להירדם שוב

בעיות שינה גוררות איתן בעיות נוספות; הן גורמות לעייפות, לחץ, חוסר סבלנות, קשיי ריכוז, בעיות בריאותיות שונות והכל מסתכם לכדי בעיות תפקוד שונות המתבטאות בכל תחומי החיים, באופן דומה להפרעות קשב וריכוז. אנשים הסובלים מבעיות שינה סובלים מירידה ביכולות הקוגנטיביות. במקרים קשים התופעה מלווה בבעיות אחרות כמו: חרדות, OCD, בעיות אכילה ודיכאון.

הגורמים להפרעות שינה ומעגל האינסומניה

ישנם גורמים שונים אשר עלולים להוביל לבעיות שינה, החל מבעיות הורמונליות ועד לבעיות של דום נשימה, אך במקרים רבים מקור הבעיה הוא נפשי.

לקשיי שינה ישנו דפוס מיוחד, הן נגרמות בגלל לחץ וחוסר שקט בלילה הגורם לחוסר שינה, אך בתגובה לקשיי השינה נוצר אצלנו עוד לחץ וחוסר שקט בגלל החשש ששוב לא נירדם וכך אנו נכנסים למעגל קסמים שלילי המביא לנו עוד לילה לבן ועוד לילה לבן…במקרים רבים אנשים גוררים את הבעיה במשך שנים והדבר משפיע לרעה על חייהם.

הטיפול בנדודי שינה

לנוכח ההשפעות ההרסניות של אינסומניה ובעיות שינה ברור שיש לטפל בבעיה ולא להזניחן; זה גם תורם לאיכות החיים שלכם, אך גם יכול לעזור למנוע בעיות בריאותיות שונות. ישנם טיפולים שונים לבעיה, אך בטרם קביעת הטיפול ישנו צורך באיבחון של הגורם לבעייה. מכיוון שבמקרים רבים הסיבות לבעיות שינה הן סיבות בעלות מאפיינים נפשיים, הטיפול היעיל ביותר הוא טיפול קוגנטיבי התנהגותי – טיפול זה משיג תוצאות מהירות. טיפולים תרופתיים אינם פותרים את הבעיה עצמה במקור, כלומר בגורם להפרעות השינה. כמו כן רבות מהתרופות להן תרופות בעלות תופעות לוואי ואף ממכרות.

לקריאה נוספת על טיפול בהפרעת שינה >>

דילוג לתוכן