ד"ר אוהד הרשקוביץ

תסמונת טורט (טיקים)

מהי תסמונת טורט?

תסמונת טורט מתבטאת בפעילות יתר של איברים כמו טיקים ותזוזת חלקים מסוימים בגוף. הפרעת טיקים בתסמונת טורט מתחילה בדרך כלל בתקופת הילדות ומאופיינת על ידי תנועות או קולות לא רצוניים וחזרתיים. 

הטיקים מופיעים לרוב אצל הילדים במהלך שנות ההתפתחות שלהם, ויכולים להופיע בגילאים 3 לערך ועד גיל 8 ואף אצל בוגרים. לעיתים ילדים סובלים מסוג אחד של טיקים או סוג אחד של תזוזה, ולעיתים טיקים מסוגים שונים מופיעים אצלם במקביל או לסירוגין.

טיקים מוטוריים בדרך כלל מופיעים בגיל צעיר יותר מאשר טיקים קוליים והם נוטים להחריף סביב גיל ההתבגרות אצל בני נוער, ופוחתים בצורה משמעותית בבגרות, אך הם אינם חולפים לחלוטין ללא טיפול מתאים.

הקשר בין תסמונת טורט ו-OCD

קיימים שני סוגים של תסמונת טורט, שמאובחנים באופן מסודר:

  • הסוג הראשון הוא בעיה רפואית הנגרמת מהפרעה נוירולוגית. ההפרעה גורמת לטיקים בלתי נשלטים באיברים שונים בגוף.

  • הסוג השני מסווג כהפרעה נפשית, אפשר לומר "בת דודה" של משפחת הפרעות ה-OCD. הביטוי של טורט נפשי גם הוא מגיע בדמוי סוגים שונים של טיקים.

האם טיקים קשורים להפרעות בהתפתחות אצל ילדים?

רוב הילדים שסובלים מטיקים אין כל הפרעה שכלית  או התפתחותית. עם זאת, תסמונת הטיקים יכולה להופיע לעיתים בשילוב עם הפרעות התפתחות ועם תסמונות אחרות נוספות כמו למשל –  הפרעות קשב וריכוז ואף בילדים בעלי הפרעות תקשורת ואוטיזם ברמות שונות.

על פי ה-CDC (המרכז לבקרת מחלות ומניעתן), 86% מהילדים הסובלים מטורט סובלים גם מבעיה נוספת מנטלית או התפתחותית, כאשר הנפוצות ביניהן הן OCD או ADHD. 

לעיתים ילדים שסובלים מטיקים מפתחים קשיים רגשיים שונים או מחשבות כפייתיות או טורדניות, קשיים רגשיים אחרים וקשיים בתקשורת עם בני גילם. שהרי חלק מהילדים הסובלים מתסמונת הטיקים, בעלי נטייה לפתח חרדות, רגישות יתר והתרגשות.

הפרעת טיקים קשה יכולה להפריע לחיי היומיום בגן או בלימודים, ליצור בעיה בקשרים חברתיים ולייצר מבוכה עצמית.

מצבי לחץ מגבירים את כמות הטיקים

לחץ נפשי בעוצמה גבוהה מכניס את הגוף למעין מצב כוננות. רובנו מבטאים ביטויים פיזיים ללחצים נפשיים כמו למשל הקפצת רגל בעצבנות, חיכוך שיניים או כחכוח בגרון. אצל הסובלים מטורט, התוצאה היא פעילות יתר של אזורים מסוימים בגוף, ומתבטאים בטיקים. 

תסמונת הטיקים מופיעה בתדירות גבוהה יותר במצבים שונים, לדוגמא – כאשר האדם הסובל ממנה עייף, מתרגש או חש חרדה מסוימת בחייו. כדאי לדעת כי הניסיון לדכא טיקים לפרק זמן ארוך מוביל לעלייה דרמטית בכמות הטיקים בהמשך.  

השלכות נפשיות על הסובל מתסמונת טורט

הטיקים הם הסימפטום שהופך את האדם שסובל ממחלת טורט לחריג מבחינה חברתית.

הלוקה בתסמונת זו עשוי לחוש עייפות רבה ונטל על הסובבים אותו כתוצאה מהם, והבולטות של הטיקים עלולה לגרור תגובות לא נעימות מהסביבה. התגובות עלולות ליצור פגיעה בדימוי העצמי של הלוקה בתסמונת, ירידה בביטחון העצמי, ולעיתים אף דיכאון.

סימפטומים נפוצים של טורט

תסמינים של תסמונת טורט

הסימפטום העיקרי המשוייך לתיסמונת טורט הוא הנוכחות של טיקים המופיעים באופן תכוף, לא רצוני או רצוני למחצה ומתבטאים בתנועה או קול. 

הטיקים המוטורים האופייניים ביותר לתסמונת הם מצמוץ חזק בעיניים, תנועה חדה של היד, או של הראש או כל איבר אחר.

הטיקים הקוליים האופייניים ביותר לתסמונת זו הם – כחכוך בגרון, חרחור או קול נהימה אשר עלול להפריע לחברה הסובבת את הלוקה בה ואף במקרים קיצוניים ונדירים יותר, הקולות יכולים להיות מילים של ממש, אשר לרוב מדובר במילים גסות או לא נעימות לשמיעה לסובבים.

טרם הופעת הטיקים התזזיתיים או הקוליים עשויה להיות תחושה של מתח או דחף קל אצל הלוקה בתסמונת, ולאחר יציאת הטיק המתח הקיים נעלם.

טיקים מוטוריים

טיקים קוליים או פונטיים

טיפול בתסמונת טורט

איך מטפלים בתסמונת טורט?

כאשר מדברים על הסוג השני של טורט המאובחן כהפרעה שהיא נפשית ומונעת מלחץ, טיפול CBT מוכח בעל אחוזי הצלחה יפים.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), הוא טיפול נפשי קצר טווח שבא לסייע לצמצם או להעלים את תופעות הטורט והטיקים. הטיפול חותר לשלושה סוגי פתרונות בטיפול בטורט:

זיהוי ואבחון הטיקים

פעמים רבות אדם אפילו לא שם לב כשהוא מבצע את הטיקים השונים. הרעיון הוא לעזור לו לאבחן ולהגביר את המודעות אל הטיקים. כאשר רמת המודעות עולה, עולה גם השליטה בטיקים. מטופל יקבל תרגילים מול המראה כדי לראות את הטיקים, או יצלם עצמו בוידאו, מתוך מטרה לאבחן ולשלוט בטיקים השונים.

הורדת עוצמת הלחץ בגוף ובנפש

זיהוי מקור הלחץ והתמקדות בצמצומו ושליטה בו. באמצעות שיחות והכוונה מזהה המטופל את מקורות הלחץ שגורמים לו לרמה כל כך גבוהה של סטרס, הבא לידי ביטוי באותם טיקים בלתי רצוניים. מכירים בלחץ הזה, לומדים לשחרר אותו ולעבוד איתו. במידת הצורך, לומדים לעשות דברים באופן שונה כדי לא להגיע למצבים שבהם הלחץ כל כך גדול שהוא "גולש".

לדוגמא: מטופל שלא מנהל נכון את הזמן שלו וכל הזמן חש שהוא 'רודף אחרי הזנב של עצמו', כלומר לא מספיק כלום, מאכזב את עצמו ואת הסביבה וכולי. במקרה כזה ילמד המטופל טכניקות ויתרגל כיצד להתנהל באופן יעיל יותר שיביא לרגיעה ויתר נוחות בחיי היום יום ובפועל יוצא הטיקים יחתו משמעותית או ייעלמו כליל.

ביטוי והוצאת אנרגיית הלחץ באמצעים אחרים

כאשר האדם עסוק בפעולות הדורשות ריכוז או התמקדות במשהו מסוים – תדירות הטיקים יורדת. הטיפול מעודד את המטופל למצוא דרכים אחרות לשחרור הלחץ האדיר המצטבר בגוף.

אחת הדרכים היא למצוא ענף ספורט שיהווה מקור לשחרור, פעילות פיזית כלשהי, חפץ כלשהוא שבאמצעותו משחררים לחץ (כמו לדוגמא "כדור כעס" שמועכים ולשים בידיים), או ביטוי פיזי לא בולט שיהווה מעין תחליף לטיקים הבולטים הבלתי רצוניים כמו לדוגמא תרגול של נשימות עמוקות וכבדות במקום טיקים ווקאליים או משחק מכוּון עם אצבעות הרגליים במקום הקפצת הגפיים וכן הלאה.

רוצה להתגבר לבד על תסמונת טורט?

קורס טיפול עצמי בשיטת CBT יתן לך את כל הכלים
להתמודדות עם הטיקים ויחזיר לך את השליטה בחייך

קורס CBT לטיפול עצמי
דילוג לתוכן