תסמונת טורט (טיקים)

 

מהי תסמונת טורט והאם ניתן לטפל בה?

על תסמונת טורט רבים מאיתנו שמעו בסרטים וסדרות טלוויזיה. תמיד מדובר באדם חסר מזל שבניגוד לרצונו מקלל בגסות או סובל מטיקים עצבניים לרוב בפנים. ובכן, זהו צד אחד מאוד ספציפי של טורט ואנחנו פה לשפוך יותר אור על הנושא, ובעיקר – אם ואיך אפשר לטפל בתסמונת טורט.

ראשית נציין שתסמונת טורט נחלקת לשני סוגים, שמאובחנים באופן מסודר:

הסוג הראשון הוא בעיה רפואית הנגרמת מהפרעה נוירולוגית. ההפרעה גורמת לטיקים בלתי נשלטים באיברים שונים בגוף.

הסוג השני מסווג כהפרעה נפשית, אפשר לומר “בת דודה” של משפחת הפרעות ה-OCD. הביטוי של טורט נפשי גם הוא מגיע בדמוי סוגים שונים של טיקים. התהליך שקורה למעשה הוא ביטוי פיזי ללחץ נפשי בעוצמה גבוהה, שמכניס את הגוף למעין מצב כוננות. והתוצאה היא פעילות יתר של אזורים מסוימים בגוף. שיטת טיפול CBT יכולה לטפל ולהקל באופן משמעותי על תופעות הטורט הנפשי מהסוג השני, ואליו נתייחס בחלק זה באתר. שימו לב, שביטוי פיזי ללחצים נפשיים זה משהו שרובינו מבטאים. כמו למשל הקפצת רגל בעצבנות, חיכוך שיניים או כחכוח בגרון.

 

מה התסמינים של תסמונת טורט?

כאמור, תסמונת טורט מתבטאת בטיקים ופעילות יתר של איברים וחלקים מסוימים בגוף, שנובעים מתוך לחץ נפשי. להלן כמה ביטויים נפוצים של תסמונת טורט:

  • מצמוצים אינטנסיביים
  • גרירת וחיכוך שיניים, חריקת שיניים
  • תנועה לא רצונית של הקפצת הראש לצד
  • הקפצת גבות
  • התכווצויות שרירים בכל הגוף – גפיים, חזה, בטן
  • טיקים ווקאליים – השמעת קולות או רעשים
  • קללות או דיבור בלתי נשלט – נדיר מאוד.

 


כיצד מטפלים בתסמונת טורט?

כאשר מדברים על הסוג השני של הטורט, הסוג המאובחן כהפרעה שהיא נפשית ומונעת מלחץ, בהחלט יש טיפול בעל אחוזי הצלחה יפים. מדובר בטיפול CBT – בשמו המלא טיפול קוגניטיבי התנהגותי, שהוא טיפול נפשי קצר טווח שבא לסייע לצמצם או להעלים את תופעות הטורט והטיקים. טיפול CBT חותר לשלושה סוגי פתרונות בטיפול בטורט:

  1. זיהוי ואבחון הטיקים

פעמים רבות אדם אפילו לא שם לב כשהוא מבצע את הטיקים השונים. הרעיון הוא לעזור לו לאבחן ולהגביר את המודעות אל הטיקים. כאשר רמת המודעות עולה אז עולה גם השליטה בטיקים. מטופל יקבל תרגילים מול המראה כדי לראות את הטיקים, או יצלם עצמו בוידאו, מתוך מטרה לאבחן ולשלוט בטיקים השונים.

  1. הורדת עוצמת הלחץ בגוף ובנפש

זיהוי מקור הלחץ והתמקדות בצמצומו ושליטה בו. באמצעות שיחות והכוונה מזהה המטופל את מקורות הלחץ שגורמים לו לרמה כל כך גבוהה של סטרס, הבא לידי ביטוי באותם טיקים בלתי רצוניים. מכירים בלחץ הזה, לומדים לשחרר אותו ולעבוד איתו. במידת הצורך, לומדים לעשות דברים באופן שונה כדי לא להגיע למצבים שבהם הלחץ כל כך גדול שהוא “גולש”. לדוגמא: מטופל שלא מנהל נכון את הזמן שלו וכל הזמן חש שהוא ‘רודף אחרי הזנב של עצמו’, כלומר לא מספיק כלום, מאכזב את עצמו ואת הסביבה וכולי. במקרה כזה ילמד המטופל טכניקות ויתרגל כיצד להתנהל באופן יעיל יותר שיביא לרגיעה ויתר נוחות בחיי היום יום ובפועל יוצא הטיקים יחתו משמעותית או ייעלמו כליל.

  1. ביטוי והוצאת אנרגיית הלחץ באמצעים אחרים (במקום הטיקים)

יחד עם המטופל למצוא דרכים אחרות לשחרור הלחץ האדיר המצטבר בגוף. למשל מציאת ענף ספורט שיהווה מקור לשחרור, פעילות פיזית כלשהי. או דוגמא נוספת היא מציאת חפץ כלשהוא שבאמצעותו משחררים לחץ (כמו לדוגמא “כדור כעס” שמועכים ולשים בידיים). או לחילופין, מציאת ביטוי פיזי לא בולט שיהווה מעין תחליף לטיקים הבולטים הבלתי רצוניים כמו לדוגמא תרגול של נשימות עמוקות וכבדות במקום טיקים ווקאליים או משחק מכוּון עם אצבעות הרגליים במקום הקפצת הגפיים וכן הלאה.

 

אמצעי עזר נוספים לטיפול במכון CBT

טיפול CBT עצמו מורכב מפגישות אישיות פרטניות עם מטפל מקצועי בחלק הקוגניטיבי של הטיפול, ותרגול טכניקות וכלים לעבודה בחלק ההתנהגותי. כדי להבטיח את הצלחתו של המטופל להתמודד עם תסמונת הטורט (או עם הפרעות אחרות בהם מטפלים), מציע המכון תמיכה נוספת באמצעות ליווי טיפולי בשטח:

 


 

מה זה טיפול CBT?

ניתן לקרוא אודות הטיפול באמצעות הקישורים הבאים:

 

יש עוד שאלות?

ניתן לקבל עוד תשובות באמצעים הבאים: