הניקיון משתלט על חייכם? על ניקיון אובססיבי (OCD)

OCD ניקיון אובססיבי

ניקיון אובססיבי, כיצד מזהים אותו?

הפרעת OCD הינה הפרעה נפשית הרביעית הנפוצה ביותר בעולם. מדובר באובססיביות של אדם כלפי דבר מסוים כמו מחשבות טורדניות שאינן פוסקות, דמיונות או דחפים שאינם מבוססים על מציאות אך גורמים לחרדה גדולה.

רוב האנשים הסובלים מאובססיה מסוימת מתאפיינים במחשבות מטרידות, לא רציונאליות ובלתי ניתנות לגירוש, היוצרות חרדה ודיכאון. הן מופיעות בצורה של משאלה אובססיבית,  אדם חש כי הוא חייב לבצע את אותה פעולה בכדי למנוע דבר מה נורא, למשל מחשבות שנדבק מהלכלוך במחלה ועלול לזהם אחרים אם יישארו לו חיידקים על העור של הידיים, הכל חייב להיות בסדר מסוים אחרת הוא ישתגע. דברים אלו גורמים לו להפחית את החרדה ולהרגיש רגוע.


 הקומפולסים מופיעים כדחף לניקיון הכולל את שטיפת הידיים כל רבע שעה, או שטיפות חוזרות במשך שעות, ניקיון שחוזר על עצמו לפני שהחפצים הספיקו להתלכלך ממש, הימנעות מנגיעה בחפצים "מזוהמים", ניקיון הסביבה הקרובה בצורה אובססיבית ולא רגילה ועוד. דחף נוסף הוא לסידור של דברים וליצירת סימטריה בכל הקשור למראה הבית או המשרד בצורה קיצונית. מעבר לכך, ישנם דחפים נוספים הכוללים נגיעה או הימנעות מנגיעה בפריטים מסוימים, ספירה של פריטים, או חזרה על ביטוים כמעין מנטרה.

[activecampaign form=3]

כיצד מטפלים בהפרעות אלו בשיטת CBT?

ישנם דרכים שונות לטיפול בתופעה, אך הטיפול שהוכח כיעיל ביותר ובעל אחוזי הצלחה גבוהים ביותר הינו טיפול התנהגותי CBT.

טיפול CBT הינו טיפול בחרדות המלווה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי יעיל ביותר המתמקד בשינוי דפוסי התנהגות וחשיבה של אדם הסובל מהפרעת OCD אובססיבית הקשורה לניקיון. המטופל לומד לזהות את דפוסי החשיבה האובססיביים האופייניים לתופעת האובססיה ולומד להבין את הקשר ביניהם לבין ההתנהלות הקומפולסיבית. בתהליך זה לומד המטופל שלא להיות מנוהל על ידי דפוסי מחשבה שרגיל אליהם, אלה לסגל אורח חשיבה אחר ופחות מגביל, (שהרי אובססיביות ניקיון לעיתים יכולה להוות מטרד רב בהתנהלות היום יום). בחלק הקוגניטיבי של הטיפול לומד המטופל לסמוך על עצמו ולא להיכנע לפחדים וחרדות או להשתמש במנגנוני הגנה כמו פרפקציוניזם או שליטת יתר.

בין היתר נבדקות בטיפול תגובות אחרות מול המציאות מול הפעולות האובססיביות אליהם הוא רגיל, וזאת  בכדי לחשוף את העובדה שהללו אינן מסייעות בהפחתת החרדות באמת. בדיקות אלו מסיעות למטופל למנוע את ההפרעה בעתיד ובכן ישנה אפשרות בליווי טיפולי בשטח במצבים המעוררים בו לחצים אולם לומד להימנע מביצוע פעולות קומפולסיביות כדרך התמודדות.

קראו עוד אודות הפרעות OCD ודרכי הטיפול השונים כאן >>

בשורה התחתונה והחשובה – טיפול בשיטת  CBT מאפשר להשיג חזרה שליטה על החיים ועוזרת בהתנהלות היום יום. שיטה זו תקנה לכם חיים רגועים יותר ללא אובססיביות וללא חרדות מיותרות!

שיתוף המאמר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

לפודקאסט "בריא בראש":

אין מטפל קרוב באיזור שלך?

אין לך זמן או כסף להגיע לטיפול פרטי?

לא נוח לך לדבר עם מישהו על הבעיות שלך? 

קורס אינטרנטי בהנחיית ד"ר אוהד הרשקוביץ מלמד אותך להתגבר על החרדות ולשפר את החיים מקצה לקצה

טיפול CBT בסקייפ - דר` אוהד הרשקוביץ - פסיכולוג
דילוג לתוכן