חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איזה טיפול יעיל ל-OCD ומה שיעור ההצלחה של כל טיפול?

ברוב המקרים ניתן לטפל בהצלחה מרובה ב-OCD. יש כמה מתודות טיפוליות מקצועיות, חלקן נחשבות ליעילות יותר וחלקן פחות. במאמר זה נסקור את שיעורי ההצלחה של כל אחת מהן.
אחוזי הצלחה של טיפול CBT

הפרעת OCD יכולה להיות גורם מאוד מטריד ומתסכל בחייו של מי שסובל ממנה, לפעמים עד כדי פגיעה של ממש באיכות החיים ובתפקוד היומיומי.

ברוב המקרים ניתן לטפל בהצלחה מרובה ב-OCD. יש כמה מתודות טיפוליות מקצועיות, חלקן נחשבות ליעילות יותר וחלקן פחות. הבה ונסקור את שיעורי ההצלחה של כל אחת מהן: 

טיפול פסיכו-דינמי ל-OCD

טיפול הפסיכו דינאמי המסורתי (הטיפול הפסיכולוגי), אינו בעל מסגרת זמן מוגדרת. זהו טיפול נפשי מעמיק אשר מחפש את הסיבות ל-OCD ובכך את פתרונן ברבדים רגשיים עמוקים בהווה ובעבר של המטופל. הטיפול נחשב כשיטה בעלת הצלחה חלקית.

מחקרים מהעת האחרונה אף מצביעים על בעייתיות מסוימת שמפחיתה מיעילות הטיפול, וזאת בשל העובדה שהתעסקות באופן הזה עם השורשים הרגשיים מעצימה הלכה למעשה את כל האפקט של ההפרעה.

התוצאה עלולה להיות לא רק חוסר יעילות בטיפול אלא אף החרפה בהיקף ה-OCD אצל המטופל, למשל אצל מטופלים הסובלים מ-OCD עם דיכאון*.

טיפול תרופתי ל-OCD

טיפול תרופתי ב-OCD נעשה על פי רוב באמצעות נטילת תרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI, יעיל חלקית ויכול להיות יעיל יותר בעיקר בדרגות חומרה גבוהות ואצל אנשים בעלי מבנה אישיות מסוים.

מחקרים מראים כי 40-60% מהסובלים מ-OCD יחוו שיפור בשימוש בתרופות בלבד ללא תמיכה טיפולית נפשית, כשהשיפור יימשך כל עוד ממשיכים ליטול תרופות. חשוב כמובן לציין כי מתן תרופות לטיפול ב-OCD חייב להיעשות על ידי פסיכיאטר מוסמך.

השילוב בין טיפול CBT לבין טיפול תרופתי (כאמור, בתמיכתו ובהמלצתו של פסיכיאטר מוסמך), מיועד לטפל במקרים יותר חמורים של OCD בהם יש צורך “להרגיע” את המצב כדי שמהטופל יהיה פנוי נפשית מספיק להגיב באופן חיובי לטיפול הקוגניטיבי. שילוב זה נחשב ליעיל משמעותית.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) ל-OCD

שיטת vטיפול המומלצת לטיפול ב-OCD היא שיטת טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, שיטת CBT, שמטפלת הן ברבדים המחשבתיים (החלפת מחשבות תוקעות ואובססיביות במחשבות מרגיעות ובונות) וברבדים התנהגותיים (התייחסות לטקסים הכפייתיים שמתלווים לOCD ומציאת שיטות הרגעה אחרות שיחליפו את הטקסים).

בשיטה זו אנו משתמשים בחשיפות ומניעת תגובה (ERP). כאשר אנו לומדים שלא לברוח מהחרדה וחוסר הנוחות אנו מחווטים מחדש את המוח שלנו לשחרר את המחשבות האובססיביות גם ללא הצורך בטקסים הנלווים. 

להיום מחקרים מצביעים על אחוז הצלחה גבוה של שיטת CBT לטיפול ב-OCD, העומד על כ-75% להחלמה מלאה.

למה לשיטת CBT אחוזי ההצלחה טובים בטיפול ב-OCD?

טיפול CBT נותן מענה מעמיק לא פחות מטיפול פסיכו דינמי אך במסגרת זמן קצרה יותר ובאופן הרבה יותר ממוקד**.

הטיפול מדורג ומובנה ויש בקרה מתמדת במהלך הטיפול על יעילותו, כאשר ניתן לערוך שינויים בתכנית הטיפולית לפי צורך.

**לקריאה נוספת על היתרונות של טיפול CBT על פני טיפול פסיכו דינמי >>

בטיפול CBT עובר המטופל תהליך  אקטיבי ולא פאסיבי, בו הוא מיישם ומתרגל כלים פרקטיים.

מטופל שמסור לתהליך ומחויב, ומבצע את התרגולים המותאמים לו אישית – יגיע לתוצאות מעולות ואף להחלמה מלאה. 

משובים של מטופלי CBT בהפרעת OCD >>

שיעורי ההצלחה של טיפול עצמי ל-OCD בשיטת CBT זהים לשיעורי ההצלחה בטיפול עם פסיכולוג CBT. הסיבה לכך נובעת גם כן מהמחויבות של המטופל לתהליך ולתרגול, ומאפשרת למי שמעוניין להתנסות בטיפול עצמי לקבל תוצאות זהות לטיפול בקליניקה.

לקריאה על טיפול עצמי ב-OCD >> 

 

שיתוף המאמר:

לפודקאסט "בריא בראש":

אין מטפל קרוב באיזור שלך?

אין לך זמן או כסף להגיע לטיפול פרטי?

לא נוח לך לדבר עם מישהו על הבעיות שלך? 

קורס אינטרנטי בהנחיית ד”ר אוהד הרשקוביץ מלמד אותך להתגבר על החרדות ולשפר את החיים מקצה לקצה

טיפול CBT בסקייפ - דר` אוהד הרשקוביץ - פסיכולוג
דילוג לתוכן