אינסומניה: איך מטפלים בבעיות שינה?

אינסומניה: איך מטפלים בבעיות שינה?

ישראלים רבים סובלים מבעיות שינה, בעיות הפוגועת באיכות חייהם ויש להן גם השפעות בריאותיות מרחיקות לכת. אנשים הסובלים מבעיות שינה חווים בעיות תפקודיות שונות והדבר מכביד על מהלך חייהם ותפקודם היום יומי. במקרים רבים בעיות שינה מלוות בבעיות חרדה, פרפקציוניזם, שתלטנות יתר וכדומה – תופעות אלו יכולות להיות גם הגורם לבעיות השינה. אז איך עוצרים לילה לבן? האם ישנו טיפול באינוסמניה?

טיפול ביקיצות בלילה – רקע לבעיה

ראשית כל חשוב להבין מהיכן נובעות בעיות השינה; בעיות שינה הן תוצאה של לחץ נפשי. הלחץ הנפשי יוצר אי שקט המפריע לנו להירדם. מקור הלחץ יכול להיות התעסקות במטלות או קשיים בזמן המיטה. אלו יכולים להיות דברים שונים המטרידים אתכם שאולי קשורים לעבודה, מצב כלכלי, בעיות בזוגיות או כל דבר אחר היוצר אצלכם לחץ נפשי. לחץ זה גורם לכם לבעיות שינה, בעיות אשר יכולות להתבטא בקושי בהירדמות ו/או יקיצות רבות במהלך הלילה. אותו חוסר שינה רק מגביר את הלחץ ומכניס את הסובלים מהבעיה למעגל קסמים שלילי; בקרב הסובלים מבעיות שינה קיים אי שקט הנובע מההתעסקות בחוסר השינה והדבר רק מגביר את הבעיה – כלומר חוסר השינה הוא מקור ללחץ נפשי בפני עצמו. אז כיצד מתבצע טיפול בקשיי שינה?

טיפול בנדודי שינה – שיטת CBT

טיפול באינסומניה דורש טיפול קוגנטיבי – התנהגותי (CBT) אשר משנה את ההרגלים הקשורים לשינה על מנת לשבור את אותו מעגל קסמים. הרעיון מאחורי טיפול בקשיי שינה וטיפול ביקיצות בלילה הוא הימנעות מאותן המחשבות המלחיצות; במהלך הטיפול לומדים לזהות מחשבות מטרידות במהלך היום ולאתגר את ההתעסקות בהן, על מנת לא להיכנס להרגלים אוטומטיים של מחשבות הגורמות ליקיצות בלילה.

יש ללמוד לקבל את קשיי הישנה כפי שהם, מבלי לספוג יותר לחץ מעצם הבעיה, דבר היוצר בעיות שינה נלוות מהן רוצים להימנע. לומדים לזהות את המחשבות המטרידות בעת ניסיונות ההירדמות וללמוד להרפות על ידי דחייתן למועד אחר; לאתגר חשיבה חרדתית ולהפחית חרדות באופן כללי ולהתמודד נכון עם רגש בצורה המעודדת דעיכה ולא התגברות המפריעה לנו לישון.

כמו כן במהלך טיפול בקשיי שינה לומדים גם ליצור היגיינת שינה מתאימה על מנת לפתח התנייה מרדימה כאשר נכנסים למיטה; הכוונה היא להרגלים נכונים אשר ייעזרו לכם להשיג שינה נקייה באמצעות רוטיניות שינה קבועות, כמו למשל: הימנעות מקפה קרוב לזמן השינה, הרגלי אכילה נכונים, הימנעות משינה ממושכת במהלך היום, פעילות גופנית ועוד.  הרגלים אלו יכניסו אתכם לרוטינת שינה נכונה ויעזרו להילחם באינסומניה.  בנוסף לצורך טיפול באינסומניה יש ללמוד טכניקות הרפייה טיפולית, טכניקות אשר מסייעות לגוף להירדם.

בעזרת טיפול בבעיות שינה ניתן להתרגל וללמוד לישון שינה נקייה ואיכותית, שינה אשר מאפשרת לגוף לבצע את התהליכים הביולוגיים החשובים של הגוף ולהתעורר בבוקר כאשר אתם רעננים ומלאי אנרגיה. אלו הם כלים פשוטים ופרקטיים ויעילים באופן אוניברסלי לכולם.  טיפול קוגנטיבי התנהגותי לבעיות שינה נחשב לאפקטיבי מאוד ומשיג תוצאות תוך כמה מפגשים. אם גם אתם סובלים מבעיות שינה ורוצים ללמוד איך עוצרים לילה לבן התקשרו עכשיו וקבעו פגישה >>

דר' אוהד הרשקוביץ

דר' אוהד הרשקוביץ הינו פסיכולוג המתמחה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), ומטפל בפתח תקווה או בסקייפ. פניות בטלפון 03-9411808 או לחלופין בקרו בפרופיל שלו וקבעו פגישה כאן: http://bit.ly/dr_ohad

דר' אוהד הרשקוביץאינסומניה: איך מטפלים בבעיות שינה?