פחד ממקקים / פוביה מג'וקים

אנשים שמפחדים מג'וקים נכנסים למתקפת חרדה ופחד גדול, מלווה בתחושה עמוקה של גועל מהחרקים ה'מפלצתיים'. הם חווים לעיתים לעג מהסביבה על התנהגות זו שלא מצליחה להבין למה הם מגיבים באופן כה קיצוני.

יש חוקרים שטוענים כי הטבע גרם לנו לפחד מבעלי חיים אלו, באופן אבולוציוני, שכן בעבר אלו היו ארסיים ומסוכנים. אולם היום המצב הוא אחר, רוב המקקים בעולם אינם מסוכנים.

הסבר אחר מקשר את תחושת הגועל העמוקה שאנו חשים בראותנו ג'וק מהקשר הקוגניטיבי שעושה המוח שלנו למקום המחיה של הג'וקים שאנו מכירים – הביוב. עם הופעת ג'וק יש אנשים שמייד יקשרו בינו לבין סכנת זיהום ולכלוך ויגיבו מתוך פחד מזיהום.

בכל מקרה, ישנם אנשים בשבילם פחד מג'וקים אינו עניין לצחוק, אלא בעיה אמיתית וטורדנית שמחבלת להם באיכות החיים. מדובר בפחד משתק ובלתי רציונאלי – מה שנקרא בעגה המקצועית "פוביה" (בּעת).

https://www.youtube.com/watch?v=ybo74W2MSjM&feature=emb_logo

 

מהי פוביה מג'וקים?

 

פוביה היא מצב נפשי של פחד קיצוני, ממצב או אובייקט מסוים; מדובר בפחד כרוני שאיננו רציונלי או למעשה פחד מוגזם ממשהו שאיננו מסוכן בדרך כלל. פחד שכזה עלול לשבש באופן משמעותי את חייו של אדם הלוקה בו מאחר ואותו אדם יהיה עסוק חלק גדול מהזמן בהימנעות והתרחקות מאותו דבר שמעורר בו את רגש הבעתה.

למי שסובל מפוביה מסוימת נדמה כי אותו דבר ממנו הוא חרד מהווה סכנה ממשית לחייהם ולכן מוחם מתפקד באופן הישרדותי ושולח אותות לגוף לנהוג בהתאם. יש מי שיברח בבעתה למראה חרק, יש מי שיפזר בביתו כמות מוגזמת של חומרי הדברה, יש מי שינקה באופן אובססיבי מתוך רצון להרחיק את החרקים. פוביה מחרקים עלולה להיות מטען נפשי כבד לחיות איתו ויש לקחת אותו ברצינות ולטפל בו.

ישנם סוגים שונים של פוביות – פוביה חברתית (פחד ממצבים חברתיים שונים), אגורפוביה (פחד משהייה במקומות המוניים או מקומות מהם יהיה קשה כביכול להיחלץ) ופוביה ספציפית – פחד מדבר מסוים – אובייקט, בעל חיים או פעולה מסוימים. פוביה מג'וקים הינה "פוביה ספציפית".

 

מה התסמינים של פחד ממקקים?

 

באופן כללי ישנם תסמינים שמאפיינים את כל הפוביות למיניהן. התסמינים מגיעים ממשפחת החרדות, כאשר הגוף מגיב כאמור כאילו הוא בסכנת מוות. אדם שנתקל במקק או חושב שישנו מקק בסביבתו הקרובה, ירגיש מיד אי נוחות פיזית מורגשת. נשימה מואצת, דפיקות לב, הזעה מוגברת, בחילה ועוד. לאנשים יהיה קשה מאוד להירדם ולישון אם הם חושדים כי ישנו מקק בקרבתם.

תגובה חרדתית עלולה להגיע באופן פתאומי למראה מקק באופן מפתיע ומקרוב ואדם הסובל מהפוביה יגיב באופן בלתי נשלט לפחד. למשל – בריחה מחדר תוך צרחות בעתה ללא קשר לסיטואציה בה נמצאים, הסתגרות בחדר בבית לאחר שרואים מקק, הימנעות מוחלטת ממקום מסוים בו נצפה חרק וכן הלאה.

 

ממה נגרמת פוביה מג'וקים?

 

פוביה מג'וקים יכולה להופיע בשל מספר סיבות אפשריות:
פחד ממקקים יכול לנבוע מאיזו שהיא חוויה טראומטית בעבר הקשורה למראה של ג'וק.יכול להיות שהחוויה עצמה לא קשורה בכלל למקק, אבל נוכחותו תשאיר מטענים רגשיים שהמוח יקשר לטראומה. סיבה נוספת יכולה להיות החשיפה לטראומה של מישהו אחר – חשיפה לפחד גדול ממקקים של אדם קרוב עליו אנחנו סומכים ובעל השפעה עלינו. אפילו צפייה בסרט בו ייראו סצנות מבהילות הקשורות לג'וקים עלולה לנטוע את הפחד הזה בליבנו. יש אפילו טוענים כי זהו פחד שעובר אלינו גנטית.

 

טיפול עצמי CBT

 

 

האם ניתן לטפל בפוביה מחרקים?

 

בהחלט כן! כמו בכל פוביה, הדרך שהיום הוכחה כמצליחה ביותר להתמודדות עם פחדים וחרדות הינה טיפול קוגנטיבי-התנהגותי (טיפול CBT). טיפול קוגניטיבי התנהגותי הינו בעל שיעור הצלחה גבוה יחסית ומשמעותו שינוי דפוסי חשיבה אצל המטופל מתוך מטרה לתת לו את הכלים להתעמת ולהתמודד עם פחדיו בהצלחה ולכבוש אותם, ובעיקר – ולא לתת להם לשתק את חייו.

הטיפול מחולק לשני חלקים הקשורים זה לזה: החלק הקוגניטיבי (חשיבתי) של הטיפול והחלק ההתנהגותי. בחלק הראשון המטפל בחשיבה של המטופל והתחושות המלוות אותה –  מזהים יחד את הגורם לפחד ואת דפוסי החשיבה הנלווים לו שמתבטאים במחשבות קשות ולא רציונאליות. באמצעות כלים שונים לומדים להחליף את המחשבות החרדתיות במחשבות הגיוניות.

החלק השני של הטיפול המתמקד ברמה ההתנהגותית, ההתנהלות בחיי היום יום שלנו – מקבל המטופל כלים נוספים להתמודדות עם הפחד שלו מחרקים (או פחדים אחרים), באמצעות חשיפה למקור הפחד, בהדרגה ובפיקוח כדי לבחון את דפוסי המחשבה החדשים שמראים לאדם כי איננו נמצא בסכנת חיים אמיתית ואין צורך להגיב באופן הישרדותי.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

חרדה מג'וקים במקום העבודה

חרדה מג'וקים במקום העבודה

חרדה מג'וקים נראית לכאורה בלתי מוצדקת ולא ראויה להתייחסות מעמיקה ויסודית. שכן, מדובר בחרקים, שאינם מהווים סכנה ממשית. אין להם ארס, הם לא נושכים ואפילו

10 טיפים לשפר התמודדות עם חרדה

מחשבות חרדה יכולות לשטוף אותך כמו צונאמי, ולהיות ערבוב של רגשות קשים מנשוא שממש משתקים אותך. ללא ספק, חשוב לטפל בזה ברמה מקצועית, מהשורש. אולם

טיפול פסיכולוגי באינטרנט - טיפול עצמי בשיטת CBT

טיפול עצמי בשיטת טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)

טיפול עצמי בשיטת CBT הוא שיטת טיפול פסיכולוגי אונליין המאפשרת לאנשים ללמוד כלי סי בי טי לשימוש עצמי מהמחשב או הנייד הביתי, ולהחלפת התנהגות והרגלים מזיקים בהרגלים בריאים יותר. מי יכול להרוויח מכך והאם היא מתאימה לך?

דילוג לתוכן