ד"ר אוהד הרשקוביץ

פסיכולוג CBT

קורס CBT לטיפול עצמי

קורס CBT באינטרנט לטיפול עצמי

טיפול CBT בקליניקה

פגישה בקליניקה עם מטפל CBT

טיפול פסיכולוגי מקוון

פסיכולוג CBT בסקייפ / ZOOM

בטחון עצמי נמוך: התמודדות עם חוסר ביטחון עצמי

חוסר בטחון עצמי: תכונה נרכשת או אופי מולד?

אנשים תוהים לפעמים האם חוסר בטחון הינו משהו שנולדים איתו, כלומר האם ביטחון עצמי נמוך הוא חלק מהאופי שלנו, או שמא זה משהו שמתפתח לידי תכונה בתוכנו.

במהלך השנים עולם הפסיכולוגיה זיהה חוסר ביטחון והערכה עצמית נמוכה כתכונות נרכשות ולא מולדות. אמנם יש קשר למבנה האישיות של כל אדם בהיבט של תגובה והפנמה של אירועי החיים, אולם ניתן לומר שבסופו של דבר אנו נבנים ומגיבים לאירועים וחוויות שנצברים במהלך השנים, וחלקם לפעמים יוצרים בנו חוסר ביטחון שמלווה אותנו ומשפיע על חיינו.

לעיתים חוסר ביטחון חמור כל כך עד שהוא מחבל לנו בתפקוד היומיומי ומוריד משמעותית את איכות החיים.

מהם הגורמים המשפיעים על הביטחון העצמי?

לדעתם של פסיכולוגים, ביטחון עצמי הוא לא תכונה מולדת, אלא תכונה נרכשת, שמתחילה להתעצב כבר בשלב הינקות ומושפעת מגורמים סביבתיים שונים:

  • טיב הקשר הראשוני עם האם בגיל הינקות משפיע על רמת הביטחון העצמי.
  • להורים יש תפקיד חשוב ומכריע בעיצוב הביטחון העצמי של ילדיהם: בחינוך שהם מקנים להם, במידת המעורבות בחייהם, באופן הצבת הגבולות ובמידת הפרגון וההערכה כלפיהם.
  • דימוי עצמי נמוך (לגבי המראה החיצוני, למשל) משפיע באופן ישיר ומובהק על רמת הביטחון העצמי.
  • הקשר שמתפתח בין הפרט לגורמים השונים, מעבר למשפחה הגרעינית (חברים לכיתה, מורים וכו') משפיע על רמת הביטחון העצמי.
  • סך ההצלחות אל מול כל הכישלונות, שאדם חווה במהלך חייו תורם למידת הביטחון העצמי שלו.
  • לעיתים אדם ירגיש חוסר ביטחון עצמי בסיטואציות מסוימות בלבד (בתחום העבודה או ביחסים הבינאישיים, למשל).

אילו סימנים מעידים על ביטחון עצמי נמוך?

ישנם מאפיינים רבים שעלולים להעיד על ביטחון עצמי נמוך:

  • אדם עם ביטחון עצמי נמוך נותן לפחדים להשתלט עליו בכל תחומי החיים החשובים. הוא יהיה פאסיבי ויימנע מיוזמה ומעשייה, שיכולה לקדם אותו.
  • קיים קשר הדוק בין ביטחון עצמי נמוך לבין חרדות, פוביות ודיכאון.
  • אדם בעל חוסר ביטחון עצמי יחוש קשיים בתכנון ובקבלת החלטות.
  • אדם עם ביטחון עצמי נמוך יחוש לעיתים רגשי נחיתות – תחושה שכולם יותר טובים ויותר מוצלחים ממנו.
  • צורך מתמיד לרצות את הזולת (התעסקות בלתי פוסקת ב"מה חושבים עלי", "מה אומרים עליי" וכו'…).
  • אדם חסר ביטחון עצמי מייחס את הצלחותיו לגורמים חיצוניים ואת כישלונותיו לגורמים פנימיים. (ביטול עצמי של הצלחות)
  • אדם עם ביטחון עצמי נמוך חש פחד להתמודד עם סיטואציות קשות ומאתגרות.
  • חוסר אמון עצמי המתבטא בחשש כבד מכישלון.
  • העדפת טובת האחר על פני טובתו האישית, לרבות בחירה והתנהגות לפי ציפיות אחרים כפי שאנו מפרשים אותם ולא כפי שהיינו רוצים באמת לפעול.

בעוד שאנשים עם ביטחון עצמי גבוה מקבלים באהבה הן את מעלותיהם האישיות והן את חסרונותיהם, אנשים חסרי ביטחון לא מקבלים את עצמם ולכן, הם אף פעם לא יהיו מאושרים ומסופקים.

מתי אנו עשויים לחוש חוסר בטחון עצמי?

ביטחון עצמי נמוך יכול לפעמים להיות מאפיין של חרדה או דיכאון, למרות שאיננו מאובחן כהפרעה מסוג זה (טיפול בחרדה או בדיכאון הוא טיפול שונה).

חוסר ביטחון עצמי יכול להופיע בכל מיני רגעים בחיים, עם או בלי סיבה מוצדקת. זה יכול להתבטא בחוסר יכולת להתמודד עם מצבים פשוטים לכאורה – כמו שיחה עם אדם מסוים, ביקור במקום מסוים, השתתפות באירוע מסוים. לפעמים מדובר באי יכולת להתמודד עם עימותים כלשהם. פעמים רבות האנשים או המקומות שאיתם יש קושי להתמודד, מייצגים איזה שהוא אירוע או חוויה טראומטיים מהעבר ולכן מציפים את חוסר הביטחון.

לעיתים אנשים שנחשבים או נראים כחזקים מאוד בתחום אחד, סובלים מאוד מחוסר ביטחון בתחומים אחרים. לדוגמא, גבר או אישה שמחזיקים במשרת ניהול בכירה בחברת ענק הכוללת נשיאת דברים מול קהל גדול של אנשים, הובלת צוות וניהול תקציבים ומשאבים רבים, יכולים לסבול מחוסר ביטחון בתחומים אישיים אחרים – התנהלות מול המין השני, מצבים משפחתיים או חברתיים וכדומה.

אדם בעל חוסר בטחון עצמי או הערכה עצמית נמוכה, ירגיש לעיתים קרובות – לפעמים ללא שום קשר למציאות – שהוא חריג לרעה בסביבתו, ושכל האנשים סביבו מצליחים יותר בכל מה שהם עושים, ובאופן כללי כולם "מסודרים בחיים" חוץ ממנו.

כמו כן, אדם יכול לסבול מהתחושה שהחברה שופטת אותו, מזלזלת בו ולא מעריכה אותו.במקרים כאלו, החשש לקחת חלק בפעילויות או מסגרות חברתיות כאלו ואחרות, יכול להיות משתק ממש ולתפוס מקום רב במחשבות והתחושות.

מה ההשלכות של היעדר בטחון עצמי?

ההשלכות של היעדר ביטחון עצמי הן קשות ובאות לידי ביטוי בכל תחומי החיים:

  • אנשים חסרי ביטחון לא יכולים לצמוח ולהתפתח מבחינת מקצועית.
  • יש פער גדול בין מה שאנשים חסרי ביטחון חושבים על עצמם לבין איך שהסביבה תופסת את הפוטנציאל האמיתי שגלום בהם.
  • חוסר ביטחון עצמי עלול לפגוע במערכות יחסים קיימות של האדם וביכולתו לפתח קשרים חדשים (במקרים קיצוניים,  תיווצר מניעה מוחלטת ממפגשים ומיצירת קשרים).
  • אנשים עם ביטחון עצמי נמוך עלולים לפתח דיכאון.

האם אפשר לטפל בביטחון עצמי נמוך?

בהחלט כן!

הנחת היסוד החשובה ביותר, היא שחוסר ביטחון נשען על תפיסת העולם האישית שלנו, האופן בו אנו תופסים את המציאות. הבעיה הגדולה ביותר היא האופן בו אנו מסבירים לעצמנו את המציאות ומפרשים אותה. ופה גם נמצא הפתרון היעיל ביותר.

מאחר והתשתית לבעיה היא מחשבתית, בהחלט ניתן לגשת אליה ככזו באמצעות טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), שעוסק בשינויי תפיסה, החלפת מחשבות מחלישות במחשבות מחזקות וכן הלאה.

טיפול CBT עבור חוסר בטחון עצמי ודימוי עצמי נמוך

מחקרים שבוצעו בתחום, הוכיחו כי טיפול קוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT) הוא הטיפול האפקטיבי ביותר להתמודדות יעילה עם בעיות הנובעות מביטחון עצמי נמוך ומדימוי עצמי נמוך.

גישת ה-CBT עוזרת לאנשים להגיע לפריצת דרך ולא להיות מנוהלים על ידי חוסר הביטחון שלהם. הרעיון בבסיס השיטה, הוא לעזור לאדם לשנות את האופן בו הוא חושב באמצעות טיפולים אישיים, וגם לשנות את אופן ההתנהגות שלו ולהיפטר מהרגלים מזיקים ובלתי רצויים על ידי תרגול אישי של משימות מותאמות מחוץ למסגרת הטיפולים, בתמיכה מלאה ולפעמים בליווי בהתאם לצורך.

הטיפול מתחלק לשני שלבים:

  • טיפול קוגניטיבי – המתמקד בזיהוי המחשבות הטורדניות והמעיקות שגורמות לחוסר הביטחון, והחלפתן במחשבות אופטימיות ומותאמות למציאות האובייקטיבית.
  • טיפול התנהגותי – שמטרתו  להחליף את דפוסי ההתנהגות הלקויים (הימנעות, תקיעות וכו') בדפוסי התנהגות פרודוקטיביים. המטפל חושף את המטופל, בהדרגה, לסיטואציות שנתפסות כ"מאיימות", על מנת שיוכל להתמודד איתן ביעילות הן בטווח המיידי והן בטווח הרחוק יותר.

במקום להשתמש בביישנות וחוסר בטחון כחומת מגן כנגד כאב או חוויה קשה כלשהי, טיפול CBT מציע כלים אחרים להתמודדות עם אירועי החיים ולשינוי פרספקטיבה. ביטחון עצמי נמוך פוגע, לעיתים קרובות, בתפקוד היומיומי התקין ובאיכות החיים.

הטיפול קצר, יעיל, ממוקד ומכוון מטרה ומאפשר לכל אחד לעלות על דרך המלך ולנהל אורח חיים פורה ומהנה יותר.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

התגברות על ביטחון עצמי נמוך
ביטחון עצמי נמוך

10 טיפים שיעזרו לך להתגבר על חוסר ביטחון עצמי

אם חשבת לעצמך "אם רק הייתי מאמין בעצמי קצת יותר, הייתי היום במקום טוב יותר" הפוסט הזה עבורך. ניתן לשנות דימוי עצמי ולרכוש בטחון עצמי ע"י שינוי דרכי חשיבה. הנה 10 טיפים שיעזרו לך להתגבר על חוסר ביטחון עצמי

דימוי עצמי נמוך
ביטחון עצמי נמוך

דימוי עצמי נמוך – מהו וכיצד מטפלים בו?

מהו דימוי עצמו עצמי נמוך ומה הגורמים לו? מה המאפיינים של דימוי עצמי נמוך וכיצד הוא משפיע על תחומי החיים של הפרט? איך טיפול CBT יכול לסייע לסובלים מדימוי עצמי נמוך?

חרדה חברתית וחוסר בטחון עצמי
ביטחון עצמי נמוך

מה הקשר בין ביטחון עצמי לבין חרדה חברתית?

בין חרדה חברתית לבין חוסר בטחון עצמי קיים קשר הדוק: אנשים בעלי נטייה תורשתית לבטחון עצמי נמוך יטו גם לסבול יותר מחרדות חברתיות, וקיומו של חוסר בטחון עצמי הוא זרז להופעתם של התקפי חרדה במפגשים עם אנשים אחרים ואחד הגורמים להחרפתן של חרדות חברתיות.

כיצד דימוי עצמי נמוך משפיע על זוגיות
ביטחון עצמי נמוך

כיצד דימוי עצמי נמוך משפיע על הזוגיות שלך?

בין זוגיות לדימוי עצמי קיים קשר הדוק: אלו שסובלים מדימוי עצמי נמוך יכולים לפגוע בסיכוי שלהם למצוא אהבה, ואם הם נמצאים במערכת יחסים היא תהיה מלאת קונפליקטים. טיפול CBT מסייע לטפל בבעיה ולשיפור הערך העצמי והזוגיות.

הקשר בין טריכוטילומניה לבין ביטחון עצמי
ביטחון עצמי נמוך

הקשר בין טריכוטילומניה לביטחון עצמי נמוך

טריכוטילומניה, או תלישה אובססיבית של שיער, היא הפרעה טורדנית שפוגעת גם בבטחון העצמי ובדימוי העצמי של הסובלים ממנה. טיפול CBT יכול לסייע בהתמודדות עם בעיות אלו.

OCD ביטחון עצמי
או סי די

הקשר בין OCD לחוסר ביטחון עצמי

או סי די (הפרעה טורדנית כפייתית) הינה הפרעת חרדה, המאופיינת במחשבות טורדניות חוזרות ונשנות, המלוות בהתנהגות חוזרת ובלתי נשלטת.

מה הקשר בין טיפול CBT לדימוי העצמי שלנו?

דימוי עצמי מוגדר כדרך שבה אנו תופסים ומגדירים את עצמנו.
הדימוי העצמי שלנו מתפתח, למעשה, לאורך תקופת הילדות וההתבגרות, אך הוא דינאמי ונתון לשינוי עקב תהליכים חיצוניים ופנימיים שעוברים עלינו.

ביטחון עצמי נמוך

15 טיפים לעצירת ביקורת עצמית

15 טיפים לעצירת ביקורת עצמית האם אתה נוטה לשפוט את עצמך על כל טעות קטנה בחייך? האם אתה חש רגשי אשמה לעיתים קרובות? האם אתה

טיפול קוגניטיבי
ביטחון עצמי נמוך

צורך בשליטה – כיצד מתגברים עליו בצורה נכונה?

הצורך להיות בשליטה על חיינו, הינו צורך טבעי, אבל כשאנו מרגישים צורך גם לשלוט על האנשים מסביבנו ולכפות עליהם, פעם אחר פעם את דעתנו, אזי מדובר בהפרעה נפשית, שדורשת התערבות טיפולית.

דילוג לתוכן