ד"ר אוהד הרשקוביץ
פסיכולוג CBT

קורס CBT לטיפול עצמי

קורס CBT באינטרנט לטיפול עצמי

טיפול CBT בקליניקה

פגישה בקליניקה עם מטפל CBT

טיפול פסיכולוגי מקוון

פסיכולוג CBT בסקייפ / ZOOM

10 דרכים לדעת האם יש לי או סי די

האם יש לי או סי די

המחשבה אם זכרת לסגור את הדלת או לכבות את הגז מטרידה אותך לעיתים קרובות? אתה מתלבט באופן כפייתי לגבי דברים מסוימים בחייך? אתה אובססיבי לניקיון וחייב שהכל סביבך יהיה סימטרי? אתה תוהה האם אתה סתם אובססיבי מעט או שאולי אתה סובל מOCD  ? איך לדעת האם יש לי או סי די?

או סי די, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, נחשבת אמנם לאחת ההפרעות הנפוצות- ההערכות הן כי שני אחוזים מהאוכלוסייה יסבלו ממנה במהלך חייהם ובאמריקה היא נחשבת להפרעה הנפשית השלישית בשכיחותה. עם זאת,
אנשים רבים הסובלים מההפרעה לא מודעים לכך שהם סובלים מאו סי די ואילו אחרים, שסובלים מהפרעות אחרות או בעיות רגשיות שונות מתויגים כסובלים מההפרעה. אי אפשר להפריז בחשיבות הטיפול ב- OCD ולכן, אבחון נכון של ההפרעה חשוב כל כך.


אז איך תענה על השאלה האם יש לי או סי די ?

  • אתה סובל ממחשבות טורדניות –אתה מוצא את עצמך חושב מחשבות טורדניות, מפחידות ולא רצויות כל הזמן? חושב או חושש שאתה עלול להרוג את עצמך או מישהו אחר? לעיתים אלו מחשבות אובדניות, אך לעיתים עלולות להעיד על OCD.  
  • אתה מבצע טקסים וריטואלים – מרגיש צורך לחזור על פעולות שוב ושוב? חוזר על ביטויים ומשנן אותם, בראש, כמו מנטרה? עורך טקסים נפשיים או פיזיים? אלו הן קומפולסיות.
  • הקומפולסיות עליך – ההתנהגויות הכפייתיות לא מספקות הנאה אלא מבוצעות על מנת להשיג הקלה מהחרדה וחוסר הנוחות שגורמות האובססיות.
  • האובססיה מעסיקה אותך שעות ארוכות ביום –  אתה חושב על האובססיה, או מבצע את הריטואל הקומפולסיבי או ההתנהגות הכפייתית למעלה משעה בכל יום, באופן שמשפיע על שגרת היום שלך.
  • האובססיה משבשת את אורח החיים שלך – אתה חווה קשיים במערכות יחסים אנושיות? מתקשה לשמור על יחסי עבודה תקינים? מתקשה לתפקד בעבודה או בלימודים? כשאתה סובל מאו סי די, האובססיות / קומפולסיות לא רק מעיקות, הן משבשות את חייך.
  • האובססיה מלווה בתחושת אי נוחות – אתה מרגיש פחד, גועל, או תחושות לא נעימות אחרות כתוצאה מהמחשבות.
  • אתה מודע לחוסר ההיגיון של האובססיות או הקומפולסיות – כשאתה סובל מאו סי די אתה מודע לחוסר הרציונאליות בעוד כאשר אתה סובל מהפרעה אחרת כמו סכיזופרניה, לדוגמה, אתה מאמין שהמחשבות יוצאות הדופן שלך נורמאליות לחלוטין.
  • אתה מטיל ספק בכל דבר – או סי די עלול לגרום לך להטיל ספק אפילו בדברים בסיסיים על עצמך, על אחרים או על העולם. הספק גורם לך לשאול אינספור שאלות ולבדוק דברים אלפי פעמים.
  • אתה נמנע מסיטואציות – אתה מוצא את עצמך נמנע ממצבים שאתה חושש שעלולים לעורר את המחשבות הטורדניות.
  • אתה סובל ממצוקה רבה – כאשר המחשבות שלך וההתנהגויות הכפייתיות שמלוות אותן גורמות לך מצוקה אמיתית, זה הזמן לפנות לאבחון ולשקול טיפול ב- OCD.

שיתוף המאמר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

לפודקאסט "בריא בראש":

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

כך תדע: האם יש לי OCD? [וידאו]

לרובנו, כנראה גם לכם, יש את המנהגים וההרגלים הפרטיים עליהם אנו שומרים באדיקות. אלו הרגלים שאנו חייבים לבצע בשגרת יומנו, כדי לחוש שליטה ולהרגיש בטוחים שדבר נעשה כפי שצריך. הם שעשויים לבוא לביטוי בהרגלי ניקיון, בביצוע משימות, באסתטיקה אישית או אפילו באמונות עממיות ואישיות.

OCD ביטחון עצמי

הקשר בין OCD לחוסר ביטחון עצמי

או סי די (הפרעה טורדנית כפייתית) הינה הפרעת חרדה, המאופיינת במחשבות טורדניות חוזרות ונשנות, המלוות בהתנהגות חוזרת ובלתי נשלטת.

דילוג לתוכן